Bellen voordat je solliciteert: de do’s & don’ts

Bellen voordat je solliciteert: de do’s & don’ts

Moet je altijd bellen voordat je solliciteert? Hoe zorg je dat je daarmee je kansen echt vergroot? Twee recruiters noemen do’s and don’ts.

Het kan erg spannend zijn om naar aanleiding van een vacature te bellen met iemand van de organisatie waar je graag zou willen werken. Je gaat met je telefoontje namelijk een eerste indruk maken. Hoe zorg je ervoor dat die positief is? En met welke vragen kun je informatie achterhalen die jou kan helpen bij je sollicitatie?

1. Stel niet alleen vragen over de procedure

Is het altijd verstandig om te bellen? ‘Bellen leidt meestal tot een betere uitgangspositie’, zegt executive manager Gijs ter Kuile van Michael Page. ‘Anders belandt je brief toch snel op de stapel met de sollicitatiebrieven van vijftig andere kandidaten.’

Je moet het gesprek wel goed voorbereiden. ‘Bel alleen als je relevante vragen hebt. Anders niet’, zegt talent acquisition manager Madelon van den Hoven bij Deloitte. ‘Sollicitanten vragen vaak of de vacature nog open staat. Natuurlijk. Als dat niet zo was, zou de vacature niet meer online staan. Het antwoord op die vraag is dus altijd kort. Je kunt beter goede inhoudelijke vragen stellen. Als je alleen maar vraagt of de functie nog vacant is, per wanneer je zou kunnen starten en voor hoeveel uur in de week, dan komt dat oppervlakkig over.’

2. Passeer de recruiter niet

Aan wie kun je je vragen het beste richten? Ter Kuile: ‘Je kunt het beste contact opnemen met de persoon die als contactpersoon bij de vacature staat. Die is namelijk verantwoordelijk voor de eerste selectie. Het komt vreemd over als je deze persoon probeert te passeren. Mochten er vragen zijn die hij of zij niet goed kan beantwoorden, dan kun je eventueel op een nette manier vragen of het zin heeft om rechtstreeks contact op te nemen met de lijnmanager.’

3. Wacht nog even met je cv

Wat is het juiste moment om te bellen? Ter Kuile: ‘Het heeft vooral zin voordat je je cv instuurt. Zo kun je dat nauw laten aansluiten op de vacature-eisen. Bijvoorbeeld door te achterhalen welke werkervaring de werkgever exact belangrijk vindt. Het kan daarbij best gaan om ervaring die je zelf als weinig interessant beschouwt en die je anders niet of slechts beknopt had genoemd.’

4. Controleer of je kans maakt

Welke extra informatie kan de recruiter geven? Ter Kuile: ‘Neem voordat je belt een doel voor ogen dat je wilt bereiken met het gesprek. Zoals achterhalen wat de twee belangrijkste harde eisen zijn. Of welke persoonlijkheidskenmerken je in huis moet hebben om goed bij de afdeling of het bedrijf te passen. Met dit soort vragen kun je in korte tijd toetsen of de vacature ook bij jouw wensen aansluit. Dat voorkomt dat je onnodig een sollicitatieronde moet doorlopen.’

Van den Hoven: ‘Ik kan me voorstellen dat het nuttig is om te weten waarom de vacature ontstaan is, hoe het team eruitziet en wat jouw positie zal worden binnen het team. Daarnaast kun je natuurlijk een aantal praktische vragen stellen, zoals per wanneer de vacature vervuld moet zijn. En als dat voor jou relevant is, of de functie ook parttime ingevuld kan worden.’

5. Vraag de leidinggevende waarom er een vacature is

Welke nuttige informatie kan je toekomstig leidinggevende geven? Ter Kuile: ‘Hij of zij kan meestal vertellen wat de visie van de afdeling is, welke projecten er op stapel staan en waarom er een medewerker wordt gevraagd. Als het om vervanging van een medewerker gaat, is het bijvoorbeeld interessant om te weten of deze niet goed lag op de afdeling, of dat je voorganger is gepromoveerd naar een nieuwe functie.’ Van den Hoven: ‘Vraag daarnaast aan de hiring manager wat hij of zij echt belangrijk vindt in de sollicitant.’

6. Overvraag niet

Hoe zorg je ervoor dat anderen het telefooncontact met jou als prettig ervaren? Van den Hoven: ‘Vraag altijd of het uitkomt. Daarnaast is het goed om open vragen te stellen en antwoorden kort samen te vatten om te toetsen of je ze goed begrepen hebt.’

Ter Kuile: ‘Soms kunnen of willen bedrijven niet onmiddellijk antwoord geven op alle vragen die je stelt. Als je een terughoudende opstelling bemerkt, dring dan niet te veel aan. Probeer het gesprek dan bijvoorbeeld op gang te brengen door open vragen te stellen. En wanneer je veel vragen hebt, beperk je lijstje dan tot maximaal drie. Veel vragen kun je ook tijdens een sollicitatiegesprek stellen, of ze worden misschien vanzelf tijdens de bedrijfsintroductie beantwoord.’

7. Heb geen kritiek op de vacature-eisen

Wat moet je vooral niet doen? Ter Kuile: ‘Wees niet te kritisch of te direct. Ook wanneer de toekomstig leidinggevende volgens jou een schaap met vijf poten zoekt, zeg dan niet dat hij of zij onrealistische verwachtingen heeft. Dan zal de leidinggevende sowieso denken dat jij niet de juiste kandidaat bent. Je geeft immers zelf al aan niet te voldoen aan de minimale eisen. In een gesprek kun je altijd nog zeggen dat je je graag verder wilt ontwikkelen.’

8. Vraag je netwerk waarom jij geschikt bent

Kan jouw netwerk je helpen? Ter Kuile: ‘Je kunt je contacten vragen of zij denken dat de vacature bij je past en waarom.’ Van den Hoven: ‘Je kunt daarnaast mensen uit je netwerk zoeken die al bij het bedrijf werken, om te informeren naar de cultuur, het team en de strategie van de organisatie. Of je kunt personen bellen die dezelfde rol vervullen, maar dan bij een ander bedrijf.’

Ter Kuile: ‘Val je netwerk echter niet elke keer lastig wanneer je een sollicitatiebrief verstuurt. Doe dat bijvoorbeeld pas wanneer je daadwerkelijk voor een eerste ronde bent uitgenodigd.’