Launchpad Central – online leren ondernemen

Een aantal jaar geleden, net na het Business Model Canvas en net voor de Lean Startup, introduceerde Steve Blank de Lean Launchpad, een cursus op Stanford om te leren hoe met een startup een (schaalbare) online dienst te ontwikkelen. De Lean Launchpad was deels de inspiratie voor Eric Ries’ Lean Startup beweging.

Na de introductie van Lean Launchpad zijn er veel variaties op de cursus gekomen, zoals een Lauchpad voor Healthcare en een Launchpad for Educators.

Op de Health 2.0 conferentie zagen we een presentatie van Blank’s nieuwste aanvulling op de Lean Launchpad: LaunchPad Central. Dit is een online dienst die bedrijven kunnen gebruiken die aan de hand van de methode hun innovatieve ideeen willen verzamelen en uitwerken.

Ook van dit platform is een speciale onderwijsversie uitgebracht om toekomstige ondernemers te helpen: Launchpad for Education. Een mooie aanvulling voor alle opleidingen die studenten graag verder op weg willen helpen met ondernemerschap.

open innovatie met openIDEO

openIDEO

Einde van de week bezochten we IDEO, een van de grote namen in de designwereld, met twee kantoren in Silicon Valley, waarvan een heel mooi gelegen in San Francisco.

IDEO is onder meer bekend geworden door hun methode van design thinking. Naast alle projecten die ze volgens deze methode hebben uitgevoerd, hebben ze ook twee maatschappelijk georiënteerde platforms opgericht:

  • IDEO.org , voor oplossingen voor derdewereld-problematiek
  • openIDEO.com , design challenges voor maatschappelijke vraagstukken.

In ons gesprek met het team van openIDEO bespraken we de mogelijkheden voor Hogeschool Utrecht, en andere kennisinstellingen, om zo goed mogelijk mee te doen aan de design challenges van openIDEO en hoe die aan het onderwijs te verbinden. Daarnaast zou een Utrechtse Meetup groep (openIDEO Meetup groepen zijn een manier om offline bijeenkomsten te organiseren voor de online challenges) ook een mooie manier kunnen zijn om de hogeschool met openIDEO te verbinden.

HU en openIDEO krijgen zeker nog een vervolg dit collegejaar!

Singularity University

 

WP_20151008_003
Een bijzonder bezoek was dat aan Singularity University (SU). SU werd opgericht door Peter Diamandis en Ray Kurzweil, met steun van een aantal grote bedrijven zoals Google, Nokia en Cisco. SU leert masterstudenten en executives hoe om te gaan met technologische ontwikkeling en exponentiele groei. SU zit op een fantastische plek: het NASA AMES research park.

De presentatie over SU werd gegeven door Pascal Finette, de managing director van de startups, SU Labs. Pascal is een voormalige Duitse drilsergeant, ondernemer, vernieuwer (Ebay, Mozilla Labs, Google.org) en startup-blogger.

De presentatie behandelde de belangrijkste : de mogelijkheden van exponentiele technologie, de impact van exponentiele groei, de 6 D’s van disruptie, overvloed en de belangrijkste technologische ontwikkelingen, zoals: AI, robotica, nanotech, augmented/virtual reality en biotech.

SU

 

Dutch Digital Health Night (bezoek Consulaat-generaal)

digital health night

digital health night

Op woensdag 7 oktober organiseerden het Nederlandse Consulaat en Healthcare Innovation Transfer de Dutch Digital Night, op het kantoor van het Consulaat, 31e verdieping, downtown San Francisco.

Het programma start met een presentatie over een diabetes-app, door Philips Healthcare directeur CK Andrade. De app (die ongetwijfeld goed gaat werken met de nieuwe Philips Health Watch) laat zien wat Philips’ nieuwe Healthsuite platform zoal kan.

Daarna volgen korte presentaties van verschillende Nederlandse zorg-startups uit het Rockstart Digital Health programma: digitalhealthbootcamp2015.com/participants/startups/

Na een interessante discussie over de meest kansrijke startup en de kansen voor zorgondernemers in Silicon Valley (waar schaalbaarheid een belangrijker issue lijkt dan privacy), blijft er veel ruimte over om met de circa vijftig Nederlanders (deelnemers van de HU Health Innovation Tour en van de Digital Health Bootcamp) en enkele tientallen Amerikaanse ondernemers en investeerders door te praten over zorginnovatie.

