Wijsheid in het wild met Proballein
Presentator: Tom Witjes & Rinke Huisman
Organisatie: Habits of Mind Nederland
Doelgroep: PO;VO;HB onderwijs/Plusklassen

Onderwerp: Wijsheid in het wild met Proballein: het coöperatieve spel dat denkpatronen onthult
Hoe je met samenwerking en spel haarscherp zichtbaar maakt hoe leerlingen denken, redeneren, samenwerken en omgaan met onzekerheid en spanning. En hoe je dat direct vertaalt naar intelligente gedragingen en leergesprekken in de klas.
In deze workshop stap je zélf in de wereld van Proballein: een coöperatief spel waarin leerlingen niet winnen door elkaar te verslaan, maar door gezamenlijk slim puzzelen, redeneren en risico’s afwegen. Het spel laat in real time zien hoe leerlingen keuzes maken, welke strategieën ze gebruiken en hoe ze reageren als het spannend of onzeker wordt.
We spelen korte, afwisselende rondes en wisselen die af met krachtige reflectiemomenten. Hierdoor zie je onmiddellijk welke kansen het spel biedt voor PO én VO.
Heb je een specifieke groep, leerling of lessituatie in gedachten? Die casus nemen we direct mee, zodat je de vertaalslag naar je eigen onderwijs meteen kunt maken. Na afloop weet je precies hoe je de spelmechanismen van Proballein kunt benutten voor: het versterken van denkvaardigheden en probleemoplossend vermogen; metacognitie, reflectie en hardop denken; groepsdynamiek en doelgerichte samenwerking; rijke leergesprekken over ontwikkeling en gedrag.
De workshop is energiek, praktisch en direct toepasbaar. Je loopt naar buiten met concrete werkvormen en ideeën die je morgen al zonder extra voorbereiding kunt inzetten.
Wat neem je mee?
Je ervaart dat:
- verschillende denkpatronen leiden tot verschillende oplossingen en dat die diversiteit in de klas goud waard is;
- elk probleem een eigen ‘profiel’ heeft dat een ander beroep doet op de probleemoplosser;
- je met de juiste vragen en spelvormen leerlingen direct kunt begeleiden in hun leerproces én hun Habits of Mind.
Je gaat naar huis met nieuwe taal, frisse werkvormen en de inspiratie om in hun eigen klas verder te experimenteren met spel, reflectie en uitdagende leersituaties.