Update ICT-dienstverlening voor onderzoek: aan de slag met DataverseNL en Atlas.ti

Update ICT-dienstverlening voor onderzoek: aan de slag met DataverseNL en Atlas.ti

Hogeschool Utrecht zet momenteel de eerste stappen op weg naar een veilige digitale onderzoeksomgeving met een goede set aan onderzoekssoftware. Onderzoekers en HU-lectoren hebben behoefte aan software die hen ondersteunt bij alle fasen in hun onderzoeksproces. De dienst IM&ICT werkt de komende drie jaar aan de realisatie hiervan. Wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Peter Paul Verhoef, manager IM-Onderzoek en Beroepspraktijk

“Een recente ontwikkeling is dat onderzoekers van de HU sinds 1 februari 2018 het programma DataverseNL kunnen gebruiken voor samenwerking met externen”, vertelt Peter Paul Verhoef, manager IM-Onderzoek en Beroepspraktijk. “Onze onderzoekers werken veel samen met andere hogescholen en universiteiten. Maar ze hebben ook veel te maken met praktijksituaties waarbij wordt samengewerkt met bijvoorbeeld basisscholen of fysiotherapeuten. Met DataverseNL is het mogelijk om op een goede en veilige manier met elkaar te werken en data te delen in het kader van Open Science.”

DataverseNL wordt geleverd door DANS, een organisatie gericht op het zo veel mogelijk openbaar maken van onderzoeksdata in het kader van Open Science. Een groot voordeel van dit programma is dat je vanaf de start van je onderzoek al aan andere onderzoekers bekend kunt maken dat je een bepaald onderwerp onderzoekt. Verhoef: “We zitten momenteel nog in de implementatiefase, maar sommige onderzoekers nemen DataverseNL al wel mee in hun datamanagementplannen voor nieuwe onderzoeken.”

Wil je meer informatie over DataverseNL, neem dan contact op met Peter Paul Verhoef (manager IM-Onderzoek en Beroepspraktijk) of Appie Bieze (functioneel beheerder Onderzoeksapplicaties).

Atlas.ti voor analyse kwalitatieve onderzoeksdata

Een tweede ontwikkeling is dat Atlas.ti gekozen is als HU-breed softwarepakket voor kwalitatieve data-analyse, de zogenaamde CAQDAS software (Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software). In de wereld van kwalitatief onderzoek, ook die binnen de HU, is de vraag naar dit type software sterk groeiend. Hiervoor zijn verschillende min of meer vergelijkbare programma’s beschikbaar. Binnen de HU worden twee van die programma’s, Atlas.ti en Maxqda, het meest gebruikt. Vanwege de kosten en de efficiency in IT-ondersteuning werd het noodzakelijk om een uniforme keuze te maken. “Atlas.ti is uit een vergelijking van de pakketten als beste pakket naar voren gekomen. Het is de meest geavanceerde software voor onderzoekers die kwalitatief onderzoek doen. Dit programma biedt meer mogelijkheden tot het maken van analyses”, aldus Verhoef.

Peer Support Group Kwalitatief Onderzoek

Naast het selecteren van het programma is er gekeken naar de inbedding ervan. Om die reden is de Peer Support Group Kwalitatief Onderzoek, zoals die al binnen de voormalige faculteit Gezondheidszorg bestond, geüpgraded naar HU-niveau. In deze groep komen vragen aan de orde over hoe Atlas.ti toe te passen in je onderzoek. Ben je nog niet aangesloten bij deze groep, dan kun je je aanmelden bij marlies.welbie@hu.nl. Vragen over de werking van het programma Atlas.ti kun je stellen aan de key users wil.vanerp@hu.nl en anthonie.drenth@hu.nl.

Programma Ondertekenen.nl

Ten slotte kijkt IM&ICT momenteel naar mogelijkheden om een softwareprogramma aan te schaffen waarmee digitaal toestemming kan worden gegeven voor datagebruik. Als bijvoorbeeld kinderen worden geobserveerd of gefilmd voor een onderzoek is toestemming nodig van de ouders. En bij gebruik van patiëntendata moet ook formeel worden vastgelegd dat iemand meewerkt. Verhoef: “Dit brengt een hoop administratie met zich mee. Het zou mooi zijn als dat gedigitaliseerd zou gaan en alles gelijk gearchiveerd wordt. Dat gaat denk ik veel tijd en ergernis schelen. We zijn nu in overleg om hier een leverancier voor te vinden.”

Meer informatie over ICT-dienstverlening voor onderzoek

Wil je meer weten over de ICT-dienstverlening voor onderzoek op Hogeschool Utrecht? Lees ook het eerder verschenen interview met Peter Paul Verhoef.