Coaching

Context

Mensen en organisaties zijn voortdurend in ontwikkeling. We leren ons leven lang. Binnen de minor Coaching leer je hoe je dit leren kunt begeleiden, op individueel niveau en organisatieniveau. Of je nu studeert om HR-adviseur, hulpverlener of leraar te worden. Of werktuigbouwkundige, journalist of bedrijfseconoom: coaching is een krachtig middel om individuele professionals, teams en organisaties te begeleiden. Naar een (nog) beter functioneren en daarmee behalen van goede resultaten. In elk vakgebied en in elk soort organisatie.

Coaching vindt plaats door gespecialiseerde professionals en ook door leidinggevenden, mentoren, collega’s adviseurs etc. Wie coacht er niet tegenwoordig? De minor Coaching gaat over het bewust inzetten en verder ontwikkelen van jouw kwaliteiten als coach. In welke rol je na je studie ook gaat werken.

Hoe draagt de minor Coaching hieraan bij?

In deze minor ga je actief aan de slag met het vak van coach. Steeds is het doel: het verder verbeteren van het functioneren van degene die jij als coach begeleidt. Daartoe leer je in deze minor coachmethoden en werkwijzen toepassen. Minstens zo belangrijk is inzicht in jezelf en hoe jij in elkaar zit. Waar vanuit doe jij de dingen die je doet? Waar zit jouw kracht en waarin ga jij jezelf ontwikkelen? Jezelf als mens beter leren kennen, en daarmee als professional, vormt de basis voor effectief begeleiden en is een essentieel onderdeel van deze minor.

Wat ga je doen?

Deze minor bestaat uit een basisonderdeel (coachingsvaardigheden) en een keuzeonderdeel (leerbegeleiding en supervisie daarop of praktijkgericht onderzoek binnen een organisatie). Voor de keuzeonderdelen is een beperkt aantal plekken beschikbaar. Studenten geven hun voorkeur aan en vervolgens wordt er geloot. De minor bestaat uit 30 EC, 15 EC per onderdeel.

• Coachingsvaardigheden (incl. theorie): In dit onderdeel leer je over methoden en concepten van coaching. Je vult je rugzak door zelf veel te coachen en door gecoacht te worden. Je leert aan twee kanten: door je professionele coachvaardigheden in te zetten bij individuele coaching en door jezelf als individuele persoon nog beter te begrijpen. Je maakt een coachplan voor een medestudent, geeft coachsessies en integreert theorie en praktijk in de afsluitende workshops. Tot slot doe je verslag van je eigen persoonlijke ontwikkeling tijdens de minor.
• Praktijk van leerbegeleiding geven en supervisie hierover: Je begeleidt als minorstudent andere studenten binnen hun opleiding (bijvoorbeeld tijdens hun 2e jaars stage). Over deze leerbegeleiding krijg je supervisie van een gecertificeerd supervisor.
• Praktijkgericht onderzoek binnen organisaties: Je doet een coachinterventie in de praktijk in een team of organisatie. Dit doe je volgens de methode van Actieonderzoek. Je zet dit onderzoek op en reflecteert op je eigen aanpak en de gevolgen daarvan.

Ingangseisen

Studenten voldoen aan de volgende verwachtingen:
-Substantiële ervaring met praktijkleren/stage
-Bereid en in staat om persoonlijke(werk) ervaring en vragen in te brengen
-Bereid om te ervaren en stil te staan bij dat ervaren