Spring naar pagina inhoud
  • Home
  • Theorie
  • Pabo
  • 2e graads
  • 1e graads
  • Inleidende colleges
  • Taalcompetenties
  • Contact

Theorie Algemeen

Wat/waarom: fundament

Wetenschappelijke achtergrond

  • Taalverwerving
  • Tweedetaalverwerving
  • Taalfuncties
  • Cognitieve ontwikkeling en taal
  • School- en vaktaal
  • Woordkennis en geheugen
  • Woordenschatontwikkeling
  • Tekstbegrip
  • Leesproces
  • Schrijfproces

Maatschappelijke achtergrond

  • Taalvariatie
  • Meertaligheid
  • Woordenschat en schoolsucces
  • Functionele geletterdheid
  • Interculturele communicatie

Hoe/waarom: didactiek en (vak)taalbeleid

Samenhang tussen de subdomeinen

  • Begripsontwikkeling en mondelinge activiteiten
  • Begripsontwikkeling en schriftelijke activiteiten
  • Mondelinge en schriftelijke activiteiten
  • Integrale didactiek TVO: context, interactie, taalsteun
  • Ontwerpen van taalgerichte vaklessen
  • Concept-contextbenadering
  • Transfer

Schoolbreed beleid

  • Taalgericht vakonderwijs
  • Taalbeleid
  • Samenwerking Nederlands en andere vakken
  • Professionalisering van docenten
Theorie Begripsontwikkeling
Theorie Mondelinge Activiteiten
Theorie Schriftelijke activiteiten
Hogeschool Utrecht © 2023 Hogeschool Utrecht
  • Home
  • Theorie
  • Pabo
  • 2e graads
  • 1e graads
  • Inleidende colleges
  • Taalcompetenties
  • Contact