Waarom het IT-testtraject zo belangrijk is

Het IT-landschap binnen de HU ontwikkelt zich dagelijks. Voorafgaand aan het implementeren van een nieuwe IT-oplossing vindt een heel testtraject plaats. Nadjib Dranay (Testmanager) legt uit over het testproces en de toegevoegde waarde hiervan!

Wat is testen en wat wordt er mee bedoeld?

Ons IT-landschap is continu aan het veranderen door het ontwikkelen en aankopen van nieuwe IT-oplossingen met als doel de veiligheid, continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening te blijven garanderen en onze studenten optimaal kunnen ondersteunen in hun Studie-Journey.

Een belangrijk onderdeel van dergelijke veranderingen is het onderwerpen van een nieuwe IT-oplossing aan testen. Testen bestaat uit verificatie-en validatieactiviteiten die informatie geven over de kwaliteit en de bijbehorende risico’s, om het niveau van vertrouwen vast te stellen dat een IT-oplossing in staat zal zijn om de (afgesproken) bedrijfswaarde te leveren.

  • Verificatie:is de bevestiging dat het juist is gemaakt, oftewel dat het voldoet aan de wensen en eisen (requirements).
  • Validatie:is de bevestiging dat het juiste is gemaakt, oftewel dat het voldoet aan de behoeftes van de klant.

 

Nadjib test blog

Waarom moet er getest worden?

IT is tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met het onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Zonder deze IT-systemen kunnen we ons werk niet goed uitoefenen, juist in deze tijden waar thuiswerken een nieuwe norm is geworden.

Middels testen kunnen we aantonen of een wijziging in het HU IT-landschap voldoet aan de verwachtingen en bepalen of het product dat je krijgt ook datgene is wat je wilt hebben. Daarnaast geeft testen inzicht in de risico’s bij ingebruikname en laat het zien waar verbeteringen kunnen plaatsvinden.

Wanneer er fouten in zitten en die na ingebruikname van de IT-oplossing worden geconstateerd zijn deze vele malen duurder om te herstellen. Door middel van testen kunnen fouten vroegtijdig worden geconstateerd. Daardoor kunnen een hoop onnodige kosten worden voorkomen, en een daarnaast ook een hoop frustraties. Daarom is testen dus heel belangrijk!

Hoe pak je testen aan?

Voor het testen bestaat geen standaard recept. Elk project is uniek qua aanpak en bemensing en vereist daarom een eigen testbenadering. In bijvoorbeeld een Agile/DevOps omgeving zal een andere aanpak nodig zijn dan de traditionele omgeving of wanneer een hybride vorm is gebruikt.

Over het algemeen doorloop je een aantal activiteiten om de test gestructureerd vorm te geven. Deze activiteiten zijn; Plannen, Voorbereiden, Uitvoeren, Beheren en Continu verbeteren.

  • Plannen: hier geef je aan hoe je testen gaat aanpakken. De belangrijke vragen die in deze fase beantwoord moeten worden zijn; wat, hoe, wie, wanneer, waar en waarmee.
  • Voorbereiden: Hier ga je testcases (een specifieke situatie) voorbereiden.
  • Uitvoeren: Hier voer je de opgestelde testcases uit.
  • Beheren: Hier ga je inzicht geven over de voortang van testen en de kwaliteit van het op dat moment geteste testobject.
  • Continu verbeteren: Op het moment dat je start met testen blijf je continu de testactiviteiten verbeteren. Wat kan je nog doen om testen verder gestructureerd aan te pakken.? Welke aanpak past beter bij het project/team?

Binnen het testen gelden een aantal basisdisciplines die belangrijk zijn, ongeacht wat voor project of omgeving het is.

  • Vroegtijdig starten met testen. Wacht niet tot het getest moet worden. Testen is meer dan alleen uitvoeren. Een goede voorbereiding is het halve werk. Dus zorg voor tijdige voorbereiding.
  • Test op basis van risico’s. Test alleen als er risico is. Denk bijvoorbeeld aan risico’s die er zijn voor uw bedrijfsprocessen en risico’s voor bestaande systemen die geraakt worden. Kortom; No risk, no Test!
  • Samenwerking en feedback zijn essentieel voor goed testen.
  • Testen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid (zie volgende vraag voor verdere toelichting).

Wie draagt de verantwoordelijkheid voor testen?

Ik benadruk altijd en zal ook altijd blijven doen; De kwaliteit van onze ICT-diensten is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Of je nou een manager bent, functionele beheerder, docent of een tester. Iedereen is verantwoordelijk voor de kwaliteit van onze ICT-diensten.

Tuurlijk is de tester de voorman in dit geheel en hij/zij zal de trekker zijn van de kar, maar we leveren met z’n allen een bijdrage aan het waarborgen van de kwaliteit.

 

 

 

 

Wat kan ik doen als ik meer over dit onderwerp willen weten of ik binnenkort moet gaan testen?

Testen is en blijft een vak apart. Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen bekend terrein is. Mocht je vragen hebben of wil je meer weten over testen, of moet je binnenkort onderdeel uitmaken van een testtraject, neem gerust contact met mij op. We kunnen dan samen kijken hoe we jou in die behoefte kunnen voorzien.

HU testmanager

Nadjib.dranay@hu.nl

0634101700