Bridging the divide 25 april – science and public understanding of bilingualism

Graag nodigen we u uit voor een lezing op 25 april a.s. van Antonella Sorace over tweetaligheid. Na haar lezing zullen drie taalexperts van de Universiteit Utrecht nader ingaan op het maatschappelijk belang van het onderzoek naar tweetaligheid. Deze bijeenkomst is interessant voor zowel onderzoekers op het gebied van meertaligheid, als ook voor professionals die in hun werk hiermee te maken hebben.

Antonella Sorace is professor in Development Linguistics aan de Universiteit van Edinburgh. Zij is een linguïst van naam en faam, gespecialiseerd in tweetaligheid, en buitengewoon succesvol in het begrijpelijk maken van complexe linguïstische kennis over meertaligheid en meertalige ontwikkelingen voor een niet-academisch publiek. Zij is de oprichter van netwerkorganisatie Bilingualism Matters.

Het programma ziet er als volgt uit:

Keynote:

Antonella Sorace (University of Edinburgh) Bridging the divide: science and public understanding of bilingualism

Summary There are both old and new misconceptions about bilingualism. For example, many people still think that early bilingualism makes children confused and puts them at a disadvantage at school. In contrast, research shows that when there are differences between monolingual and bilingual children, these are almost invariably in favour of bilinguals: bilingual children tend to have a better sense of how language works, an earlier understanding of other people’s points of view, and more mental flexibility in dealing with complex information. Some of these benefits have also been found in adult second language learners, both young and older. At the same time, new myths are emerging about supposed brain-enhancing and therapeutic virtues of bilingualism. I will first illustrate the main facts and challenges of bilingualism, and their implications for an increasingly multilingual society. I will then show how the information and public engagement centre ‘Bilingualism Matters’ is enabling different community sectors, in Scotland and internationally, to make informed and realistic decisions on bilingualism and language learning across the lifespan.

Referenten:

Paul Leseman (Faculteit Sociale Wetenschappen) The situation of Moroccan and Turkish families in the Netherlands (which differs quite substantially from that of families [most] often targeted in the scientific literature).

Ellen Gerrits (Faculteit Geestestwetenschappen) Dealing with bilingualism in the context of diagnosing and treating developmental language disorders.
Sergio Baauw en Marie Steffens (beiden Faculteit Geestestwetenschappen) Bilingualism, education and inclusion of newly arrived immigrants.

Moderator:

Frank Wijnen (Faculteit Geestestwetenschappen)

Er is ruim gelegenheid voor discussie en het stellen van vragen.

Datum: 25 april 2018.
Tijd: 17.00 uur -18.30 uur.
Locatie: Academiegebouw Domplein 29, Johanna Westerdijkkamer.
Voertaal: Engels.
Toegang: gratis, graag aanmelden via cfh@uu.nl.

Organisatie

Het Centre for the Humanities in samenwerking met het Utrecht Institute of Linguistics OTS