Coaching

Wil jij meer leren over het coachen van (groepen) mensen? Zodat zij bewuster functioneren en daardoor betere resultaten behalen? Wil jij jouw persoonlijk leiderschap versterken en je coachcompetenties vergroten binnen je eigen vakgebied? Dan zit je in deze minor op je plek.  

De minor Coaching bestaat uit een onderdeel Personal Coaching en een onderdeel Teamcoaching en is praktijkgericht. In de minor werken we met echte coachvragen van de deelnemers uit de privésituatie, studie en stage- of werkervaring. Daarnaast werk je aan de coachvraag van een team. Je wordt uitgenodigd om over coachvragen in gesprek te gaan en om er vanuit verschillende perspectieven naar te kijken. Wanneer je voor deze minor kiest, kies je daarmee ook voor jouw eigen persoonlijke ontwikkeling. Je bent nieuwsgierig naar ‘hoe jij de dingen doet’ en bent bereid om jouw eigen ervaring in te brengen: professioneel en persoonlijk. 

Toelating

Er zijn 4 toelatingseisen voor deze minor. Je:   

  • hebt een propedeuse;   
  • hebt ervaren hoe het is om in een organisatie te werken (stage of bijbaan);   
  • bent bereid om jouw gedragspatronen en daaraan gekoppelde coachvragen in te brengen;   
  • staat open om te ervaren en te reflecteren op die ervaringen;  
  • hebt geen stageplek nodig tijdens deze minor. Praktijkleren wordt tijdens de minor samen georganiseerd.   

Deze minor is geschikt voor zowel voltijd- als deeltijdstudenten. Ben je deeltijdstudent, lees bij ‘Rooster’ verder over de contactmomenten van het minoronderwijs. Vraag de minorcontactpersoon naar de mogelijkheden.   

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud

Coaching is een krachtig middel om individuele professionals, teams en organisaties te begeleiden naar een (nog) beter functioneren. En daarmee voor het behalen van goede resultaten. In deze minor vergaar je kennis van verschillende coachingmethoden en leer je verschillende werkwijzen toe te passen.   

Je ontwikkelt jouw persoonlijk leiderschap en nieuwe vaardigheden als coach doordat je vanaf dag één actief aan de slag gaat. Een essentieel aspect van deze minor is het vergroten van je zelfinzicht: waarom doe jij de dingen zoals je ze je doet? Waarin zit je kracht en je groei? En wat betekent dit voor hoe jij begeleidt? 

Leerdoelen

Na deze minor:   

  • ben je in staat om leerprocessen te begeleiden en te faseren;   
  • kun je interventies toepassen die mensen uitdagen en helpen te reflecteren op hun (werk-) ervaringen;   
  • heb je kennis van groepsprocessen, je herkent deze en weet hoe je groepservaringen binnen begeleidingsbijeenkomsten kunt benutten;   
  • ben je in staat om een krachtige leeromgeving op te zetten, verschillende leerstijlen te herkennen en je daarbij aan te sluiten;   
  • heb je een groter bewustzijn van jouw eigen gedrag, gevoelens, denken en lichaamstaal;   
  • kun je reflecteren op jouw eigen (on-) mogelijkheden;   
  • heb je je eigen vakkennis verdiept door de praktische ervaringen met theoretische kennis te integreren;   
  • ben je in staat vorm en inhoud te geven aan coachingsprocessen in een dynamische en complexe omgeving.   

Cursussen

De minor bestaat uit de volgende twee cursussen van elk 15 EC:  

Personal Coaching
Verschillende methoden en concepten van individuele coaching komen aan de orde. Je schrijft een coachplan en gaat zelf coachen. Daarnaast leer je veel over jezelf en je persoonlijk leiderschap, doordat ook jij gecoacht wordt door een medestudent en door een ervaren coach.   

Teamcoaching
Samen met een medestudent coach je een team met een ontwikkeldoel. Je leert te interveniëren in teamprocessen en jouw persoonlijke kwaliteiten en ontwikkelpunten daarin. Daarvoor krijg je training en begeleiding van een ervaren coach. Je doet verslag van het teamproces en van jouw ontwikkeling als begeleider daarvan. 

