Oncologie en innovatie van zorg

Voor wie

Als jij Fysiotherapie, Oefentherapie Cesar, Verpleegkunde, Huidtherapie of Management in de Zorg studeert, dan sluit deze minor goed aan bij jouw opleiding.

Ingangseisen

Er zijn geen bijzondere ingangseisen, maar het is wel handig als je interesse hebt in oncologie. En als je Engelstalige wetenschappelijke artikelen kunt lezen.

Inhoud

Doordat er de komende jaren steeds meer oudere mensen bijkomen, zal ook het aantal mensen met kanker toenemen. Dat verwacht de KWF Kankerbestrijding in ieder geval. De overlevingskansen zijn gelukkig vaak goed.

Het is voor (ex-) kankerpatiënten belangrijk om goed te bewegen. Dit helpt bij zowel het lichamelijke als het mentale herstel. Maar een goed plan opstellen voor deze patiënten is nog niet zo gemakkelijk. Tijdens deze minor leer jij hoe je dat doet.

Je leert tijdens deze minor meer over verschillende kanten van oncologie. Je gaat daarnaast aan de slag met een innovatief project in de zorg. De opdrachten die je hiervoor maakt, kun je gebruiken voor je afstudeeropdracht als je dat wilt.

Leerdoelen

Na deze minor kun jij

  • therapeutisch handelen
  • goed samenwerken
  • professioneel handelen
  • wetenschappelijk handelen
  • kennis delen
  • maatschappelijk handelen

Cursussen

Oncologie
Je krijgt les in de volgende onderwerpen:

  • soorten kanker en de behandeling daarvan
  • klachten en gevolgen voor bewegen van kankerpatiënten
  • een behandelplan maken voor bijvoorbeeld vermoeidheid, depressie, lymfoedeem en cachexie

Oncologie en Praktijkgericht onderzoek
Je gaat aan de slag met een onderzoek, met steun van je docenten.

Toetsing

Je maakt (computer-) tentamens, schrijft essays en houdt een presentatie.

Literatuur

Je ontvangt voor de start van het onderwijs een definitieve literatuurlijst.

  • Werner A Steiner, Liliane Ryser, Erika Huber, Daniel Uebelhart, André Aeschlimann, Gerold Stucki. Use of the ICF Model as a Clinical Problem-Solving Tool in Physical Therapy and Rehabilitation Medicine. Phys Ther. 2002 Nov;82(11):1098-107.
  • Heymans MW, van Tulder MW, Esmail R, Bombardier C, Koes BW. Back schools for nonspecific low back pain: a systematic review within the framework of the Cochrane Collaboration Back Review Group. Spine (Phila Pa 1976). 2005 Oct1;30(19):2153-63. Review.
  • Rothstein JM, Echternach JL, Riddle DL. The Hypothesis-Oriented Algorithm for Clinicians II (HOAC II): a guide for patient management. Phys Ther. 2003 May;83(5):455-70. Review.
  • Haynes RB, Devereaux PJ, Guyatt GH. Physicians’ and patients’ choices in evidence based practice. BMJ. 2002 Jun 8;324(7350):1350.

Rooster

Er zijn geen vaste lesdagen.

Extra kosten

Geen.