SURF heeft de afgelopen jaren samen met verschillende onderwijsinstellingen gewerkt aan het ontwikkelen van kennis over de digitale leeromgeving. Digitale leeromgevingen van onderwijsinstellingen hebben zich ontwikkeld tot complexe omgevingen die zijn opgebouwd uit verschillende systemen en applicaties. Een goed ingerichte digitale leeromgeving wordt aangeboden als een geheel, waarin alle informatie up-to-date is en waarin de gebruiker goed de weg kan vinden.
De inzichten van verschillende onderwijsinstellingen zijn gepresenteerd in hun thema-uitgave “continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving”. Deze is gemaakt om de inzichten te delen met iedereen die zich bezighoudt met de doorontwikkeling van de digitale leeromgevingen. De ervaringen van de Universiteit van Amsterdam, Christelijke Hogeschool Ede, Rijksuniversiteit Groningen en de Hogeschool van Amsterdam worden hierin meegenomen. Zo heeft de UvA onlangs een nieuw systeem in gebruik genomen en maakt de HvA gebruik van een DLO Board waarin studenten en docenten de ICT-voorziening besturen.
In deze uitgave wordt er ook aandacht besteed aan de agile aanpak van de HU. Ellen Schuurink, manager DLO, vertelt hierin over de digitale leeromgeving van de toekomst.
Geregisseerd en organisch
De aanpak van de HU wordt omschreven als geregisseerd en organisch waarbij de betrokkenheid van docenten en studenten van groot belang is. Ellen vertelt: “Als het gaat om systemen, kun je een aantal fases onderscheiden. Je begint meestal met de aanbesteding of de aanschaf. Als die klaar is, ga je de systemen technisch voorbereiden. Daarna ga je ze functioneel gereed maken en gebruiken. Die laatste twee fases lopen bij ons parallel: we zijn bijvoorbeeld met Canvas en met onze toetssystemen meteen met de eerste versie aan de slag gegaan. Eerst met één docent en één klas. Daaruit krijg je feedback die je kunt gebruiken om het systeem beter in te richten. Daarnaast werken we met review-sessies: elke twee weken houden we bijeenkomsten waarin we laten zien wat we gedaan hebben. Studenten en docenten geven dan feedback op basis waarvan we onze systemen verder kunnen verfijnen.”
Wil je het volledige interview met Ellen lezen over de ontwikkeling van de DLO, de agile aanpak en onderwijsinnovatie? Lees dan hier de hele thema-uitgave van SURF.