Optimaal studeren

Faalangst en stress aanpakken

Tijdens je studie kan je last hebben van stress of faalangst. Je ervaart dan spanning of angst in je dagelijks leven of als je een prestatie moet leveren. Een beetje stress of spanning is normaal, maar soms heb je er zo’n last van dat het je welbevinden of je studieresultaten beïnvloedt. Hieronder vind je tips en het aanbod van de HU om je bij stress of faalangst te ondersteunen.

Overleg studieloopbaanbegeleider

Stress of faalangst kan verschillende oorzaken hebben. Overleg met je studieloopbaanbegeleider of leerteambegeleider als je hier veel last hebt van hebt, en ga samen na wat je kunt doen om hiermee aan de slag te gaan en welke ondersteuning de HU hierbij biedt.

Training Stressmanagement

Het Student Support Center biedt een training aan als je inzicht wilt krijgen hoe stress ontstaat en hoe je daar mee om kunt gaan. Kijk hier voor de informatie over deze training Stress Les(s) . Check op dezelfde pagina ook gelijk het hele aanbod aan trainingen voor meer balans in je leven of voor support bij het studeren!

Studentenpsycholoog

De studieloopbaanbegeleider of leerteambegeleider kan je ook verwijzen naar de studentendecaan, voor een doorverwijzing naar de studentenpsycholoog. Na een intakegesprek kan de studentenpsycholoog je aanraden een kort behandeltraject te starten en zo nodig de faalangsttraining van de HU studentenpsychologen te volgen.

Zelf aan de slag?

Door de HU worden er verschillende online Mirro modules aangeboden die jouw handvatten en tips kunnen geven. De modules bieden jou de mogelijkheid om zelfstandig en anoniem aan je mentale gezondheid te werken. Vanzelfsprekend wordt al jouw informatie vertrouwelijk behandeld. Via deze link kom je terecht bij alle modules. Er is een divers aanbod, zoals een module over aanpak van angst en paniek, grip krijgen op coronastress en piekeren.

Tips

Hier vind je tenslotte een aantal tips om faalangst aan te pakken.

Switch to English English