Round Table: Duurzame Gamedidactiek in het Hoger Onderwijs
Presentator: Jennifer van Exel (SAGANET), Emily Jacometti en Martine Spaans (Dutch Games Association)
Doelgroep: MBO; HBO; WO
Onderwerp:
Wat is de toekomst van hoger onderwijs? In deze bijeenkomst gaan we in gesprek met elkaar (schoolbesturen, opleidingsmanagers, onderwijsinnovators, leidinggevenden en docenten) over hoe gamedidactiek een vast onderdeel te maken van de visie op leren, en het curriculum, van de school. We kijken naar verschillende leerinterventies: serious games, spelsimulaties en vakken die compleet gamified (als 1 langdurig spel) worden aangeboden. Je leert groter denken en opschalen van gamified leerinterventies.
Door het onderwijs (en de lesstof) anders te organiseren kun je studenten meer eigenaarschap laten ervaren. Gamedidactiek is een bewezen aanpak van leren die de motivatie van studenten verhoogt, doordat het zowel structuur biedt als keuzevrijheid creëert voor studenten. Wat zorgt voor meer aanwezigheid in de klas, hoge mate van ervaren relevantie van de lesstof en een hoge score op tevredenheid over het vak.
Wat neem je mee?
We staan stil bij de integrale voordelen van een game-didactische aanpak. Actuele thema’s zullen we langsgaan: zoals het bevorderen van de diversiteit van leren onder studenten, het organiseren van het onderwijs volgens een modulaire opbouw van opleidingen, en het opzetten van skills-based aanpak in het onderwijs. Deze en andere thema’s komen uitermate tot hun recht in een game-didactische aanpak van leren.