Eerste ervaringen met myHU

Eerste ervaringen met myHU

De myHU app is hét startpunt waar de student zijn opleidingsinformatie kan vinden. Op 23 mei, de dag van de lancering, is myHU direct door 11.000 studenten gedownload. En steeds meer studenten weten de app te vinden. Om het proces in goede banen te leiden is er bij elk instituut een SuperUser Informatievoorziening. Miranda Vermeulen en Arina Koopman zijn SuperUsers. We vroegen in een gesprek naar de eerste ervaringen en verbeteringen van myHU.

“SuperUser Informatievoorziening zijn, is een hele leuke taak waarin we continu meedenken met het proces en de applicatie myHU,” vertelt Miranda. Een SuperUser coördineert de ontwikkelingen in het systeem en de bevindingen van gebruikers. “We denken mee in de voor- en achterkant van de app en hebben medezeggenschap in het programma,” zegt Arina.

Gebruikersfilmpjes

“Op dit moment is er een pilot-groep studenten die myHU volgt en het zou goed zijn om deze groep telkens te verversen met bijvoorbeeld nieuwe eerste jaars. Zo veranderen we mee met de ontwikkelingen die er continu in het onderwijs zijn.” Over het goede gebruik van myHU maakt Arina zich soms zorgen. “Studenten stellen hun studiejaar in maar als ze een herkansing van een vorig jaar hebben, zie je dat in het studiejaar van daarvoor staan. Het voorgaande studiejaar moet je dan ook instellen. Dat moet je wel weten en ik vraag me af of iedereen hiervan op de hoogte is.” Miranda vult aan: “Het zou een goed idee zijn als we gebruikersfilmpjes in de myHU app kunnen plaatsen.”

Feedback van HU studenten op myHU

“Als studenten meldingen maken van vooral technische aard, gaan de ontwikkelaars er direct mee aan de slag. Ervaringen van studenten over de content horen we nauwelijks. Als studenten hierover klagen horen we dat niet. Er is geen duidelijk aanspreekpunt waar studenten deze ervaringen kunnen delen.” Arina en Miranda wisselen direct wat ideeën uit. “Het zou een idee zijn om een aanspreekpunt voor myHU in te richten bij het STIP. In myHU zouden we een soort like-knop en een pop-up met ster-beoordeling kunnen toevoegen.” Daarnaast willen de SuperUsers graag zien of de berichten gelezen worden. “Want als we zeker weten dat 99% een bericht in myHU gelezen heeft, hoeft een docent geen emailtje meer te sturen.”

Reactie van de product owner

Casper Zuidwijk is product owner van myHU en reageert op het gesprek met de SuperUsers: “De SuperUsers zijn zelf aanspreekpunt voor de content van de app – maar dat kunnen we aan studenten nog iets duidelijker maken. Er is op dit moment een knop ‘deze inhoud klopt niet’ in ontwikkeling. Als de student in de toekomst deze knop gebruikt, krijgt de SuperUser daar een bericht van.” De feedback die met stip op één binnen komt bij het ontwikkelteam, en waar nu aan gewerkt wordt, is dat er dagelijks ingelogd moet worden, vertelt Casper. “Vanaf volgende maand hoeven de studenten nog maar eens per 7 dagen in te loggen. We willen het inloggen vervolgens oprekken naar eens per 30 tot 90 dagen. Een andere veel gehoorde opmerking  is het los kunnen inzien van je resultaten, deze staan nu nog onder cursusinschrijvingen. Ook daar wordt aan gewerkt. Twee honours studenten maken een ontwerp dat gerealiseerd gaat worden.”

Wil je zelf reageren op myHU? Kom dan naar een review van myHU of neem contact op met de SuperUser van jouw instituut. Wil je weten wie dat binnen jouw instituut is, kijk dan hier!