Referenties
Hieronder zijn alle bronnen te vinden waarnaar op deze website verwezen wordt.
- Abma, T. & Widdershoven, G.A.M. (2006). Responsieve methodologie. Interactief onderzoek in de praktijk. Den Haag: Uitgeverij LEMMA.
- Abma, T.A., Bos, G.F. & Meininger, H.P. (2011). Perspectieven in dialoog. Responsieve evaluatie van beleid voor mensen met verstandelijke beperkingen en hun omgeving. NTZ (2), 70-87.
- Andriessen, D. (2011). Metaphor use in knowledge management. Encyclopedia of Knowledge Management, 2, 1118-1124. IGI Global. DOI:10.1002/sres.1077
- D. & Franken, A. (2016). Zie kennis als een proces; Hoe meet en vergroot je het effect van praktijkgericht onderzoek? THEMA 5-15.
- Andriessen, D. (2019). Doorwerking van onderzoek in complexe vraagstukken. In N. M. Montessori, M. Schipper, D. Andriessen, & K. Greven (Eds.), Bewegen in Complexiteit; Voorbeelden voor onderwijs, onderzoek en praktijk. Utrecht: Hogeschool Utrecht.
- Baxter, L., Thorne, L., & Mitchell, A. (2001). Small voices big noises. Exeter: Washington Singer Press.
- Bero, L. A., Grilli, R., Grimshaw, J. M., Harvey, E., Oxman, A. D., & Thomson, M. A. (1998). Closing the gap between research and practice: an overview of systematic reviews of interventions to promote the implementation of research findings. BMJ, 317(7156), 465-468. DOI: 10.1136/bmj.317.7156.465
- Brett, J. O., Staniszewska, S., Mockford, C., Herron‐Marx, S., Hughes, J., Tysall, C., & Suleman, R. (2014). Mapping the impact of patient and public involvement on health and social care research: a systematic review. Health expectations, 17(5), 637-650. doi: 10.1111/j.1369-7625.2012.00795.x
- Brouns M., Hessels L., Klaassen S., Van Tooren M., Wenneker M. (2023) ‘De kunst van het verbinden, een verkennend onderzoek naar doorwerking van praktijkgericht onderzoek’. Rathenau Instituut, Fontys en Regieorgaan SIA.
- Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford: Oxford University Press.
- Buchanan, R. (1992). Wicked problems in design thinking. Design issues, 8(2), 5-21. DOI: 10.2307/1511637
- CMD Methods
- Creswell, J. W. (2011). Controversies in mixed methods research. The Sage handbook of qualitative research, 4(1), 269-284.
- Dalsgaard P., Dinder C. (2014). Between Theory and Practice: Bridging Concepts in HCI Research. CHI 2014, One of a CHInd: Toronto, ON, Canada.
- De Caluwe, L., & Vermaak, H. (1999). Leren Veranderen. Een handboek voor de veranderkundige. Alphen aan den Rijn: Samsom.
- Ganzevles, M., Andriessen, D., Van Beest, W., Van Regenmortel, T. and Van Weeghel, J., (2020). The Nature of Social Work Research by Dutch Universities of Applied Sciences. An Overview. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 29(1), pp.41–61. DOI: 10.18352/jsi.616
- Hanley, B. (2005). Research as Empowerment?: Report of a Series of Seminars Organised by the Toronto group. York: Joseph Rowntree Foundation.
- Hessels, L. (2022). Alleen ga je snel, samen kom je verder. Leiden: Universiteit Leiden.
- Hevner, A.R. (2007) A Three Cycle View of Design Science Research, Scandinavian Journal of Information Systems, 19(2), 87-92.
- Hickey, G., Brearley, S.,Coldham, T., Denegri, S., Green, G., Staniszewska, S., Tembo, D., Torok, K., and Turner,
K. (2018) Guidance on co-producing a research project. Southampton: INVOLVE. http://www.invo.org.uk/wpcontent/uploads/2018/03/Copro_Guidance_Mar18.pdf - Jagosh, J., Macauley, A., Pluye, P., Salsberg, J., Bush, P. L., Henderson, J., … Greenhalgh, T. (2012). Uncovering the Benefits of Participatory Research: Implications of a Realist Review for Health Research and Practice. The Milbank Quarterly, 90(2), 311–346. DOI: 10.1111/j.1468-0009.2012.00665.x
- Janssen M. (2016) Situated Novelty: A Study on Healthcare Innovation and Its Governance. Erasmus Universiteit.
- Johnson, D. W. (2018). Groepsdynamica, theorie en vaardigheden. Pearson Education
- Kastner, M., Tricco, A. C., Soobiah, C., Lillie, E., Perrier, L., Horsley, T., … & Straus, S. E. (2012). What is the most appropriate knowledge synthesis method to conduct a review? Protocol for a scoping review. BMC medical research methodology, 12, 1-10. http://www.biomedcentral.com/1471-2288/12/114
- Lau, R., Stevenson, F., Ong, B. N., Dziedzic, K., Treweek, S., Eldridge, S., … Murray, E. (2015). Achieving change in primary care-effectiveness of strategies for improving implementation of complex interventions: Systematic review of reviews. BMJ Open, 5(12). DOI: 10.1136/bmjopen-2015-009993
- Letts, L., Wilkins, S., Law, M., Stewart, D., Bosch, J., & Westmorland, M. (2007). Guidelines for critical review form: Qualitative studies (Version 2.0). McMaster university occupational therapy evidence-based practice research group, 1-12.
