Me want cookie!

cookies

Me want cookie!!! Herkent u ‘m nog? De lijfspreuk van het blauwe monster uit Sesamstraat dat dagelijks zeurt om koekjes. Ongemerkt zijn we allemaal cookiemonsters geworden, elke dag eten we enorme hoeveelheden om onze internet browser tevreden te houden. Helaas wordt niet alleen de gewenste pagina zichtbaar na het accepteren, je krijgt er gratis aangepaste reclame bij. Reclame die je achtervolgt, site na site.

Wetenschappers op het Etmaal van de Communicatiewetenschap deden onderzoek naar gedrag, kennis en weerstand bij online adverteren (1). Wat bleek? We zijn niet goed op de hoogte van wat cookies eigenlijk inhouden, maar maken ons wel zorgen over onze online privacy en eventueel misbruik van onze gegevens. Ander onderzoek  sluit hierop aan en laat zien dat het icoontje voor cookies alleen werkt als er een tekst bijstaat om het icoontje uit te leggen (2). Bovendien, als we deze tekst zien is de kans groot dat we onbewust strategieën gaan hanteren om weerstand te bieden aan deze beïnvloeding.

Dat emoties een rol spelen bij beïnvloeding bleek ook uit het onderzoek waarin ‘emotionele’ reclame werd vergeleken met ‘rationele’ reclame (3). De emotionele reclame (lees: waarbij de nadruk lag op familie, warmte en geborgenheid), werd beter onthouden en dan in het bijzonder door gepensioneerden.

Maar zoals genoemd zijn we geen weerloze cookiemonsters. Onderzoekers van de UvA (4) geven hoop: ze onderscheiden acht verschillende weerstand strategieën ingedeeld in drie typen: empowerment (je eigen denkbeelden bevestigen), contesting (tegenargumenten bedenken), en avoidance (ontwijken). Aan u de keus, welk koekje van eigen deeg gaat u ze geven?

Over PubLab-onderzoeker Anita van Essen

Verder lezen:

  1. Smith, E., Voorveld, H. & Noord, G. van. (2013). Online behavioural advertising: do we know how to cope? Abstract op pagina 211 van het Book of Abstracts.
  2. Noort, G. van, Smit, E. & Voorveld, H. (2013). Disclosing online behavioral advertising: effects of the cookie-icon. Abstract op pagina 209 van het Book of Abstracts.
  3. Goot, M van der, Reijmersdal, E. van & Kleemans, M. (2013). Differences between younger and older adults in responses to emotional television commercials.Abstract op pagina 213 van het Book of Abstracts.
  4. Marieke Fransen, Peeter Verlegh & Claartje Ter Hoeven. Development of a scale to measure strategies to resist persuasive communication. Abstract op pagina 196 van het Book of Abstracts.

Reageer

U dient aangemeld te zijn om te reageren.