Binnen je opleiding

Frisse Blikken op de Zorg

 

 

Start honourscursus Frisse Blikken op de Zorg

Luchtvaart & de OK in het ziekenhuis. De Design Academy & een infuuspaal. Fotografie & dementie. Ze hebben dankzij kruisbestuiving tot prachtige innovaties geleid. Kom jouw wereld combineren met de wereld van gezondheid & zorg en werk samen met studenten van andere opleidingen aan verfrissende ideeën om de zorg te verbeteren.

Leer innoverend en creatief denken en experimenteer o.a. met Design Thinking en Creatieve Technieken om tot innovatie te komen. Na de cursus heb je een mindset ontwikkeld die je helpt nieuwe kansen en mogelijkheden te zien in werk- en privéleven.

Praktische informatie

De cursus wordt twee keer per studiejaar gegeven op maandagavond 18u00-21u00 en heeft een looptijd van twee blokken. De studielast is circa 5 EC. Je behaalt de (vrije) ster ‘Frisse Blikken op de Zorg’.

De cursus bestaat uit zo’n 14 bijeenkomsten en een startdag aan het begin van de cursus die op zaterdag plaatsvindt (eerste of tweede zaterdag in oktober en tweede of derde zaterdag in maart).
Je schrijft je in via Osiris (Frisse Blikken op de Zorg) en je aanmelding is definitief nadat je je motivatie voldoende hebt toegelicht in een gesprek, video of document.
Hoe gaan we te werk?
We werken met opdrachtgevers uit verschillende (zorg)organisaties. Tot nu toe hebben we opdrachten gedaan voor het Prinses Máximacentrum, Abrona en Horeca-ondernemer Dirk-Jan Stip (Coffee Corazon en Corazon Bakery). Je krijgt trainingen in Design Thinking en Creatieve Technieken en we bezoeken verschillende werelden om tot kruisbestuivingen te komen.

Je stelt je eigen beoordelingscriteria (rubric) op halverwege de cursus waardoor je ook je eigen leerdoelen kwijt kunt. Dit zorgt voor meer plezier en een blijvend intrinsieke motivatie tijdens de cursus.

Wat kun je na afloop van deze cursus?

Na afloop van deze honours cursus
– kun je creatieve technieken inzetten om tot innovatieve ideeën te komen;
– kun je Design Thinking (tools) gebruiken om je innovatieve idee zo optimaal mogelijk bij je klant / doelgroep te laten aansluiten;
– weet je hoe je tot kruisbestuiving komt tussen verschillende werelden;
– durf je (meer) risico te nemen en ‘fouten’ te maken;
– weet je hoe je je eigen creatieve proces op gang brengt én houdt en wat je valkuilen zijn;
– denk je (meer) in mogelijkheden dan in belemmeringen en signaleer je kansen.

Begeleiding

De cursus wordt gegeven door Danielle Poels (honours docent) en twee studentbegeleiders (die de cursus zelf al hebben gevolgd). Wil je meer weten? Mail danielle.poels@hu.nl

Ervaringen van deelnemers:

Verder kijken dan alleen naar een oplossing
“De cursus Frisse blikken zorgt ervoor dat ik anders ga kijken naar problemen en oplossingen. Het dwingt me om verder te denken dan alleen te zoeken naar een oplossing. Je pakt doelgroepen erbij, gaat in gesprek met je opdrachtgever en gaat op zoek naar verschillende werelden die misschien kunnen bijdragen of kunnen inspireren voor een innovatie. Ik vond het een mooi en leerzaam proces!” (student Life Sciences & Chemistry)

Je doorbreekt echt alle routines
‘Tijdens deze cursus leer je écht hoe het is om uit je comfort zone te stappen. Wij werkten volgens de ‘design thinking principes’ en pasten deze toe op een real-life situatie in de zorg. In dit geval mochten wij innoverende ideeën ontwikkelen voor Abrona, in opdracht van innovatiemanager Nynke Beentjes. […] Wij vroegen naar persoonlijke belevingen, en bouwden dit geleidelijk op en voerden uiteindelijk dieptegesprekken, waaruit wij veel te weten kwamen over de klant. Veel meer dan je ooit zult hebben met een vreemde.
[…] Verfrissende ideeën volgden elkaar op terwijl wij discussieerden over de aanpak, de visie, en de houding waarin wij een aangewezen vraagstuk behandelden. Ook timing werd op de proef gesteld. Ben je gewend om alles volgens een bepaald tempo te doen, jaar in jaar uit? Hier leer je dat eindelijk te doorbreken. Je leert dat er veel meer waardevollere manieren zijn van het benaderen van vraagstukken. Er is een wereld voor me opengegaan. Je bent tijdens deze cursus niet passief meer zoals je gewend bent tijdens je reguliere lessen. Je bent echt actief aan de slag met jezelf en anderen. Je doorbreekt alle routines’. (student Creative Business)

Waarom overal grenzen op zetten? Laat het gaan
Ik heb er onbewust super veel van geleerd, besef ik me nu. Ik ben creatieve technieken gaan gebruiken in mijn dagelijks leven. Ik heb mijn hersenen de creatieve loop laten gaan. Waarom overal grenzen op zetten? Laat het gewoon gaan en zie waar je eindigt. Ik ben zelfs weer begonnen met tekenen zoals vroeger. Om maar die creativiteit te stimuleren en omdat ik er erg rustig van word. Ik zie nu ook dat dit mij erg gaat helpen als toekomstig fysiotherapeut. Je bent continue bezig met nieuwe oefeningen bedenken en het voor de patiënt leuk maken. Ik laat nu gewoon mijn fantasie gaan met oefeningen, ongeacht of het nou haalbaar is of niet. (student Fysiotherapie)

Het proces is misschien wel belangrijker dan het resultaat
Ik kijk tevreden terug op een bijzondere cursus. Ik heb veel geleerd, onder andere dat je bij tegenslag gewoon door moet gaan en dat er dan vanzelf iets uit kan komen. Ik heb nieuwe creatieve technieken geleerd die ik nu ook toe kan passen in situaties buiten de cursus. Ook heb ik gezien dat het proces naar het eindresultaat net zo belangrijk of misschien zelfs belangrijker is. (student Verpleegkunde)

Switch to English English