- Lewin, K. (1951). Field theory in social science: selected theoretical papers (Edited by Dorwin Cartwright.).
- Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (2000). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research, 2, 163–188.
- Losse, M. (2018). Onderzoekend vermogen ontwikkelen bij studenten. Koninklijke Boom uitgevers.
- Markauskaite, L., & Goodyear, P. (2017). Epistemic Fluency and Professional Education. Dordrecht: Springer Netherlands.
- Martin, B., & Hanington B. (2012). Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas and Design Effective Solutions. Beverly, MA: Rockport Publishers.
- Michie, S., van Stralen, M. M., & West, R. (2011). The behaviour change wheel: A new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implementation Science, 6(1), 42. DOI: 10.1186/1748-5908-6-42
- Morrow, E. M., Goreham, H., & Ross, F. (2017). Exploring research impact in the assessment of leadership, governance and management research. Evaluation, 23(4), 407–431. https://doi.org/10.1177/1356389017730726
- Oost, H., & Markenhof, A. (2002). Een onderzoek voorbereiden. Baarn: HBUitgevers.
- Pluut, H., Ilies, R., Curşeu, P. L., & Liu, Y. (2018). Social support at work and at home: Dual-buffering effects in the work-family conflict process. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 146, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2018.02.001
- Ruijters, M.C.P. (2006). Liefde voor leren: over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties. Proefschrift Universiteit Utrecht. Deventer: Kluwer.
- Snoeren, M. (2021). Professionele werkplaatsen als ecosystemen: de complexiteit van meervoudige samenwerkingen. Lectorale rede. Eindhoven: Fontys Hogescholen. Springer-Heinze, A., Hartwich, F., Henderson, J. S., Horton, D., & Minde, I. (2003). Impact pathway analysis: an approach to strengthening the impact orientation of agricultural research. Agricultural systems, 78(2), 267-285. https://doi.org/10.1016/S0308-521X(03)00129-X
- Stein, D., & Valters, C. (2012). Understanding theory of change in international development. The Editor, Justice and Security Research Programme, International Development Department, London.
- Taplin, D. H., & Rasic, M. (2012). Facilitator ’ S Source Book. New York: ActKnowledge.
- Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2010). Overview of contemporary issues in mixed methods research. Sage handbook of mixed methods in social and behavioral research, 2, 1-44.
- Van Aken, J. V., & Andriessen, D. (2011). Handboek ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek: wetenschap met effect.Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.
- Van Beest, W., Boon, W. P., Andriessen, D., Pol, H., van der Veen, G., & Moors, E. H. (2022). A Research Pathway Model for evaluating the implementation of practice-based research: The case of self-management health innovations. Research Evaluation, 31(1), 24-48. doi: 10.1093/reseval/rvab023
- Van Beest, W. (2023). Met praktijkgericht onderzoek naar de implementatie van innovaties: Een studie naar de implementatie van zelfmanagementinnovaties voortkomend uit praktijkgericht onderzoek in Nederland. Dissertatie, Universiteit Utrecht.
- Van Lieshout, F., Jacobs, G., & Cardiff, S. (2017). Actieonderzoek; Principes voor verandering in zorg en welzijn. Assen: Van Gorcum.
- Van Lieshout, 2023: Lieshout, F. Onderzoeksvenster: Professionele identiteit van de praktijkgericht onderzoeker in Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs’ (in druk)
- Van der Linden, B., Cox, K., & Holleman, G. (2010). Mooie plannen en weerbarstige praktijk Theorie en praktijk ervaringen rond implementeren van zorgverbeteringen. Den Haag. Geraadpleegd op 19 maart 2024 via: http://www.zonmw.nl/uploads/tx_vipublicaties/Boekje__
Mooie_plannen_en_weerbarstige_praktijk_DEF.pdf - Van Turnhout, K., Bakker, R., Bennis, A., Craenmehr, S., Holwerda, R., Jacobs, M., Lenior, D. (2014). Design patterns for mixed-method research in HCI. In Proceedings of the 8th Nordic Conference on Human-Computer Interaction Fun, Fast, Foundational – NordiCHI ’14, 361–370. New York: ACM Press.
- Van den Berg, N., & Teurlings, C. (2019). Van probleem naar onderzoeksvraag. Den Haag: Kennisrotonde.
- Van der Velde, M., Munneke, L., Jansen, P., & Dikkers, J. (2020). Onderzoekend Vermogen in de Praktijk. Hilversum: Concept Uitgeefgroep.
- Van Vliet (2022) De voorbeschouwing. Over impact, valorisatie en doorwerking. Amsterdam: Lectorale rede.
- Vermaak, H. (2009). Ruimte om te exploreren. Ruimte maken voor onderzoekende professionaliteit, 15.
- Wehrens, R., Bekker, M., & Bal, R. (2011). Academische werkplaatsen in ontwikkeling: ontwikkelstadia, knelpunten en opbrengsten van vijf jaar samenwerking. In M. Jansen & K. Burhenne (Eds.), Hoge Hakken, lange tenen. Geleen: GGD.ZonMW, Reijmerink W. (2018). De impact van publieke kennisprogrammering. De visie en aanpak van ZonMw nader belicht. Tijdschrift gezondheidswetenschappen 96:124–127 https://doi.org/10.1007/s12508-018-0134-1