Studentenblog: “Slik jij zomaar alles?” – Lieke van Erp

SIRE lanceerde 28 augustus de campagne “Slik jij zomaar alles?” om jongeren en hun ouders bekend te maken met feiten (maar ook de fabels)over XTC. Uit onderzoek van SIRE blijkt dat er een toename van het XTC gebruik is een steekproef onder 300 jongeren toonde aan dat de meerderheid van de jongeren onbekend is met de toename van de hoeveelheid  MDMA en de werking en effecten van XTC. De campagne bestaat uit een tv-spot en de website xtcfacts.nl en  wordt ondersteund via Twitter en Facebook.Drie studenten van de afstudeerrichting Publieke communicatie (opleiding Communicatiemanagement) schreven een blog over de nieuwe campagne “Slik jij zomaar alles?”. Hieronder lees je de blog van Lieke van Erp.

lieke van erp
Lieke van Erp

Studentenblog: “Slik jij zomaar alles?’’
Door Lieke van Erp 

Ja hoor, het is weer zover: de kaartjes voor Q-base zijn binnen. Hét hardstyle feest van het jaar is weer in zicht en hoewel het ernaar uitzag dat ik daar dit jaar niet bij kon zijn, heb ik op het laatste nippertje nog een kaartje kunnen bemachtigen. Vreemd genoeg was de reactie van mensen die ik het vertelde niet wat ik had verwacht. “Zozo, Lieke aan de drugs?” en “Ga je een pilletje slikken?” waren de twee reacties die ik voornamelijk voorbij hoorde komen. Waarom gaan mensen er tegenwoordig vanuit dat iedereen die naar een feestje gaat een pilletje slikt? Waar is het taboe op het slikken van een pilletje gebleven?

Seks, geslachtsziekten en homoseksualiteit. Drie thema’s die voorheen taboe waren maar nu steeds bespreekbaarder worden in onze maatschappij. Ook drugsgebruik kunnen we aan dit rijtje toevoegen. Steeds vaker wordt er drugs gebruikt en met name onder jongeren. ‘Even een pilletje’ is geen taboe meer.

SIRE is een onafhankelijke stichting die maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht brengt, bespreekbaar maakt en agendeert bij het Nederlandse publiek (SIRE, 2015). SIRE is één van de zenders die maatschappelijke kwesties onder de aandacht probeert te brengen. Dit jaar richt SIRE dan ook één van hun campagnes op het gebruik van drugs, en met name het gebruik van XTC. De campagne is gericht op jongeren tussen 16 en 25 jaar, omdat daar het gebruik van XTC geconcentreerd is, en hun ouders (SIRE, 2015). Zie het campagnefilmpje : http://sire.nl/campagnes/xtc

Persoonlijk vind ik deze campagne een hele goede aanpak van het drugsgebruik onder jongeren. Inmiddels weten we allemaal dat zodra ons iets verboden wordt, de drang om juist dít uit te proberen groter wordt. Verbieden heeft dus geen zin. In deze campagne gaat het juist om het bewust maken van de alertheid van jongeren als het gaat om hun drugsgebruik. De slogan binnen de campagne is dan ook “Slik jij zomaar alles?!” en dat is dus waar het om draait. Veel jongeren willen nou eenmaal experimenteren met drugs en zolang zij dit verantwoord doen, moet dit tot op zekere hoogte kunnen. Kleine hoeveelheden voor persoonlijk gebruik is in Nederland nou eenmaal toegestaan, dus we kunnen de jongeren in Nederland niet kwalijk nemen dat zij hier gebruik van maken.

In het filmpje wordt gebruik gemaakt van ironie en er wordt een duidelijk boodschap overgebracht. Ook de tone of voice sluit naadloos aan op de doelgroep van de campagne. De personages uit het campagnefilmpje lijken doodnormale jongeren waarin de doelgroep zich kan herkennen. Behalve dat de doelgroep via dit filmpje wordt aangesproken, is de informatieve website over XTC ook bereikbaar voor de rest van Nederland en gemakkelijk te begrijpen. Een prima campagne om Nederland bekend te maken met de feiten van XTC. Jammer vind ik alleen dat ik op straat, op school, in mijn brievenbus, op facebook, etc. niets van deze campagne ben tegengekomen. Dit zou toch anders moeten zijn gezien ik tot de doelgroep van deze campagne behoor..

(Bronnen: SIRE. (2015). TV/RADIO SPOT. Opgehaald van SIRE: http://sire.nl/over-sire, SIRE. (2015). Vraag & Antwoord. Opgehaald van xtcfacts: http://xtcfacts.nl/14-facts-over-xtc) 

Nieuwsgierig naar andere studentenblogs over deze campagne? Lees dan ook de blogs van Nikki Mul en Hannah Peekel!