Terugblik op het Etmaal van de Communicatiewetenschap ’18

Op 8 en 9 februari was het PubLab goed vertegenwoordig op het jaarlijkse Etmaal van de Communicatiewetenschap 2018. Het Etmaal is een congres waar communicatiewetenschappers uit België en Nederland twee dagen lang hun onderzoeksresultaten met elkaar delen door middel van het geven van presentaties.

Het PubLab was vertegenwoordigd in vier sessies waar onderzoekers Sander Hermsen, Christine Bleijenberg, Maarten ter Huurne, Irene Kelder & Maartje Harmelink een presentatie gaven.

 

 

Donderdagochtend trapte Sander de eerste PubLab presentatie af tijdens de sessie Persuasive Communicatie – Transformative consumer research. In zijn presentaties lichtte hij zijn onderzoek toe over hoe een mobiele app water drinken kan stimuleren. Sander zijn presentatie was net even anders dan gebruikelijk. Hij onderscheidde zich namelijk door te vertellen over hoe zijn onderzoek mislukte en waar dat aan lag. Ook zijn laagdrempelig visueel aantrekkelijke presentatie deed het onder het aanwezige publiek erg goed!

Na de eerste sessie met Sander zijn presentatie, volgde er een lunch met daaropvolgend een plenair programma dat inging op de culturele verschillen tussen België en Nederland. De middag werd afgesloten met inspirerende sessies over onder andere gezondheidscommunicatie, media psychologie en politieke communicatie. Na deze volle dag was het tijd voor wat ontspanning! PubLab borrelde in een Gentse kroeg en genoot van Belgische biertjes, voordat we door gingen naar het diner, de communicatie award uitreikingen en het afsluitende feest in de Oude Vismijn.

In de eerste sessie van de vrijdagochtend was de beurt aan Christine om te presenteren tijdens de sessie Organizational communication – Participatory communication. Christine vertelde tijdens haar presentatie over haar promotieonderzoek, dat gaat over de rol van procedurele rechtvaardigheid bij burgerparticipatie. ‘Gaat het om het spel of de knikkers?’ was de vraag die tijdens haar presentatie verschillende keren terugkwam. Gaat het om het proces of om het resultaat? Door middel van voorbeelden en een model creëerde zij een beeld voor haar publiek die mooi aansluit op haar voorlopige conclusie. Het onderzoek wordt namelijk vervolgd met een enquête onderzoek. Christine gaf inspirerende presentatie en hopelijk kan zij volgend jaar de uitkomsten van het aanvullende enquête onderzoek presenteren.

In de aller laatste sessie op het Etmaal waren Maarten ter Huurne, Maartje Harmelink en Irene Kelder aan de beurt.

Irene en Maartje presenteerde in de sessie Agenda setting – Political communication, waar zij zich onderscheidde door te vertellen over discoursanalyse. Dit is een manier van onderzoek die opvalt, omdat de benadering van onderzoek gaat over de gevolgen van bepaald taalgebruik dan naar de inhoud. In hun onderzoek deden zij een discursieve analyse van het gesprek over de mogelijke gaswinning op Terschelling. Tijdens hun presentatie kwamen analyseprincipes naar voren en lieten zij voorbeelden zien van de verzamelde data. Een erg interessante presentatie over het onderzoeken en beoordelen van gesprekken in het publieke domein.

 

Maarten was tijdens de beurt tijdens de sessie Online trust – Media psychology. In zijn presentatie vertelde hij over zijn promotieonderzoek naar vertrouwen in de deeleconomie. Maarten deed onderzoek bij online deelplatformen Airbnb en Sabbatical Homes. Beide deelplatformen brengen mensen bij elkaar op het gebied van overnachtingen in huizen door particulieren. Hoe speelt vertrouwen een rol tussen de verhuurders en de huurders bij deze platformen? Maarten liet in zijn presentatie zien dat ‘sense of community’ effect heeft op het vertrouwen in andere communityleden van deze platformen. Het relationele aspect zijn daarbij nog belangrijker bij platformen waar gebruikers een soortgelijke achtergrond hebben. De bijdrage van Maarten sloot naadloos aan bij de andere presentaties in deze sessie, welke allemaal ingingen op aspecten van vertrouwen.

Na de laatste sessie was tijd voor een afsluitende lunch en konden we zeggen dat het Etmaal 2018 erg geslaagd was! De sessie met PubLab presentaties waren goed bezocht en de bijdragen werden goed ontvangen. Op naar volgende jaar!

Klik op de afbeelding hieronder voor een korte impressie van het Etmaal van de Communicatiewetenschap 2018.

Meer lezen?