Het lectoraat Sociale Interactie in de Publieke Ruimte heeft vier onderzoekslijnen:
1. Social interaction in institutional settings: (micro, Samen Gezond)
Veel gesprekken in organisaties (bedrijven, scholen, rechtbank, politiebureau, ziekenhuis) kunnen worden onderzocht om zo beter in beeld te brengen hoe gespreksdeelnemers zelf hun gesprekken organiseren. Centraal in dit onderzoek staan de patronen in institutionele gesprekken: hoe mensen (whatsapp)gesprekken openen of afsluiten; hoe interviewers vragen stellen of geïnterviewden proberen antwoorden te vermijden; hoe zorgprofessionals en patiënten diagnose en behandelopties bespreken; hoe rechters verdachten verhoren of verdachten zichzelf proberen vrij te pleiten; hoe managers vergaderingen leiden of onderwerpen introduceren of afsluiten; hoe sollicitatiegesprekken gevoerd worden, etc
- Projecten Raak Publiek: CoPain, Care for sexuality
- Promoties: Praten over Pijn, Baukje Stinessen, Praten over intimiteit en seksualiteit in een medische setting: Een onderzoek naar gesprekken tussen zorgprofessionals en patiënten met kanker, Irene Kelder
2. Discourse in society: (macro, Samen Digitaal)
We zien een (online) debat waarin voorstanders en tegenstanders (van beleid of maatschappelijke ontwikkelingen) vrijwel uitsluitend binnen hun eigen groep blijven, met verdergaande polarisatie tot gevolg. Communicatieprofessionals en experts slagen er onvoldoende in om met deze groepen op een effectieve manier het gesprek aan te gaan. Waarbij de vraag naar wie de echte expert is op een vraagstuk eveneens veelal ter discussie wordt gesteld. Wetenschappers en beleidsmakers zijn geneigd deze discussies te reduceren tot onenigheid over de feiten, waardoor het debat op slot zit. Wat kan de bijdrage van communicatie zijn om het gesprek te openen en ook onderliggende waarden van beleid onderwerp van gesprek te maken? Wat al die gesprekken gemeenschappelijk hebben, is dat het allemaal ‘natuurlijke’ gesprekken zijn: ze zouden ook hebben plaatsgevonden als we ze niet onderzochten. De interpretaties die mensen maken in een gesprek zijn daarbij afhankelijk van de vooropgezette doelen en verwachtingen.
- Projecten Raak Publiek: Goed Gereageerd, 360 graden Newsroom, RAAK PRO BEP 27, KIEM BEP voor BEELD
- Promoties: Wildlife Comeback Anne Kessels; Water in Nederland, Dianne Theunissen; Polarisatie, Laura Meijer
3. Gespreksgemeenschappen: (meso, Samen Duurzaam)
Inzicht in mechanismen van insluiting en uitsluiting is gewenst, zodat een divers samengestelde groep participeert in initiatieven om te komen tot oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken (offline en online). Gespreksdeelnemers bepalen veelal zonder het te beseffen in de communicatie vaak de oplossingsruimte en de mogelijke uitkomsten in hun interactie. Hoe gaat dit in zijn werk? Wat kunnen we hiervan leren? Actoren die een rol spelen bijv. in het verduurzamen van de gebouwde omgeving, ervaren dat het betrekken van bewoners lang niet altijd succesvol verloopt, en dat het omgaan met snelle veranderingen voor bewoners een uitdaging is. De uitgangspunten voor het faciliteren van gesprekken met burgers worden in kaart gebracht, zodat we handvatten hebben voor onder meer de opschaling van succesvolle duurzame energie-innovatie.
- Projecten: Raak MKB Moreel Kompas, Sprong SURE
- Gebiedsgericht SLIM
4. Conversation interventions (meso, Samen Leerzaam)
Door het analyseren van gesprekken begrijpen we wat mensen daadwerkelijk doen in interactie. Deze inzichten bieden een vruchtbare basis voor het ontwikkelen en testen van trainingsmethoden die professionals helpen te reflecteren op hun interactie met de doelgroep. Om het (online) debat beter te begrijpen en responsiviteit van organisaties te verhogen, vertalen we samen met de praktijk inzichten in het verloop van on- en offline gesprekken naar digitale communicatie en een (automatische) analyse van menselijke gesprekspatronen. Onze kennis over gesprekken zetten wij tevens in bij het ontwerpen van innovatieve digitale interventies zoals leeromgevingen of VR trainingen voor communicatie in institutionele settings, bijvoorbeeld gericht op gedeelde besluitvorming in zorgcommunicatie.