AI in de klas: speelse interfaces voor sociale interactie

AI in de klas: speelse interfaces voor sociale interactie

Presentator:  Robin de Lange

Organisatie:  VR Learning Lab

Doelgroep:     VO; MBO; HBO; WO

Onderwerp: AI in de klas: speelse interfaces voor sociale interactie

AI kan nogal abstract aanvoelen; als een soort pure intelligentie die is ontdaan van elke fysieke vorm. We communiceren ermee via een anonieme chatinterface of door te spreken in het niets, bijna alsof we communiceren met een alwetend wezen.

In zijn Honours Class bij de Universiteit Leiden verkent Robin hoe we AI een plek in de fysieke wereld kunnen geven en allerlei slimme dingen kunnen maken waar we mee kunnen interacteren. De AI Photobooth en andere AI installaties van het VR Learning Lab laten zien hoe fysieke installaties sociale interactie uitlokken en veel meer mensen betrekken in deze technologie.

Tijdens deze workshop deelt Robin zijn ervaringen en stelt de vraag: willen we AI een fysieke plek geven in het klaslokaal?

Kijkt iedereen naar hun individuele schermpje, of willen we dat toch anders? En welke vormen zou je daar dan voor kunnen gebruiken? Kunnen we elementen van games toevoegen aan deze interactie met AI?

Wat neem je mee?

Wat leer je hopelijk van deze workshop?
  • dat de manieren waarop we AI gebruiken erg beperkt zijn
  • er heel veel andere vormen van interactie zijn buiten de chat-interface
  • en die interactie tot wezenlijk ander gedrag kan leiden
  • hoe AI-modellen worden ingezet in educatieve games
  • nieuwe ideeën om AI te integreren in educatieve games