HU Docente Irene van der Spoel over afstandsonderwijs

HU Docente Irene van der Spoel over afstandsonderwijs

Irene van der Spoel

“Ik heb het ontzettend druk gehad maar het gaf ook heel erg veel voldoening dit te mogen doen. Via mijn website heb ik een e-course over online onderwijs vrijgegeven, die nu 130.000 is aangeklikt”, vertelt Irene van der Spoel enthousiast. Ze werkt sinds 2016 als docent voor de HU bij Instituut Archimedes en Institute for Finance & Accounting, ook is zij betrokken bij veel verschillende andere zaken zoals onderwijsinnovatie. Sinds 2015 heeft ze haar eigen website over online onderwijs TodaysTeachingTools.com. Van Irene en andere docenten hebben we de laatste weken op de HU ontzettend veel geleerd. Mede dankzij hun expertise konden we Digitalehu heel snel met verse content en de laatste ontwikkelingen op het gebied van afstandsonderwijs vullen. Een reden om ook Irene even in het zonnetje te zetten.

Over de drukte van de afgelopen weken, waarin iedereen massaal overschakelt op digitaal onderwijs, vertelt ze verder:

De e-course heb ik onlangs ook in het Engels vertaald, omdat daar steeds meer vraag naar is. Vanuit het hele land kreeg ik van verschillende schoolbesturen verzoeken hen te helpen bij het opzetten van hun online onderwijs. Zelfs een school uit Sydney help ik nu met het opnemen van een podcast. Op de HU werkte ik veel samen met onder andere de TLN en DLO teams en veel informatie over afstandsonderwijs is nu ook te vinden op Digitalehu. Mijn eigen lessen gingen ook door, en omdat ik een paar dagen ziek was, heb ik mijn lessen asynchroon online aangeboden. Zodat mijn studenten ook verder konden.

Wat was voor jou de aanleiding om met TodaysTeachtingTools.com te starten en je lessen op deze manier vorm te geven?

Dat begon eigenlijk al in één van de eerste lessen die ik gaf. Ik stond voor een klas met veel zorgleerlingen en een sterk niveauverschil. Ik had mijn les zo opgezet dat ik allerlei digitale tools kon gebruiken voor samenwerkingsopdrachten en interactieve quizzen. Ondertussen keek ik online mee hoe de leerlingen de opdrachten maakten en voorzag ik ze van feedback. Ik merkte dat ik ook zelf een versnellingsslag maakte: ik had binnen korte tijd al het werk van de leerlingen gezien. Deze tijdwinst gaf mij de mogelijkheid een persoonlijke vraag aan een leerling te stellen die wat extra aandacht kon gebruiken. Na afloop van deze les kreeg ik van mijn leerlingen een staande ovatie. En ik had geleerd dat het allerbelangrijkste is dat je elke leerling ziet en dat digitale leermiddelen dat kunnen ondersteunen.

Kun je een voorbeeld noemen hoe jij deze persoonlijke aandacht en inzet van een digitale leertool in je lessen bij de HU in praktijk brengt?

In het programma Canvas heb je de mogelijkheid om filmpjes te zetten. Ik maak altijd één instructiefilmpje in plaats van dat ik verschillende keren dezelfde instructie geef. De studenten kunnen aan de slag en ik heb ruimte om opdrachten die digitaal binnenkomen te voorzien van feedback, of om studenten die vastlopen te helpen in een persoonlijk gesprek. 

Je hebt onlangs ook een webinar gegeven. Hoe is dat ontvangen?

Heel erg goed. Het webinar, in samenwerking met de Rijksuniversiteit van Groningen, gaat over hoe we op een didactisch verantwoorde manier taalonderwijs nu vorm kunnen blijven geven. Studenten en docenten uit het hele land namen deel. Het was drukbezocht en een erg groot succes. (Heb je het webinar gemist? Via deze link kun je het terug kijken.)