Dyslexie: signalering en begeleiding

Ga jij later in het onderwijs werken? Of studeer je logopedie of (ortho-) pedagogiek? Dan kom jij in je toekomstige beroep waarschijnlijk veel in aanraking met ernstige lees- en of spellingproblemen, dyslexie of laaggeletterdheid. Deze minor is dan zeer interessant voor jou. In ‘Dyslexie: signalering en begeleiding’ ontwikkel je kennis en vaardigheden om dyslexie in je (beroeps-) praktijk te kunnen signaleren. En leerlingen, cliënten of ouders te kunnen begeleiden.  

De minor is ook interessant voor studenten van bijvoorbeeld maatschappelijk werk en dienstverlening of optometrie en orthoptie.  

Toelating

De minor is toegankelijk voor studenten van alle bacheloropleidingen.  

Deze minor is geschikt voor voltijd, deeltijd- en online studenten. Vraag de minorcontactpersoon naar de mogelijkheden.  

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud

Ongeveer 4% van de schoolpopulatie heeft de diagnose dyslexie. Daarnaast telt Nederland naar schatting 2,5 miljoen laaggeletterde mensen van 16 jaar en ouder, waarvan het merendeel Nederlands als moedertaal heeft. Dit is 18%, dus ongeveer 1 op de 6 mensen! Dat betekent dat er ook mensen in jouw nabije omgeving laaggeletterd zijn. Herken jij ze? Niet goed kunnen lezen of schrijven heeft grote gevolgen voor het functioneren in onze geletterde maatschappij.   

In deze minor maak je kennis met het fenomeen dyslexie. Je leert kenmerken te signaleren, krijgt inzicht in preventieve maatregelen en behandelingen, en in effectieve begeleiding. Ook komt de sociaal-emotionele kant van dyslexie aan de orde; de boosheid en onmacht die veel mensen ervaren en de gevolgen die dit heeft op de ontwikkeling van het zelfbeeld.  

In de minor is er niet alleen aandacht voor de aanpak en begeleiding op school. Je krijgt ook zicht op de rol die externe deskundigen kunnen spelen, net als het belang van multidisciplinaire samenwerking.  

Naast dyslexie is er in deze minor ook aandacht voor laaggeletterdheid, een probleem dat veel groter is dan je denkt en waar we allemaal mee te maken hebben.  

Leerdoelen

Het algemene doel is het ontwikkelen van kennis en vaardigheden om dyslexie in je (beroeps-) praktijk te kunnen signaleren. En leerlingen, cliënten en ouders te kunnen begeleiden.  

Na deze minor:  

  • kun je de signalen en risicofactoren voor dyslexie benoemen en herkennen; 
  • weet je welke evidence-based behandelmogelijkheden er in Nederland zijn; 
  • heb je inzicht in de verschillende factoren die een rol spelen bij de begeleiding van mensen met dyslexie; 
  • kun je een analyse maken van de omgevingsfactoren die van invloed zijn op de specifieke situatie van iemand met dyslexie; 
  • weet je welke factoren in de (onderwijs-) leeromgeving van iemand met dyslexie van belang zijn om de achterstand in het leerproces zo klein mogelijk te laten zijn;
  • ben je op de hoogte van actuele ontwikkeling rondom de behandeling van dyslexie in Nederland.  

Let op: het volgen van deze minor geeft geen bevoegdheid tot dyslexiebehandelaar. Dit is voorbehouden aan bijvoorbeeld GZ-psychologen.  

Cursussen

Dyslexie, een complex probleem
In deze cursus gaan we vanuit de theorie in op het verschijnsel dyslexie: wat is het? En wat is het niet? Wat zijn de kenmerken? Hoe zijn lees- en spellingproblemen te onderscheiden van de stoornis dyslexie? Hoe volgen we de ontwikkeling van het lezen en spellen? En welke rol speelt de omgeving?  

Portfolio Vaardigheden
Naast theoretische kennis over dyslexie is het belangrijk om gedurende de minor competenties en vaardigheden te ontwikkelen op het gebied van signaleren en begeleiden. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij je eigen beroepspraktijk.  

Begeleiding en behandeling
In deze cursus behandelen we de algemene uitgangspunten van de begeleiding. Een aantal veelvoorkomende interventies die bewezen effectief is komen aan de orde. Net als laaggeletterdheid.  

Praktijkoriëntatie
Tijdens de minor ‘Dyslexie’ leg je 3 keer een praktijkbezoek af, waarbij je nagaat hoe een instelling of persoon omgaat met laaggeletterdheid of dyslexie.  

Toetsing

Je kennis en het kunnen toepassen van je kennis wordt op verschillende manieren getoetst. In beide periodes krijg je een kennistoets en lever je verslagen en een portfolio in.  

Literatuur

De volgende literatuur komt tijdens de minor aan de orde. Naast onderstaande boeken zullen we gebruik maken van downloads en internetbronnen.  

  • Pameijer, N. (2017). Handelingsgericht werken. Samenwerken aan schoolsucces (2edruk).Leuven/Den Haag: Acco.  
  • Smits, A. & Braams, T. (2019). Dyslectische kinderen leren lezen. Werkvormen voor de behandeling van leesproblemen.  Amsterdam: Uitgeverij Boom.  

Rooster

De lessen zijn op maandag fysiek van 10.00 uur tot 16.00 uur en op dinsdag online van 10.00 uur tot 13.00 uur. Mocht je de hele week al werkzaam zijn of een deeltijd of flexstudie volgen, dan is het ook mogelijk de minor in zijn geheel online te volgen. Voorafgaand aan de start van de minor ontvang je een intakevragenlijst waarin je je keuze voor online of fysiek kunt aangeven. 

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Extra kosten

Geen extra kosten.

Switch to English English