Serieus spel

Jan boek GamedidactiekZe zeggen wel dat kinderen spelenderwijs leren – maar waarom zouden volwassenen dat niet meer doen? Zelf ben ik groot liefhebber van spelletjes. Klaverjassen, schutjassen en bridge, bordspelen als 30 Seconds en andere gezelschapsspelen met raden en uitbeelden. Spelletjes zorgen voor plezier en vermaak, maar je bouwt er ook gemeenschappelijke geschiedenis met familie en vrienden mee op.

Ik hou er van. Maar Martijn Koops is een echt game-fanaat. Hij ontwierp zijn eerste serious game bij de trainingsafdeling van een telecombedrijf: een introductiecursus voor het bedienen van een telefooncentrale, verpakt als adventure game. Inmiddels is hij docent aan onze hogeschool, waar hij onderzoek is gaan doen naar het leermechanisme van games. Hoe leer je door te spelen? Waar kan je spellen waardevol inzetten als docent, welk spel past het beste voor welk doel? De weerslag van zijn onderzoek heeft hij nu dus gepubliceerd in een boek, ‘Gamedidactiek’.

Toen Martijn lid werd van Sagenet, de Nederlandse vereniging voor spelsimulatieprofessionals, zagen we kansen voor samenwerking. Dit leidde tot de gezamenlijk georganiseerde conferentie Gamedidactiek. Ik mocht daar op 24 januari het eerste exemplaar van Martijns boek in ontvangst nemen, ten overstaan van zo’n 200 geïnteresseerden.

Het boek kan ons veel leren. Natuurlijk inhoudelijk: Martijn heeft het voor docenten geschreven waardoor het praktisch en concreet is. Het laat collega’s zien hoe ook zij de didactiek van games in hun onderwijs kunnen toepassen, met simpele tips en handvaten. Hij toont aan hoe vruchtbaar gamedidactiek kan zijn als extra tool in ons onderwijs en hoe het kan helpen lessen verder te vernieuwen, aansluitend op de wereld van onze studenten.

Maar het leert ons ook iets over wat de inzet en bevlogenheid van een docent vermag. Martijn heeft zelf een boek uitgegeven, is de aanleiding van een goed bezochte conferentie geweest en heeft serious gaming bij ons stevig op de kaart gezet. Zo is de Faculteit Educatie gestart met een succesvolle minor ‘Vernieuwend leren met ICT en Games’, van docent Rob Hoevenaars. Martijn was – uiteraard – betrokken bij het opzetten hiervan. Als je als docent zo je kennis en overtuiging kunt delen met anderen, wordt leren kinderspel.

Jan Bogerd

Leave a Reply