Digitale Leeromgeving (DLO)

Canvas

Canvas is een leermanagementsysteem. Het is een gebruiksvriendelijke, complete leeromgeving die docenten en studenten ondersteunt bij het lesgeven en leren. Dit leerplatform moet ervoor gaan zorgen dat blended leren binnen de HU digitaal optimaal wordt ondersteund. Je kunt hierbij denken aan het vinden van het cursusaanbod, samenwerken met de docenten en medestudenten op afstand, videodeling, feedback vragen van je docent of het inzetten van een quizmodule om kennis te activeren, testen en feedback te geven.

Wat heb ik aan Canvas?

Canvas biedt een duidelijke infrastructuur die zeer gebruiksvriendelijk is. Daarnaast maakt het ook de cursusadministratie vele malen eenvoudiger, zoals het nakijkwerk, het communiceren met studenten, het onderhoud van deelcijferoverzichten. Ook het inrichten van cursussen wordt gemakkelijker. Het biedt dus vele mogelijkheden en functionaliteiten die er zijn in twee smaken:

  1. Eigen standaard functionaliteiten – zoals het bouwen van een cursuspagina en maken van een simpele quiz
  2. Gekoppelde functionaliteiten – waardoor je allerlei leerapps kan tonen binnen Canvas (alsof het erbij hoort). Bijvoorbeeld Office365 en PlayPosit.

Canvas biedt mogelijkheden voor zowel studenten als docenten. Het is een goed bruikbaar platform die te gebruiken is op de laptop, tablet en op de mobiele Canvas-app. Het heeft een gemakkelijke interface die aan te passen is naar eigen gebruiksgemak. Er is een goede koppeling met o.a Osiris en hebben studenten automatisch toegang tot de cursuspagina als zij zich inschrijven voor het onderwijs.

De didactische functionaliteiten van Canvas dragen bij aan verdiepend, activerend samenwerken en gepersonaliseerd leren. Met verrijkte zelfstudie kunnen studenten veel in Canvas voorbereiden en hun voortgang zien. Ook is er tijd voor dialoog en verdieping.

Vraag als student

Als je als student vragen hebt over Canvas, dan is de docent het eerste aanspreekpunt. Neem in geen geval direct contact op met de super-user van de opleiding/het instituut. Als de docent de vraag niet direct weet te beantwoorden, dan zal deze contact met de super-user zoeken.

Super-users

Als je als docent vragen hebt over Canvas waar je zelf niet uit komt en waarin de FAQ ook niet in voorziet, is de super-user het eerste aanspreekpunt. De super-user is de “expert” binnen de opleiding of instituut, die op de hoogte is van het gebruik en toepassen van Canvas (binnen de opleiding). Mocht de super-user ook geen antwoord weten, dan kan deze contact opnemen met mede super-users via het Super-user Teams of met de e-adviseurs / functioneel beheerder (via helpdesk@hu.nl of het contact formulier).

Elk instituut kent één of meerdere super-users. Deze zijn hieronder benoemd:

Meer informatie

Inloggen

De digitale omgeving van Canvas is voor iedere medewerker en student van de HU toegankelijk.

Inloggen doe je via: http://canvas.hu.nl

Als je vervolgens inlogt in Canvas krijg je mogelijk een leeg dashboard te zien.

Natuurlijk wil je als medewerker zelf aan de slag met het inrichten van een cursus. De meeste opleidingen hebben al super-users aangesteld. Je kunt bij hen terecht voor een eigen cursus. Zijn er nog geen super-users bij jouw opleiding? Vul dan het aanvraagformulier in. Wij zorgen er dan voor dat er z.s.m. een lege cursus voor je klaarstaat in de Proeflokaal-omgeving, die je vervolgens zelf kunt gaan vormgeven en inrichten. Op een later moment kan een cursus die je hebt ontwikkeld in dit Proeflokaal eenvoudig worden overgenomen in het domein van de opleiding.

Super-users

De super-users van de instituten zijn op de Topdesk pagina gepubliceerd: Super-users

Online trainingen

  • Online training
    Je kunt in Canvas een online training volgen per rol; of je nou docent of cursusontwikkelaar bent.
  • Korte knoppentraining
    In deze training in Canvas maak je een vliegende start door te leren waar bepaalde knoppen voor dienen.

Canvas ondersteuning en advies voor (nieuwe) docenten

In Canvas wijzen een aantal dingen misschien wel voor zich. En via de Help knop in Canvas vind je o.a. antwoorden op de FAQ, een online knoppentraining en een link naar de Kennisclips.

Maar wat als je gewoon nog even samen met iemand wilt sparren over de inrichting van jouw cursus? Kijken naar de punten waar je steeds tegenaan loopt? Of een aantal handige tips & tricks wilt wanneer je juist net gestart bent met Canvas?

Canvas kan heel veel, maar de e-adviseur kijkt samen met jou of met je team naar wat jij nu nodig hebt om verder te komen. Of om de cursus naar een hoger plan te tillen.

Hierbij kun je denken aan:

  • Het verkennen van de mogelijkheden van (visuele) communicatie, interactie en feedback voor jouw Canvascursus.
  • Het optimaliseren van een Canvascursus door middel van een quickscan.
  • Het aanpassen van het template aan het onderwijsontwerp in een teamsessie. Hoe werken jullie als team met Canvas en welke afspraken maak je daarover?

Kortom:

Er zijn vele mogelijkheden! Neem contact op met de e-adviseurs voor een advies op maat via e-adviseurs@hu.nl

Canvas Café

  • Canvas Cafe
    Online en offline de ins-and-outs van Canvas ontdekken. Bekijk hier alle kennisclips.

Canvas Vergaderingen / Big Blue Button

Big Blue Button (BBB) is online videovergaderfunctie in Canvas.

Lees ook deze blog over de verschillen tussen BBB en MS Teams vergadering.

Aan de slag met BigBlueButton: instructie via de online Canvas-community of via de supportpagina van de leverancier van BigBlueButton zelf.

 

Hoe krijg ik zo snel mogelijk antwoord op mijn Canvas vraag?

Om zo snel mogelijk antwoord op je Canvas vraag te krijgen adviseren we je de kolommen, met opties,  in onderstaand schema van links naar recht te doorlopen.

Zelf zoeken Samen zoeken Vraag indienen
FAQ (kennisitems) HU Met collega’s Canvas formulier
Canvas Community Vraag je super users
Canvas Guides Super users
(onderling overleg)
Canvas Café (kennisclips) Canvas Café
(agenda – thema’s)

Contact

Heb je vragen of wil je meer info over Canvas, neem dan contact op via dit Canvas formulier.