Gamedidactiek gaat uit van leerdoelen. Hoe kun je lessen die nu moeizaam verlopen verbeteren door games of elementen van gamification in te zetten? Uitgangspunt vormen jouw lessen en jouw leerdoelen. Het spel staat daarbij in dienst van de leeropbrengst, niet andersom.
In deze nascholing leer je om kritisch te kijken naar je eigen lessen. Je gaat op zoek naar lessen of lesonderdelen die je wilt verbeteren, en je analyseert wat je preciés wilt bereiken met je spel.
Aan de hand van de lessen en praktijkvoorbeelden leer je om te bepalen wat voor spelvorm er geschikt voor jouw specifieke doel. je maakt een onderbouwde keuze uit mogelijke spelvormen en game-mechanismen en verwerkt die in je les.
Zo kun je bijvoorbeeld een spel ontwerpen dat bepaalde misconcepten aanpakt, onderwerpen die je keer op keer op keer uitlegt maar in een traditionele les lastig landen. je kunt ook een gegamificeerde les ontwerpen die motivatie en autonomie aanwakkert en zorgt dat je leerling, studenten of cliënten beoogde opdrachten vaker of vollediger uitvoeren.
In de bijeenkomsten werken we veel in kleine groepen samen. je ziet zo ook hoe anderen hun didactische aapakken aanpakken en je vormt zo een beeld over de volle breedte van de mogelijkheden die Gamedidactiek biedt.
De cursus wordt afgesloten met een Spellenfabriek. Daar ga je je eigen spel realiseren. Misschien zelfs zelf ontworpen pionnen printen in de 3 printer.