Skills verpleegkundigen en ICT’ers

Vraag: Welke competenties hebben verpleegkundigen en technici nodig om effectief te kunnen samenwerken aan technologische innovaties voor de zorg?

Wie: 1 Onderzoeker kernteam COUNT, 1 student master Verplegingswetenschappen, Universiteit Utrecht en 2 docent-onderzoekers Bachelor ICT en lectoraat Betekenisvol Innoveren

Fase: 2

Essentiële competenties voor verpleegkundigen in innovatieproces  

Verpleegkundigen hebben 38 verschillende competenties nodig om actief te kunnen participeren in het ontwerpproces van gezondheidstechnologieën blijkt uit onderzoek van COUNT. Uit interviews met 12 experts kwam een lange lijst met kennis, vaardigheden en houdingsaspecten naar voren. Vervolgens hebben de experts deze items gescoord op relevantie. Alle competenties met meer dan 78% consensus worden beschouwd als essentieel. Voorbeelden van competenties waar alle experts het over eens waren zijn: (1) Goed inzicht in hoe de praktijk werkt, (2) Signalen oppikken in de praktijk, (3) Kunnen bedenken hoe het anders kan, (4) Nieuwsgierig zijn, (5) Vasthoudend zijn.

De lijst met 38 essentiële competenties biedt een mooie basis voor het onderwijs, zoals de themaweek Zorgtechnologie bij Verpleegkunde en de nieuwe minor Design for Health. Maar ook in de praktijk kunnen de competenties worden gebruikt, wanneer zorginstellingen verpleegkundigen willen trainen tot “Innovation Nurse”; een verpleegkundige met een actieve rol in het innovatieproces.

Essentiele competenties voor ICT’ers om effectief samen te kunnen werken met zorgprofessionals

ICT’ers blijken 32 verschillende competenties nodig te hebben om effectief samen te kunnen werken met zorgprofessionals aan innovaties voor de zorg. Dit blijkt uit een deelstudie van COUNT met een vergelijkbare methode als de studie onder verpleegkundigen: 12 ICT-experts werden geïnterviewd. Uit de interviews kwamen allerlei competenties naar voren. Deze zijn teruggebracht door alleen de competenties met 78% consensus te beschouwen als essentieel. Voorbeelden zijn: (1) Kennis van de zorg en daardoor weten hoe de oplossing zal werken, (2) Luistervaardigheden, (3) Technische communicatie (een complex verhaal begrijpelijk kunnen maken), (4) Pro-actief, (5) Innovatief en nieuwsgierig zijn.

De 32 essentiële competenties bieden een mooie basis voor het onderwijs, zoals verschillende minor-programma’s waarbinnen technici met zorgprofessionals samenwerken, bijvoorbeeld Design for Health, de minor Technologie en Zorg en de minor Social Robotics. Verder is zijn de competenties bruikbaar als aanvulling op de leerlijn rondom professionals skills binnen de bacheloropleiding ICT.

Publicatie van competenties

In COUNT_2021_Competenties_Bruggenbouwers_Zorg_Technologie is het complete overzicht van benodigde competenties voor verpleegkundigen en ICT’ers te vinden (hieronder ook te downloaden). De beide kwalitatieve studies, waar de competenties op gebaseerd zijn, zullen binnenkort worden ingediend bij een wetenschappelijk tijdschrift.

Bijlagen