17 VN-doelen

4. Goed onderwijs

4 Goed onderwijs

Met name door de millenniumdoelen is er op het gebied van onderwijs de laatste jaren veel verbeterd, vooral voor vrouwen en meisjes. Maar er valt nog veel winst te behalen. Vijftig procent van de kinderen met een basisschoolleeftijd die niet naar school gaan, wonen in conflictgebieden.

DURF

Jongeren stimuleren om hun passie om te zetten in activiteiten voor de gemeenschap – dat is de basis van project DURF!. In de wijken Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern wonen zo’n 12.000 jongeren voor wie er weinig te doen is in de wijk. Om deze jongeren te inspireren en prikkelen om hun talenten te ontwikkelen gaan ze, samen met project DURF!, hun krachten bundelen voor gave evenementen en activiteiten. Zo moedigen we hen aan om hun stem te vinden en zelf initiatief te nemen. Door op jonge leeftijd deel te nemen aan de participatiesamenleving zorgen we ervoor dat deze jongeren zien dat ze de toekomst in eigen handen hebben. DURF! te doen.

Contactpersoon
Edwin Nieman, edwin.nieman@hu.nl

Fieldlab 3DMedical

Hogeschool Utrecht werkt samen met de Universiteit Utrecht, het Universitair Medisch Centrum Utrecht en Stichting Protospace om bij te dragen aan innovatie binnen de zorgsector. Dit naar aanleiding van een operatie in het UMC, waarbij een 3D-geprint implantaat in de schedel van een patiënt werd geplaatst.

Vanuit dergelijke projecten draagt het Institute of Engineering and Design bij aan Publiek-Private-Samenwerkingen om maatschappelijke vraagstukken (in de stedelijke omgeving) op te lossen.

Contactpersoon
Patrick van Veenendaal, patrick.vanveenendaal@hu.nl

HUB-Lab

In de HU Bibliotheek vind je ook iets heel anders dan boeken: het HUB-Lab! In dit lab vind je allerlei innovatieve technologieën die aansluiten op nieuwe manieren van leren. Als student en docent kun je hier terecht voor inspiratie en informatie, maar je kunt ook zelf aan de slag met allerlei fysieke én digitale tools!

Contactpersoon
Bianca Pannekoek, bianca.pannekoek@hu.nl 

Young Entrepeneurship project

Sinds 2012 zorgt het YEP (Young Entrepeneurship Project) ervoor dat de middelbare scholieren in ontwikkelingsgebieden de kans krijgen om hun ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Op deze manier worden zij aangemoedigd om met de hulp van YEP hun eigen onderneming op te zetten.

Samen met studenten van de HU en andere internationale studenten gaan deze middelbare scholieren aan de slag met hun ondernemingsplan. Op basis van de haalbaarheid, positieve impact op de lokale gemeenschap en duurzaamheid wordt vervolgens een winnaar gekozen. Dit winnende ondernemingsplan wordt beloond met een startkapitaal om het bedrijfsidee ook daadwerkelijk te implementeren. Zo zijn er bijvoorbeeld scholieren geweest die gezond ontbijt verkopen op middelbare scholen, of zelfs het produceren en verkopen van lokale popcorn! Dat duurzaamheid een rol speelt blijkt ook uit bijvoorbeeld de aangelegde moestuinen, waarmee gezond eten bereikbaarder wordt voor de lokale gemeenschap. Meer lezen over YEP? Kijk op de site Yep.

Contactpersoon
Paul Jaspers, paul.jaspers@hu.nl

SAUNAC

Het internationale project Sustainability Alliance of Urban Networks in Asian Cities (SAUNAC) is een samenwerking tussen hoger onderwijsinstellingen, waaronder de HU, bedrijven en overheidsinstanties uit verschillende landen, met als doel om het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van oplossingen te versnellen voor duurzaamheidsvraagstukken die spelen in Aziatische steden door samenwerking te bevorderen tussen Vietnamese en Europese hoger onderwijsinstellingen.

Op dit moment woont 45% van de bevolking in steden en dat percentage groeit snel. Dat heeft een negatieve impact op de kwaliteit van leven. De Vietnamese overheid heeft zich ten doel gesteld om onder andere uitlaatgassen terug te brengen en over te schakelen naar duurzame energiebronnen. SAUNAC helpt partnerinstellingen in Vietnam hierbij.

Contactpersoon
Martijn Rietbergen, martijn.rietbergen@hu.nl

Voorleesactie

Studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs aan de HU schrijven een verhaal over een duurzaam thema voor kinderen. De beste verhalen worden opgenomen in een voorleesboek dat landelijk verspreid wordt. Daarnaast ontvangen 200 studenten gratis dit boek dat zij zelf kunnen voorlezen aan kinderen in de basisschool. Studenten worden zich op deze manier bewust van het feit dat zij een voorbeeldfunctie vervullen naar de kinderen toe en denken daarbij ook zelf na hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame toekomst.

