Bouw je eigen AI-deck

Bouw je eigen AI-deck

Presentator:  Edwin de Vos, Wiro Kuipers

Organisatie:   Topaasia

Doelgroep:     MBO; HBO; WO

Onderwerp: Bouw je eigen AI-deck: Gamified dialogen in het onderwijs met Topaasia

Hoe maak je leergesprekken in je klas levendiger en vergroot je de betrokkenheid van studenten?

In deze workshop ontdek je hoe je AI kunt inzetten om gamified dialogen te creëren die studenten activeren en tot de kern laten komen. We gebruiken Topaasia – een gamified dialoogplatform dat AI gebruikt om op maat gemaakte kaartendecks te genereren.
Tijdens de workshop bouwen we ter plekke, samen met alle deelnemers (en een beetje hulp van AI), een nieuw kaartendeck over ‘effectief toepassen van AI in het onderwijs’.

Je leert hoe Topaasia’s AI-functionaliteit werkt om:

  • Kaartendecks te genereren die aansluiten bij specifieke leerstof en de leerbehoeften van jouw studenten
  • Gesprekken te faciliteren waarbij iedereen gehoord wordt en snel tot concrete inzichten komt
  • Spelresultaten te analyseren om te zien waar studenten echt mee worstelen en waar je kunt bijsturen

Door de speelse aanpak komen ook stille studenten uit hun schulp en ontstaan er verrassend diepgaande gesprekken over complexe onderwerpen. De workshop combineert hands-on ervaring met gamification, AI-tooling én dialoog over een actueel onderwijsthema..

Wat neem je mee?

Je gaat naar huis met:
  • Een kant-en-klaar kaartendeck over AI in het onderwijs dat jullie tijdens de workshop hebben mee-ontworpen en dat je direct kunt inzetten om levendige gesprekken te faciliteren met je studenten of collega’s
  • Praktijkervaring met het Topaasia-platform en inzicht in hoe je zelf kaartendecks kunt laten genereren met AI voor je eigen vakgebied – afgestemd op wat jouw studenten nodig hebben.
  • Concrete voorbeelden van hoe AI-spelresultaten kan analyseren om patronen te ontdekken: waar zitten de leervragen? Welke thema’s leven? Waar kun je bijsturen?
  • Een toolkit aan mogelijkheden om je leergesprekken te activeren, studentbetrokkenheid te verhogen en ook teruggetrokken studenten een stem te geven in klassengesprekken.
  • Bewezen methoden om dialogen te faciliteren die niet blijven hangen in oppervlakkige discussie, maar tot échte inzichten en concrete acties leiden.