Toetsing

Toetsing bestaat uit individuele opdrachten en verslagen die je tijdens de minor gaat maken.

Literatuur

De volgende literatuur komt tijdens de minor aan de orde:   

  • Lingsma, M.  (2018 of nieuwer). Aan de slag met teamcoaching. Soest: Nelissen.   
  • Pol, van der, I.G.M. (2012 of nieuwer). Coachen als professie: Fundamenten voor begeleiding naar heelheid. Amsterdam: Boom Nelissen.   
  • divers materiaal (verstrekt via Canvas)   

Rooster

Tijdens deze minor geldt een vast programma met aanwezigheidsplicht. Het rooster en de lesdagen zijn nog niet bekend. Wel is bekend dat de lessen overdag zijn en dat ze op één of twee dagen per week worden geroosterd. Je ontvangt enkele weken voor de start van het onderwijs je rooster. Het minoronderwijs wordt georganiseerd door het Institutefor People & Business. Voor deeltijdstudenten kan dit betekenen dat het onderwijs op een andere dag geroosterd wordt dan je gewend bent vanuit het instituut van jouw studie. Houd hiermee rekening bij het kiezen van je minor, maak daarover afspraken met je werkgever en neem bij vragen contact op met de minorcoördinator.   

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Extra kosten

Geen.

Reviews

“Hartstikke leerzaam! Ik had verwacht dat ik vooral zou leren om een cliënt of een team te coachen. Maar je leert ook heel veel over jezelf en werkt aan persoonlijke groei. Een open, nieuwsgierige houding is nodig voor deze minor. Als je niet bereid bent te praten over je eigen issues en aan jezelf te werken wordt het lastig. Want je moet eerst jezelf kunnen coachen voordat je een coach voor anderen kunt zijn. Het belangrijkste instrument dat je als coach bezit, dat ben jezelf. De docenten nemen het voortouw en zijn open over zichzelf. Daardoor creëren ze een heel open en veilige sfeer en wordt de klas uitgenodigd om te volgen. De docenten zijn zeer ervaren als coach. 

“Je leert in deze minor ook veel over communicatie en gesprekstechnieken. Daar heb je ook in je privéleven veel aan: hoe communiceer ik? Wat breng ik over? Je moet jezelf goed kunnen uitdrukken in de Nederlandse taal, zowel verbaal als schriftelijk, want er wordt gewerkt met complexe begrippen en je moet veel reflecteren op jezelf en elkaar. Ik werk met patiënten die een huidaandoening hebben. De minor coaching is een mooie aanvulling op mijn opleiding. Ik ben nu beter in staat mijn patiënten te motiveren tot gedragsverandering en hen te coachen gezien de uitdagingen die een huidaandoening met zich mee kan brengen.” 

Jaap, student Huidtherapie Hogeschool Utrecht, 27 jaar

“Dit was een heel nuttige minor voor mij. Je wordt gecoacht, je coacht zelf iemand en je coacht een team. Dat was allereerst goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Welke rol heb ik, wat zijn mijn valkuilen? Hoe werkt dat in teamverband? 

De aandacht voor teamcoaching was voor mij ook nuttig. Integrale Veiligheidskunde gaat over samenwerken en dan heeft teamcoaching een grote meerwaarde: hoe ga je om met weerstand, hoe communiceer je effectief? Voor mijn teamcoachingsopdracht heb ik het middenkader van een organisatie voor ouderenzorg gecoacht. Ik heb zelf een leidinggevende functie bij de politie, dus dit was een heel andere setting dan ik gewend ben. Maar toch zag ik genoeg raakvlakken. 

Het merendeel van de studenten was jonger dan 23 jaar. Dat was voor mij wennen bij het elkaar coachen. Maar toch levert het wel weer andere inzichten op, doordat je in verschillende levensfases zit. Later trok ik wel meer op met de paar studenten die net als ik iets ouder waren. 

Wat ik erg prettig vond: je kunt bij de docenten zelf ook een professionele coachvraag neerleggen. Dat heb ik gedaan, en tijdens een wandeling rondom het HU-gebouw kreeg ik daarover een mooie coachingsessie.” 

Arjan, student Integrale Veiligheidskunde, Hogeschool Utrecht, 41 jaar 

Switch to English English