 

AI of IA?

Waar we in NL de mond vol hebben over ‘Big Data’ is de buzz word hier in the Valley ‘Artificial Intelligence’. De afgelopen dagen bezochten we
IBM – die o.a. vertelden over hoe ze ‘supercomputer’ Watson intelligent maakten (AI),
Ejenta – waar Maarten Sierhuis bezig is met NASA software en algoritmes om intelligent agents (IA) te ontwikkelen die kunnen voorspellen of hartpatiënten die net uit het ziekenhuis zijn ontslagen opnieuw hartproblemen gaan krijgen. Het unieke van deze IA’s is dat ze door individueel gedrag van de patiënt te leren niet alleen kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren, maar daar ook actie op kan ondernemen doordat slimme devices en diensten gekoppeld worden. Ze bellen bijv. automatisch de spoeddienst bij een dreigend infarct, zodat het voorkomen kan worden en geen nieuwe ziekenhuisopname nodig is.
Singularity university – waar in de labs diverse start ups hun diensten ontwikkelden op basis van AI. Een Nederlander heeft bijv. een algoritme ontwikkeld om emoties uit tekst (chats) af te leiden. Zijn dienst voor digitale communicatie tussen psycholoog en cliënt wordt daarmee verrijkt. De psycholoog kan door het wegen van die emoties in de boodschap betere interpretaties maken en daarnaar handelen. 2015-10-08 11.24.07

Een aantal van ons gingen op bezoek bij IDEO’s prachtige locatie aan San Fransisco Bay. Het gesprek ging daar o.a. over de challenges die zij uitzetten via hun OpenIdeo platform. Hoe kunnen we de soms sterk regionaal (niet altijd VS, maar wel vaak) georiënteerde vraagstukken vertalen naar de eigen (NL of EU) context en zouden we meer kunnen met hun manier van werken in onze curricula. 2015-10-08 17.08.59 small
Mooie conclusie is dat we bij verschillende faculteiten al best wel bezig zijn met hun methodieken (design thinking, empathy, creativity, prototyping, testing, iterate). Ze zijn zelf onlangs gestart met een nieuw programma IdeoU waarmee ze hun visie en methodiek verder de wereld in willen brengen.

|Caroline|

Visiting Stanford University

Een lange oprijlaan, Palm drive genaamd en uiteraard geflankeerd door tropische palmen, bracht ons naar Stanford University. Een megacampus, maar met minder studenten dan de HU en met een zeer relaxte sfeer. Prachtige semi-oude gebouwen (opgericht in 1885 ter nagedachtenis aan Leland Stanford Jr. na diens vroege overlijden) omringd door palmen en doorkliefd met soms bijna tranquille hofjes met bankjes en groen. We begonnen ons bezoek met een kleine rondleiding door het ‘oude’ gedeelte door FNT collega Ander Keijzer, die hier tijdens zijn promotietraject 2 jaar onderzoek heeft gedaan.

Vervolgens zochten we d.School, institute of design op. Een zeer inspirerende ruimte waar studenten van alle mogelijke Stanford ‘schools’ samen komen om hun grenzen te verleggen. Innovators, radicale samenwerking, real life projects zijn key factoren voor hun succes. De ruimte straalt ook uit, dat alles ‘anders’ gaat. Geen ‘klaslokalen’ of standaard tafels en stoelen, maar uitnodigende werkruimtes, met snijtafels, een loungebank, materialen om te prototypen en overal work-in-progress. Vragen en output van brainstorms op veelkleurige post its, vitrines met mock ups en prototypes in diverse stadia. En ja er zitten ook mensen achter laptops, maar er staat ook een hele klas met een dobbelsteen te klooien om ieders creatieve brein te prikkelen en te laten spreken. Waarschijnijk komen we morgen nog terug voor een gesprek met de schrijvers van het boek Make Space. Hierin beschrijven Scott Doorley en Scott Witthoft hoe ze de ruimte van d.School door de jaren heen hebben veranderd en verbeterd tot wat het nu is en geven praktische tips en handvatten om een creatieve samenwerkingsruimte in te richten.

