Meerkat en nog meer kanalen

marleenweb

Dit is een blog van Marleen Haage, docent-onderzoeker bij de opleiding Integrale Veiligheidskunde (IVK) van de HU-faculteit Maatschappij en Recht. Vanuit die rol is hij ze betrokken bij onderzoeksproject The Next Level @Crisis via Crossmedia, waarin de lectoraten Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein en