Formatieve Evaluatie – Reflectie en Leerloops Integreren in Game Design
Presentator: Jennifer van Exel (Studio Toi Toi), Ciska Harte (Velites) en Marieke de Wijse-van Heeswijk (Radboud Universiteit)
Doelgroep: PO; VO; MBO; HBO; WO; bedrijfsleven en publieke organisaties
Onderwerp:
Hoe kun je evaluatie en reflectie een leer ondersteunende rol geven in (het design van) een educatief spel, en hoe zorg je dat dit breed toepasbaar is in jouw eigen onderwijspraktijk? In deze workshop werk je met een game die je gemakkelijk kunt aanpassen aan jouw eigen thema’s en leerdoelen. Je leert:
- Wanneer en hoe formatieve evaluatie in te bouwen in het gameproces.
- Leerloops ontwerpen: reflectiemomenten integreren om diepgaand leren te ondersteunen.
- Een flexibele spelstructuur gebruiken die je direct kunt inzetten in je eigen onderwijs of trainingen.
Het is wetenschappelijk bewezen dat deze evaluatietechnieken leren ondersteunen en het leerrendement verhogen
Samen spelen we een interactieve spelsessie waarin deze technieken direct worden toegepast. Je ontdekt hoe evaluatie en reflectie niet alleen het leren versterken, maar ook jou als docent of trainer waardevolle inzichten bieden. Deze aanpak is wetenschappelijk gevalideerd in onderzoek aan de Radboud Universiteit. Aan het einde van de workshop heb je niet alleen de theorie geleerd, maar ook een kant-en-klare game in handen die je morgen al kunt gebruiken. Kom spelen, reflecteren en ontwerpen!
Wat neem je mee?
Een concreet spel dat breed kan worden ingezet en toepasbare formatieve evaluatie technieken die wetenschappelijk onderzocht zijn