Nieuwe tram, nieuwe verbindingen

Tineke, 2e van links, bij startmoment Uithoflijn 4 juni 2016 (2)Doe geen naaldhakken aan, anders loop je kans vast te blijven zitten. Geen advies dat ik dagelijks krijg in mijn werk als collegelid van Hogeschool Utrecht. Maar 4 juni was dan ook niet alledaags. Hoe vaak krijg je nou als bestuurder – en dan geen trambestuurder – de kans het startschot te geven voor een nieuwe tramlijn?

Het startschot was eigenlijk een druk op de knop. Symbolisch was een startpistool – of het luiden van een trambel – misschien beter geweest, want De Uithoflijn komt bepaald niet met ‘een druk op de knop’ tot stand. De eerste trams moeten medio 2018 gaan rijden en voor die tijd moet nog ontzettend veel gebeuren. Maar goed, het was dus een knop en door erop te drukken, werden de eerste bouten van de proefspoorstaven van de Uithoflijn aangedraaid. Ik mocht deze openingshandeling verrichten samen met Jacqueline Verbeek-Nijhof, gedeputeerde van de Provincie Utrecht; Lot van Hooijdonk, wethouder van de gemeente Utrecht; Anton Pijpers, vicevoorzitter College van Bestuur Universiteit Utrecht en Margriet Schneider, voorzitter Raad van Bestuur UMC Utrecht. Allemaal vertegenwoordigers van partijen met een enorm belang in een bereikbaar Utrecht Science Park.

Waarom dat voor zoveel partijen zo belangrijk is? Omdat het Utrecht Science Park steeds meer het kloppende hart is van innovatie in onze regio. En zo’n kloppend hart kan niet zonder goede (verkeers)aders. Nu komen er dagelijks al ruim 60.000 bezoekers onze kant op. De verwachting is dat dat er in 2020 ruim 110.000 zijn. Dat is goed nieuws voor de HU. Wij zijn immers gebaat bij zoveel mogelijk kennisuitwisseling en dus zoveel mogelijk activiteit en samenwerking op het Utrecht Science Park. Die samenwerking is een voorwaarde om echt impact te kunnen hebben op de regio, om partner te kunnen zijn voor de stad van morgen.

En dan kan een nieuwe tram, die in 2020 zo’n 45.000 mensen van en naar het Utrecht Science Park zal vervoeren, geen kwaad. Daarnaast moeten we met z’n allen natuurlijk zoveel mogelijk de fiets blijven pakken. Ik kom zelf ook altijd op de fiets naar de HU, zwaaiend naar de vele fietsende collega’s die ik tegenkom. En ik blijf fietsen, ook nu we de komende tijd wat meer moeten omrijden, vanwege alle bouwwerkzaamheden. Nou ja, gelukkig is het zomer.

Het was bijzonder leuk en een eer om samen met onze partners die knop in te drukken, zodat uiteindelijk nog meer mensen naar ons toe kunnen komen. Want nieuwe verbindingen leggen, dat doe ik graag.

Tineke Zweed

2 Responses to “Nieuwe tram, nieuwe verbindingen”

  1. Blog: Duurzaamheid voor het ontbijt - HU ontwikkelt Campusontwikkeling

    […] Een van de grootste uitdagingen is de mobiliteit. Het USP ontvangt nu dagelijks zo’n 70.000 bezoekers. In 2020 zullen dat er 110.000 zijn. Hoe houden we onze campus bereikbaar – en leefbaar? De HU doet dat op verschillende manieren. We hebben e-cars en e-bikes voor ons werkverkeer, we hebben een aantrekkelijke fietsregeling en richten ons parkeerbeleid enkel op medewerkers die echt te ver wonen om te komen fietsen. Als een van de partners op het USP steunen we provincie en gemeente bovendien met de realisatie van de Uithoflijn. […]

  2. Duurzaamheid voor het ontbijt

    […] Een van de grootste uitdagingen is de mobiliteit. Het USP ontvangt nu dagelijks zo’n 70.000 bezoekers. In 2020 zullen dat er 110.000 zijn. Hoe houden we onze campus bereikbaar – en leefbaar? De HU doet dat op verschillende manieren. We hebben e-cars en e-bikes voor ons werkverkeer, we hebben een aantrekkelijke fietsregeling en richten ons parkeerbeleid enkel op medewerkers die echt te ver wonen om te komen fietsen. Als een van de partners op het USP steunen we provincie en gemeente bovendien met de realisatie van de Uithoflijn. […]

Leave a Reply