Wil jij je ontwikkelen tot succesvolle digital savvy ondernemende professional? Jij hebt al een eigen onderneming, of je hebt een ondernemende houding en wil die graag verder ontwikkelen. Je vindt het interessant om met low-code technologie aan de slag te gaan om snel applicaties te kunnen ontwikkelen. Je geeft vorm aan je eigen leerproces en bent bereid om daarvoor zelf keuzes te maken.
Toelating
Er zijn geen specifieke toelatingseisen.
De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari 2024 geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025.
Inhoud
In deze minor werk je aan een digitale innovatie, voor je eigen startup of die van een opdrachtgever. Het doel van deze innovatie is om impact te maken. Het kan gaan om het ontwikkelen, realiseren en commercialiseren van digitale innovaties, maar ook om het initiëren, organiseren en implementeren van processen die bijdragen aan de digitale transitie. Er is voldoende ruimte om je te ontwikkelen, specialiseren of verbreden. Het programma is flexibel ingericht, zodat je voldoende mogelijkheden hebt om te werken aan je eigen competenties.
De loopbaanperspectieven zijn zeer gunstig, gezien de ontwikkelingen in maatschappij en onderwijs. De regio Utrecht heeft grote behoefte aan professionals die in staat zijn om digitale innovaties te ontwikkelen, realiseren en commercialiseren, en die de digitale transitie van processen en organisaties kunnen initiëren, organiseren en implementeren. Dat vraagt om professionals die hun opleidingsspecifieke competenties meerwaarde kunnen geven door een ondernemende houding, kennis en vaardigheden; door het vermogen om met professionals uit andere disciplines samen te werken; en door begrip voor wat digitale transitie én disruptie vragen van een onderneming of organisatie.
Leerdoelen
De leeruitkomsten die je wilt en kunt behalen zijn afhankelijk van de beroepsrol die je kiest en de ontwikkeling op persoonlijke vaardigheden. Je ontwikkeling toon je zelf aan door daar bewijzen over te verzamelen in je portfolio. Regelmatig heb je contact met je coach, die helpt je in het bereiken van je ontwikkeldoelen.
Vanuit je eigen rol werk je in een team aan de producten die nodig zijn om de digitale oplossing daadwerkelijk te realiseren. Studenten met een business perspectief kunnen zich onder andere verder ontwikkelen in business proposities, conceptdesign, business modellen, informatie flow, financiële planning, pitchen en business development. Technische studenten kunnen werken aan het bouwen van de digitale toepassingen, zoals websites, digitaal platforms en apps. Ook business studenten krijgen in deze minor de mogelijkheid om zich verder op IT-terrein te ontwikkelen. Met zogenaamde low-code applicaties is het steeds makkelijker om snel prototypes te maken en uit te testen in de markt. Daardoor zijn we in deze minor echt in staat om digitale oplossingen te bouwen.
Cursussen
De minor heeft geen vaste cursussen. Je bepaalt zelf wat je moet leren om jouw digitale business innovatie te realiseren. Alle kennis is 24/7 beschikbaar op het internet met zijn diverse leerplatformen. Of je gebruikt andere voorkeursbronnen om te leren, zoals boeken. We begeleiden je goed en we helpen je om de juiste bronnen en kennis te vinden, die je nodig hebt voor groei in jouw beroepsrol en persoonlijke ontwikkeling.
Tijdens de minor werk je in een vast werk- en leerritme. Daarvoor gebruik je Scrum, waardoor je iedere twee weken samen in het team bedenkt wat je gaat maken. Daarna ga je aan de slag. Na die twee weken leveren alle deelnemers hun werk op en kijken we samen terug op wat goed ging en wat beter kan. Dan begint er weer een nieuwe periode.
Omdat bij de start vaak nog niet precies duidelijk is wat je gaat maken, is het gebruikelijk om te beginnen met een design sprint. Tijdens de design sprint doe je in een korte periode (vaak een week) onderzoek naar het probleem dat voor een doelgroep moet worden opgelost. Je bedenkt daarvoor ideeën, maakt een prototype voor het beste idee en test het prototype uit. Je leert dus zowel in Scrum te werken als design thinking concepten toe te passen.
Toetsing
De toetsing van de beroepsproducten vindt plaats op basis van vier beroepsvaardigheden: de juiste kennis ontwikkelen, een kwalitatief product maken, overzicht creëren en kritisch oordelen. Tijdens de uitvoering laat je ook ontwikkeling zien van je persoonlijke vaardigheden. Die bestaan uit: samenwerken, een boodschap delen, plannen, je flexibel opstellen, proactief handelen en reflecteren.
Literatuur
Niet van toepassing.
Rooster
De lesdagen zijn nog niet bekend. Er is geen programma op maat voor deeltijd- en flexstudenten. Een aantal onderdelen in het programma zijn verplicht.
De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.
Extra kosten
De kosten voor het introductieprogramma zijn ongeveer € 100.
Deze minor is door de Green Office HU aangemerkt als een duurzame minor. Dit betekent dat je door het volgen van deze minor kan bijdragen aan één of meerdere van de Sustainable Development Goals van de UN.