De nieuwe Schijf van Vijf langs de user-focused communication meetlat

2 schijven

Begin juni ’16 is de 3e editie van de CCJ cursus Gedragsveranderende Communicatie in het Publieke Domein ten einde gekomen, gegeven door Reint Jan Renes en het PubLab. Deelnemende professionals blogden over thema’s van de cursus; van olifantenpaadjes tot afvalscheiding, snoeproutes, goede voornemens, onderzoek, gedragslenzen en ‘moeilijke’ gesprekken. Dit keer Peter Hanssen, opleidingsmanager bij de Haagse Hogeschool. 

Deel 1
Na lang nadenken en ongetwijfeld eindeloze ontwerpaanpassingen is op dinsdag 22 maart ’16 dan eindelijk de nieuwe Schijf van Vijf geïntroduceerd. Een richtlijn voor gezonde voeding voor ons allemaal. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis over voeding, dus laten we die norm dan even niet in twijfel trekken, maar wel kijken naar  het ontwerp. Wat onmiddellijk opvalt is dat de afbeeldingen van de voedingsmiddelen tot ongeveer een kwart van de oorspronkelijke grootte zijn verkleind, en icoontjes zijn geworden in plaats van levensechte tekeningen. De herkenbaarheid, zeker op klein formaat, is hiermee sterk gedaald. Om te compenseren is het daarbij nodig gevonden om overal tekst bij te zetten. Waarom dan niet gewoon meteen herkenbaar in beeld? Al die nuttige ruimte in de schuif wordt alleen met kleur gevuld. Alle inhoudelijke informatie hangt er slordig en slecht leesbaar omheen? Wat zijn hier in hemelsnaam de overwegingen bij geweest? Schiet mij maar lek. Ook in de bijbehorende website is weer is geen spoor van een herkenbare ‘eetleefleefwereld’ te bekennen. Het is droge, feitelijke voedingsinformatie. Zo wordt eten simpelweg niet beleefd, en zo worden door consumenten geen beslissingen genomen over eten. Wordt gezonde voeding zo gemakkelijker en prettiger gemaakt? Nee.

Oordeel: gemiste kans.

Deel 2
Ik raak maar niet uitgedacht over het ontwerp van de nieuwe Schijf van Vijf. In het kader van de les over Discoursanalyse zocht ik op internet naar commentaren op het ontwerp. Waar bij nieuwe logo’s en beeldmerken designers in de rij staan om hun professionele kritiek te uiten kan ik geen enkel commentaar vinden. Ik blijf er zelf versteld van staan. Het Voedingscentrum zelf zegt dat in het nieuwe ontwerp is gekozen “om de inhoudelijke informatie in het nieuwe beeldmerk te beperken. Het beeldmerk kan dienen als geheugensteun; de bijbehorende informatie over hoeveelheden en gezondere of minder gezonde keuzes zijn te vinden op de website en in tools en folders”(Voedingscentrum.nl). Hoewel het ontwerp uitvoerig is getest wordt niet besproken wat de risico’s zijn van het direct communiceren van herkenbare voedingsmiddelen? Er wordt vanuit gegaan dat de consument zal meegaan met de verwachtingen en de extra stap zal maken naar de website en ander informatiemateriaal. De oude Schijf van Vijf communiceerde de essentie zelf direct al. De nieuwe icoontjes staan er al bij alsof ze er later vanaf zullen worden gehaald. En kunnen we inderdaad verwachten dat de consument de vormentaal van de nieuwe Schijf gaat leren? De betekenis van de kleuren. De grootte van de vakken? Ik denk het niet. Er wordt niet vanuit de consument gedacht maar vanuit wensdenken van het Voedingscentrum

Oordeel: waar blijft de kritiek?