PubLab presenteert op #ica17 over deeleconomie en crisiscommunicatie

De komende dagen is het PubLab aanwezig bij de 67ste conferentie van de International Communication Association (ICA) in San Diego. Het thema van de conferentie in 2017 is: ‘interventions: Communication Research and Practise’. PubLab geeft twee presentaties op deze conferentie:

Geruchtvorming op Twitter rondom overval juwelier Deurne from PubLab

  • Petra Sneijder, Maartje Harmelink, Baukje Stinesen en Annette Klarenbeek hebben een discursieve psychologische analyse uitgevoerd om te kijken naar geruchtvorming op Twitter tijdens een crisissituatie. Hierbij is gebruikgemaakt van de casus overval juwelier in Deurne. Deze studie toont aan dat het voor autoriteiten belangrijk is om deel te nemen aan discussies en in een vroeg stadium en actief te posten wat er bekend is. Ook laat het een voorval zien waarin social media beïnvloed wordt door berichtgeving, hoofdzakelijk door het taalgebruik. Tenslotte laat de studie zien hoe belangrijk het kiezen van een juiste tone of voice is, zodat de kans op sociale angst en polarisatie verminderd wordt in vergelijkbare crisissituaties. Het onderzoek en abstract zijn onderdeel van het tweejarige onderzoek The Next Level.

Posterpresentatie ‘Linguistic features predicting trustworthiness in the sharing economy

  • Maarten ter Huurne, Jonas Moons en Amber Ronteltap hebben onderzoek gedaan naar hoe het vertrouwen in de deeleconomie tot stand komt. Hiervoor hebben zij gekeken naar het platform Thuisafgehaald, een platform waar mensen maaltijden met elkaar uitwisselen. Met het onderzoek wordt beoogd de relatie tussen motivatie en vertrouwen inzichtelijk te maken en van daaruit een interventie te ontwikkelen die het vertrouwen tussen deelnemers bevordert. Abstract.

Volg de activiteiten van het PubLab op #ICA17 hieronder:

 

Meer weten over de conferentie? bekijk hier de conferentiepagina