Jongeren massaal naar de stembus: werkelijkheid of illusie?

We kunnen er niet omheen. 15 maart is het tijd voor de Tweede Kamer verkiezingen en dat zien we dan ook overal terug. Tijdens het fietsen stuit ik op allerlei verkiezingsposters, Lubach lanceerde met veel succes de Kamergotchi en ook op social media staat mijn tijdlijn vol met grappen over de huidige lijsttrekkers. Zo haakte Lubach met de Kamergotchi  in naar aanleiding van het Carré-debat . Rond het debat ontstond veel kritiek over het harde optreden van journaliste Diana Matroos die 1-op-1 gesprekken voerde met de politici.

Ook de politiek haalt de meest creatieve ideeën uit de kast om stemmen te winnen. In welke mate deze ideeën effect gaan hebben, moet nog blijken. Het is namelijk geen geheim dat de opkomstcijfers steeds verder teruglopen. Voornamelijk onder jongeren wordt de opkomst steeds lager. In 2012 stemden 30% van de jongeren tussen de 18 en 25 niet (NOS, 2016). Als zwevende kiezer ben ik de nieuwe media ingedoken om te kijken wat partijen doen om kiezers voor zich te winnen. Daarbij was ik vooral benieuwd hoe jongeren zoals ik aangespoord worden om op 15 maart gebruik te maken van hun stemrecht.

De politieke strijd op social media
Mark Rutte interviewt een bekende vlogger, Jesse Klaver gaat als Pokémon in gevecht met Geert Wilders, Sybrand Buma spot in een filmpje met Geert Wilders en Mark Rutte en Jan Dijkgraaf vergelijkt de PVDA met de VVD in een vlees- vismenu. De politieke partijen lijken overal toe bereid om hun doel te bereiken. NOS op 3 heeft drie marketingbureaus laten kijken naar verschillende campagnefilmpjes die door de partijen op Facebook zijn verspreid. De marketingbureaus geven hun uitgesproken meningen over de campagnefilmpjes. Gniffelend heb ik hier naar gekeken. Een aantal filmpjes konden mijn aandacht vasthouden, maar de meerderheid van de filmpjes lijkt de plank mis te slaan. In één van de filmpjes van de PVDA wordt zelfs het volgende gezegd: “Kom op, jullie zijn een landelijke politieke partij. Om te huilen.” Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ik vind het jammer om te zien dat de politieke partijen over het algemeen niet lijken te weten hoe ze social media effectief kunnen inzetten om mensen te bereiken. Laat staan jongeren.

Elke stem telt
Met de campagne ‘Elke stem telt’ van de Rijksoverheid wil minister Plasterk voornamelijk jongeren aansporen om te stemmen. Volgens Plasterk zijn het de jongeren die verschil kunnen maken en om hen te bereiken zijn diverse campagnefilmpjes geplaatst. In de filmpjes zetten metaforen de toon. Nederland wordt vergeleken met een koor en een stem wordt uitgedrukt als ballon of gewicht. “Zie je stem als een ballon. In je eentje lijkt hij niet veel invloed te hebben, maar of je nou de eerste, duizendste of laatste bent, mede dankzij jou komt er iets in beweging, want elke stem telt,” luidt het filmpje. Naast de filmpjes heeft de Rijksoverheid een ‘Elke stem telt’ Snapchat-account aangemaakt, waarin jongeren op de hoogte gehouden worden. Het is een mooi streven, maar buiten de webpagina om, zie ik nergens hoe de Rijksoverheid deze app onder de aandacht probeert te brengen.

Tim Hofman in actie
Wat ik absoluut niet mag vergeten te benoemen, is Tim Hofman met het Youtubekanaal #BOOS Polertiek van BNN. Tim Hofman gaat samen met jongeren die boos zijn op een bepaalde politieke partij of wet naar de Tweede Kamer om opheldering te krijgen. Inmiddels heeft #BOOS al meer dan 252.000 abonnees en is er een #BOOS polertiek-app ontwikkeld. Naast het YouTubekanaal is Tim Hofman ook aangehaakt bij het initiatief De Stembus. Dit initiatief begon als discussie, maar is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk initiatief. Inmiddels heeft de Stembus al meer dan 16.000 leden op Facebook en 11.500 volgers op Twitter. Zal Tim Hofman dan het verschil maken op 15 maart?

U VOTE
Ook de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht komen in actie en organiseren daarom op 9 maart het stemfestival U VOTE in Tivoli Vredenburg te Utrecht. Het doel is dat studenten betrokken worden bij de politiek en zo gestimuleerd worden om te stemmen. Op het festival zullen diverse politici-in-spe, artiesten jongerenorganisaties, stemwijzers en live fact-checks aanwezig zijn om te inspireren en motiveren. Verder is er recent een enquête geweest onder jongeren van de UU en de HU over hun politieke voorkeuren.

Om mijn twijfels als zwevende kiezer weg te nemen, ga ik naar het festival, zodat ik met zekerheid voor de stembus sta op 15 maart. Twijfel jij ook nog op wie je gaat stemmen of misschien zelfs of je überhaupt wel gaat stemmen? Bezoek dan het U Vote stemfestival en help je twijfels de wereld uit!

Meer informatie? kijk op Lees op: www.facebook.com/events/673017079536372/

 

 


Deze blog is geschreven door Cleo Ribbens, afstudeerstagiaire bij het PubLab