Music 4 the Millions

Houd jij van muziek? Ben je geïnteresseerd in cultuureducatie? En wil jij op dat gebied een belangrijke rol spelen voor leerlingen in het basis- of speciaal onderwijs? Dan is ‘Music 4 the Millions’ de minor voor jou. Je ontwikkelt je tot een specialist die goed en inspirerend muziekonderwijs kan geven aan alle kinderen in het basisonderwijs. 

Toelating

Er zijn 2 ingangseisen: dat je noten kunt lezen en een instrument speelt. Of bereid bent om dit (zelfstandig) voor aanvang van de minor te leren!  

Deze minor kun je volgen als je deeltijdstudent bent. Vraag de minorcontactpersoon naar de mogelijkheden. 

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud

Binnen het basisonderwijs en speciaal onderwijs is er veel vraag naar goed muziekonderwijs. En daar heb je goede professionals voor nodig. Het doel van deze minor is om die specialisten op te leiden. Via ‘Music 4 the Millions’ kun je 2 certificaten halen: 

  1. Vakspecialist muziek (officieel landelijk certificaat alleen in combinatie met pabodiploma te behalen)  
  2. Intern Cultuurcoördinator (ICC) 

Je kunt ook alleen de Vakspecialisatie muziek volgen en afronden. 

Tijdens de minor ontwikkel je je tot een vakspecialist. Jij hebt een duidelijke kijk op cultuur- en muziekeducatie. En je gebruikt jouw talenten om goed muziekonderwijs te ontwerpen en uit te voeren. Maar dat is niet alles. Je leert hoe je teams binnen de school enthousiast krijgt voor muziekeducatie. En hoe je kunt samenwerken met externe organisaties wat betreft muziek- en cultuureducatie. Excursies, museum- en concertbezoek maken ook deel uit van ‘Music 4 the Millions’. Jou inspireren vinden we namelijk ook heel belangrijk. 

 

Leerdoelen

Tijdens de minor: 

  • ontwikkel je je op basis van leerdoelen die je zelf formuleert; 
  • werk je aan het verbeteren van je instrumentale en vocale musiceervaardigheden; 
  • leer je leidinggeven aan het gezamenlijk musiceren; 
  • ontwikkel je je kennis en vaardigheden binnen alle muzikale domeinen;
  • leer je veel over cultuureducatie en vorm je je een mening over muziekeducatie; 
  • leer je hoe je een bijdrage levert aan vakoverstijgend onderwijs in cultuur; 
  • proef je binnen een school aan de praktijk van cultuuronderwijs; 
  • leer je tijdens de stage om samen te werken met collega’s en culturele instellingen uit de buurt. 

Cursussen

Intern Cultuurcoördinator (ICC)
Tijdens deze cursus formuleer je een visiestuk. Hoe kijk jij aan tegen de rol die cultuur- of muziekeducatie speelt of kan spelen in het onderwijs? Je ontwikkelt een cultuurplan of een muziekplan. 

Eigen vaardigheid muziek
Je beheerst al een instrument of kunt zingen. In de cursus ga je je verdiepen in muzikale theorie en techniek. 

Oriëntatie praktijk PO en extern
Je doet methode-onderzoek, ontwerpt lessen en zet een muziekproject op. Muziek als therapie, excursies en een aanbod aan het Utrechts conservatorium komen ook aan bod. 

Stage
Je gaat aan de slag in het basis- of speciaal onderwijs. Overleg met collega’s, intervisie op de werkplek en muziek in de praktijk, je doet het allemaal.

Toetsing

We toetsen je kennis op verschillende manieren. Zo schrijf je een cultuurplan of een muziekplan, geef je een muzikale presentatie waarin jouw vaardigheden de hoofdrol spelen en maak je een portfolio. Je plan presenteer je op je stageplaats. 

Literatuur

De onderstaande literatuur wordt tijdens de minor behandeld. Je ontvangt voor de aanvang van het onderwijs een definitieve literatuurlijst. 

  • Haverkort, F. (2009) Eigen-wijs (2e druk) Stichting Ter Bevordering van de muzikale vorming, Born, Nederland of een abonnement op Eigenwijs NEXT/digitaal https://www.eigenwijsdigitaal.nl/bestellen 
  • Heusden, B. van, Rass, A., Tans, J. (2016) Cultuur2 Basisboek cultuuronderwijs, Koninklijke van Gorkum B.V., Nederland (optioneel voor studenten die ICC doen)  
  • Lei, van der R. (2015) Muziek Meester! (4e druk) ThiemeMeulenhoff, Nederland 

Rooster

Periode A en B, de lesdagen zijn op maandag. Er wordt in deze minor ook op avonden lesgegeven.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur. 

Extra kosten

€ 50
Dit zijn kosten voor eventuele excursies en materiaal.

Reviews

“Ik ben heel enthousiast over deze minor. Hij zit goed in elkaar en sluit goed aan bij mijn opleiding, vooral als je van plan bent je te specialiseren in muziekonderwijs op de basisschool. Het is geen gemakkelijke minor maar je krijgt heel veel mogelijkheden om te werken aan je ontwikkeling. Basale zaken zoals hoe je een zuivere begintoon kunt zingen voor een groep, tot professionele ondersteuning bij je eigen vaardigheid met een instrument. Ik vond het mooi om mee te maken dat muziek heel verbindend werkt, ook in onze groep. 

Je hoeft niet per se zelf een instrument te kunnen spelen om deze minor te kunnen doen en goed muziekonderwijs te kunnen geven. De didactiek komt ruimschoots aan bod. De koorweek samen met studenten van het conservatorium ging helaas door corona niet door, maar dat is echt ontzettend leerzaam en leuk. Je geeft dan ook samen een uitvoering. Ik heb ook het certificaat Intern Cultuur coördinator behaald, dat ging er gemakkelijk naast.” 

Christiaan, student Pabo Hogeschool Utrecht, 39 jaar

“Ik vond het echt heel leuk om creatief met muziek bezig te zijn. Voor de stage koos ik voor een school voor speciaal basisonderwijs, met leerlingen met gedragsproblemen. Ik heb daar aan alle groepen muziekles gegeven, van kleuters tot bovenbouw. Voor een paar klassen heb ik zelf een lessenserie gemaakt. Dat was ook heel interessant: wat werkt er bij deze doelgroep en wat niet? Ik vond het makkelijker om met de jonge kinderen te werken dan met de oudere. 

Tijdens de minor leerde ik ook allerlei nieuwe muziekinstrumenten bespelen. Ik speelde zelf al viool, niet een instrument waar kinderen zelf meteen iets mee kunnen, maar wel bruikbaar in een les over emoties! Ik heb persoonlijk ook veel aan deze minor gehad. Ik moest even een drempel over, zingen voor een groep leerlingen of je medestudenten vond ik erg spannend. Maar het werd goed begeleid en inmiddels heb ik meer zelfvertrouwen.” 

Mirjam, student Social Work, Hogeschool Utrecht, 24 jaar 

Switch to English English