- Je werkt met kinderen, jongeren of gezinnen.
- Je wilt gelijkwaardig samenwerken met ouders.
- Je wilt meer zelfvertrouwen hebben in contact met ouders.
- Je wilt advies kunnen geven op een manier die geen weerstand oproept.
Toelating
Je bent student Social Work, Pedagogiek, PABO, Psychologie of Logopedie. Vanuit die opleiding heb je al kennis van kinderen, basisvaardigheden in gespreksvoering en systemisch werken opgedaan.
Deze minor kun je ook volgen als deeltijdstudent. Vraag naar de mogelijkheden bij de minorcontactpersoon.
De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 21 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2025-2026.
Inhoud
In je werk ervaar je misschien dat ouders soms met weerstand reageren op jouw goedbedoelde adviezen. In de minor ‘Gelijkwaardig samenwerken met ouders’ leer je om vanuit de ouders te denken en handelen, zonder het belang van het kind uit het oog te verliezen. Altijd vanuit het idee dat de ouder het beste voorheeft met zijn kind en zich verantwoordelijk voelt.
In 4 modules leer je om te werken vanuit de visiebouwstenen: oudergericht, competentiegericht en samenwerkingsgericht. Je werkt zelfstandig met ouders aan de hand van de methode Oudergericht Pedagogisch Adviseren (OPAd). Ook verdiep je je in het model van Alice van der Pas, waarmee je de kracht en de hindernissen van de ouder in de lastige opvoedsituatie kunt analyseren. Je studeert zelfstandig, maar je wordt ondersteund door een kleine groep van maatjes en lessen in de werkgroep. Aan de hand van video-opnamen van gesprekken en feedback leer je vaardigheden verwerven, eigen maken en overstijgen in de gespreksvoering met ouders.
Deze minor geeft toegang tot de Post- hbo PPG/IAG en de TOP- PPG.
Leerdoelen
In deze minor leer je:
- hoe je ouders ondersteunt in de opvoeding, op een oudergerichte, competentiegerichte en samenwerkingsgerichte manier;
- de OPAd-methodiek in te zetten bij opvoedvragen;
- om de krachten en competenties van ouders te analyseren;
- hoe je aandachtspunten bepaalt en met ouders bespreekt;
- de problematiek van het kind te analyseren en hoe je gepaste interventies in kunt zetten om het zicht van ouders op hun kind te versterken;
- hoe je de competenties van een kind zichtbaar kunt maken voor de ouders én hoe je de krachten van het kind samen met de ouders versterkt;
- de ouderproblematiek onderzoeken vanuit de beleving van de ouder (Alice van der Pas) en binnen de systemische context (Hellinckxs);
- hoe je ouders kunt helpen bij het veranderen van concrete opvoedhandelingen, zodat ze beter matchen met de behoeften van hun kind;
- hoe ouders steun van instanties kunnen inschakelen en wanneer jij hier een rol in kunt spelen.
Cursussen
Vraagverheldering van ouder(s) – Je komt alles te weten over de 3 stappen van de methode Oudergericht Pedagogisch Adviseren (OPAd). Je leert de theorie door zelf te studeren en je traint je vaardigheden in een werkgroep. En voert stap 1 van de OPAd uit in de praktijk waarin je inzoomt op de vraag/zorg/doel en leert doorvragen naar de beleving van de ouder(s).
Perspectiefwisseling ouder-kind – Je werkt aan een houding van meervoudige partijdigheid door in een casus met complexe gezinsproblematiek zowel de kind-problematiek als de ouder-problematiek te analyseren en je in te leven in beide partijen van een opvoedconflict. Je visualiseert beide standpunten op creatieve wijze.
Eigen zorg inbrengen – Je vertaalt de stappen van de OPAd-methode naar een casus met complexe gezinsproblematiek, waarin het flexibel werken door middel van OPAD zichtbaar wordt. En je durft te oefenen met verschillende instrumenten.
OPAd in de praktijk – In deze module pas je de OPAd methodiek toe in 5 tot 7 verschillende adviestrajecten met ouders met opvoedvragen of met ouders uit je eigen werk of stage.
Toetsing
Toets 1: Gelijkwaardig samenwerken met ouders in de praktijk, 15 EC
Portfolio met videofragmenten, onderbouwing en reflectie waarin je jouw handelen in de praktijk laat zien. Daarnaast voer je hierover een eindgesprek.
Het onderdeel ‘vraagverheldering’ wordt tussentijds voorzien van feedback.
Toets 2: Perspectiefwisseling, 15 EC
Een product (podcast) maken over de positie van de ouder in relatie tot hun eigen professionele positie. Deze laat je zien (middels presentatie) aan 5 (mede)studenten (ongeacht opleiding) en tijdens een symposium.
Videofragment van uitgespeeld rollenspel waarin je oefent hoe je jouw eigen zorg naast het perspectief van ouder(s) en kind legt.
Literatuur
- Ehlers, S. en Kuipers, M. Oudergericht Pedagogisch Adviseren. SWP, Amsterdam 2019. ISBN 9789088506970.
- Ehlers, S. Volkers, A. Flexibel werken met gezinnen, methodiek PPG/IAG. SWP Amsterdam 2020. ISBN 9789088508301
Aanbevolen:
- Bolt, A, Gezin centraal. SWP, Amsterdam 2006. ISBN 9789066656550.
- Van der Pas, A, Naar een psychologie van ouderschap, SWP, Amsterdam 2020. ISBN 9789066657816
- Diverse artikelen die op Canvas zullen worden geplaatst.
Rooster
Les op donderdagen. Naast deze donderdag vraagt het gemiddeld 1 a 2 dagen zelfstudie per week.
De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.
Extra kosten
Geen.