De Birds Eye Perspective (BEP) leeromgeving heeft als doel om communicatie professionals te bekwamen in het toepassen van een talige lens op sociale media berichten, tijdens de omgevingsanalyse.
Filmpje?
Taal brengt dingen teweeg. Het stelt on in staat te communiceren, en is centraal aan tal van sociale processen. Je kan er de boel mee sussen, maar je kan er ook mee escaleren. En soms, kan je met taal escaleren zonder dat jij het zelf en/of anderen dat doorhebben.
Online wordt dit ook gevoeld, er is polarisatie en onbegrip. Wij als lectoraat concluderen dat het verloop van issuevorming op sociale media grilliger is dan ooit. Issuemanagement is hierdoor een andere discipline geworden.
Het vakgebied van de discursieve psychologie biedt een analytisch kader waarmee issuevorming sneller en beter kan worden herkend en derhalve beter en sneller op kan worden gereageerd. Discursieve psychologie stelt ons in staat patronen te herkennen die onze sociale wereld construeren. Het zegt dat de bedoelingen van mensen en de effecten van taal niet in het hoofd van de communicerende partijen bevind, maar – als het ware – hangt tussen de mensen in, in het gesprek. Door het discourse dan te analyseren, en aandacht geven aan de wijze waarop mensen hun ideeën en gedragingen verwoorden, geeft de analyse inzicht in welke effecten ze al dan niet bewust nastreven met hun woorden.
Via de BEP leeromgeving willen wij communicatie professionals via de discursieve psychologie en de discourse analyze inzicht geven in de taligeelementen binnen issuevorming.
Misschien is een voorbeeld van wat je aan de BEP en aan de discursieve psychologie hebt als communicatie professional wel verhelderend.
Kijk eens naar de Tweets in onze Bep en zie samen met onze experts:
- Wat er gebeurt
- Hoe je er naar kan kijken
- En hoe je misschien zou kunnen reageren
In de BEP kan je tal van voorbeelden vinden van real life cases, en de bijbehorende analyses en voorbeeld reacties. Echter, voorbeelden zijn slechts voorbeelden. Wij willen de communicatieprofessional ook het talige perspectief aanbieden op hun eigen ‘dilemma’ tweets.
Daarom hebben wij een interactieve BEP gemaakt waar je zelf kan oefenen.
Het algoritme geeft jou de volgende antwoorden terug, maar dat is het begin van de analyse, niet het eind. Vraag je af waarmee je het eens bent en waarmee niet, en waarom? Kijk ook naar welke strategiën er niet worden herkent.
Ben je het daarmee eens?
Hoe komt het denk je dat jullie evaluatie van de tweet verschilt?
Voor het formuleren van een antwoord kan je terugpakken op de statische BEP.