‘s Middags op zoek naar het behavioral lab, opgericht door BJ Fogg. Iets gevonden onder die naam, met alleraardigste research assistants die ons best even de hokjes wilden laten zien, waar ze proefpersonen allerlei vragenlijsten laten invullen en experimenten uitvoereen met one-way-screens. BJ Fogg? Die kenden ze niet. Mmmm, was dit misschien toch niet het lab, dat we zochten…
Misschien morgen nog tijd voor een nieuwe zoektocht. Heb nu iets beter opgezocht waar het persuasive technology lab zou moeten liggen.

Zeer de moeite waard was het bezoek aan het Center for Entrepeneurial Studies (CES) van Stanford’s Graduate School of Business. De adjunct directeur legde ons uit welke programma’s ze hier hadden zowel binnen het reguliere curriculum als in summerschools en hun venture studio.
Zij hebben een heel scala aan experiential courses waarbij verschillende faculteiten samenwerken (bijv. ook met d.school). In hun summerschool programma gaan graduates aan het werk bij start ups, terwijl zij (CES) het salaris matchen om ervaring op te doen en in de venture studio kan iedereen met een idee aan de slag om dat idee tot leven te brengen, waarbij begeleiding en expertsessies met hotshots veelal uit silicon valley een belangrijk ingrediënt vormen.
Om alle innovatieve ‘minds’ te verbinden is er een fysieke ruimte, het NGP colab (soort students inc) en organiseren zij regelmatig workshops variërend van hacken tot pitchen en houden ze een virtuele community in stand.

|Caroline|

Working at Stanford University

In respons to one of the challenges offered by OpenIDEO (an open source global network solving big challenges for social good) we will contribute during our stay in San Francisco. The OpenIDEO challenge we respond to is titled “How might we use technology to inspire all socioeconomic and multicultural groups to lead healthier lives?” and aims for inclusion of cultures in a more healthy attitude.

Some ideas as made by other applicants are already published online. We will have our own little process with 4 students with different backgrounds (Journalism, Mechanical Engineering, Digital Communication and Media, Health Care and Networked Society), fuelled by the staff members that join this Health Innovation Tour. Our aim, however, is to return with a suggestion for a program specifically aiming at the Netherlands.

It was at our first stop in San Francisco, that we had a first encounter with our challenge. A Mexican woman was having early dinner with her young kids, a daughter of 4 and her 7 year old son. After the first round, where they all had a large burger and similar sized portions of fries and soda, the son got a second round of the same. Another large burger, another large portion of fries, another large soda. The kids looked unhealthy, overweight, like many kids we’ve met in the burger place. Over 60% of the people in San Francisco is overweight. Mexican people are no exception, they rather strengthen this number.

The OpenIDEO challenge focuses on including the Mexican community in the health programs, which is quite the issue. We like to add our typical Dutch mentality to this process and see what happens when we do. In a way, we will explore the potential of Dutch Design Thinking to health care innovation. In order to contribute to this challenge, the design team created some Design Values that we will work with.

 

Jens Gijbels. 

Our trip to San Francisco

October 5th till 9th 2015, a team of staff members and students of the Utrecht University of Applied Sciences will visit San Francisco and the Silicon Valley region. Our aim is to explore the potential of (Dutch) Design Thinking for Health Care Innovation. The program includes visits to leading companies and organisations (such as OpenIDEO, Stanford University, Berkley University, Dutch Consulate) and participate in events like the Health Innovation 2.0 event. In addition, the group will invite Dutch Entrepreneurs thriving in California to meet us and exchange ideas and knowledge.

 

The Health Innovation Tour staff team:

Erik Mooij (first contact for this program: erik.mooij@hu.nl)
Caroline Maessen
Henri Kiers
Wilko Planje
Ander de Keijzer
Gert van Hardeveld
Tom Wolvers
Jens Gijbels

The Health Care Innovation students team:

Anne-Karen Wongobe (Ceasar Therapy, specialisation Health networks)
Myrthe Derickx (Journalism, specialisation News Media Innovation)
Suze van Houten (Digital Communication and Media, specialisation Co-Design Studio)
Rosa de Vries (Mechanical Engineering, specialisation Co-Design Studio)