Contactpersonen
Hans Broere, hans.broere@hu.nl
Robbert Blanken, robbert.blanken@hu.nl

The HU Breakfast Club

Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, maar helaas krijgen veel jonge kinderen in Kenia geen gezond ontbijt. De HU Breakfast Club wil hier, samen het de Dodore Foundation, verandering in brengen door een gezond ontbijt voor hen te verzorgen. Door studenten bij dit project te betrekken kunnen zij bovendien hun krachten gebruiken om een verschil in de wereld te maken!

The HU Breakfast Club wants to increase awareness of the Sustainable Development Goals, empower students to be more than just students but be world citizens and teach them how to add value to their education and the community they live in, whether local or global. How to be more engaged by value-creation leadership. Raise awareness and promotion within the HU and community at large on how we can all add value to others in the world, which ultimately affects as a world community, in business and in our own progress. Raise funds to help feed the kids, give them a chance for an education with a “solid body” and sound mind. The impact would be feeding 28,000 meals a year! Young kids need to be fed with a nutritious meal to have a good mind and brain to be educated.

This program helps enrich and empower our students into the internationalization arena and become world citizens using the UN SDGs as the anchor in our education and in our community. And working with other external organisations to extend their skills and competencies.

Contactpersoon
Leewee Rietberg-Chew, leewee.chew@hu.nl

InnovatieLab Circulair Beheer, Onderhoud en Renovatie

Hoe maken we de stad circulair? Welke innovatieve oplossingen zijn er voor het circulair beheren, onderhouden en renoveren van woningen? Binnen het Centre of Expertise Smart Sustainable cities van de Hogeschool Utrecht wordt momenteel een InnovatieLab Circulair Beheer, onderhoud en renovatie ontwikkeld. Hiermee beogen we een bijdrage te leveren aan de transitie naar een circulaire stadwarmte. Hiermee biedt het Innovatielab een ‘leerwerkplaats’ voor studenten van verschillende opleidingen.

Contactpersoon
Centre of Expertise Smart Sustainable Cities, smartsustainablecities@hu.nl

Kakuma

Stel, je woont in een vluchtelingenkamp, zo groot als Nijmegen. Iedereen om je heen is gevlucht voor oorlog of vervolging, op zoek naar een veilige en betere toekomst. Maar in het kamp is werken aan een toekomst nauwelijks mogelijk. Zo kan maar 4% van de jongeren naar de middelbare school. Wat doe je dan?

Dan ga je lesgeven! Instituut Archimedes helpt hen om betere docenten te worden, met een lesprogramma – daar zijn we tenslotte goed in. Vier keer geven onze HU-docenten een week lang les in Kenia. De rest van de lessen en begeleiding gaan via een digitaal platform, sociale media en andere digitale middelen. Via een buddy-systeem kunnen de vluchteling-docenten ook contact onderhouden met studenten aan onze lerarenopleidingen in Utrecht. Zo helpen we vluchteling-docenten om te werken aan hun eigen toekomst én aan een betere toekomst voor de kinderen in Kakuma. Lees op de HU-site meer.

Contactpersonen
Michiel Heijnen, michiel.heijnen@hu.nl
Nicole Reith, nicole.reith@hu.nl

CareTechLab

Technologie is overal, van je smartphone tot je e-bike. Ook in de zorg speelt technologie een belangrijke rol, en onderzoek op dit gebied is cruciaal voor de ontwikkeling van het veld. Het CareTechLab is een demonstratieruimte waar aandacht wordt besteed aan allerlei technologische innovaties binnen de gezondheidszorg. Zo kunnen studenten, docenten en andere belangstellenden kennis maken met bijvoorbeeld ZORA de zorgrobot. Andere innovaties die aanwezig zijn, zijn de Interactive Modular Tiles, die een andere manier van bewegen of revalideren mogelijk maken, en de Google Glass die gebruikt wordt om expertise op afstand te realiseren.

Het CareTechLab is een belangrijk middel om innovatie in de zorg te stimuleren, wat hard nodig is om de kwaliteit van zorg in de komende jaren te kunnen behouden.

Contactpersoon
Chantal Huisman, chantal.huisman@hu.nl

Arbeidsparticipatie binnen de HU

Bij de HU zijn we ervan overtuigd dat iedereen de kans moet krijgen om zijn talenten te ontwikkelen. We doen dan ook ons uiterste best om studenten met een beperking zo onbezorgd mogelijk te laten studeren. Ook als werkgever zijn we ons bewust van onze maatschappelijke taak en de voorbeeldfunctie die wij vervullen. Zo werken er collega’s met een arbeidsbeperking als huismeester, bij de ICT-helpdesk, in administratief ondersteunende rollen en ook in het onderwijs. Kortom: wij streven naar een inclusieve organisatie en hopen de komende jaren nog meer werkplekken te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt!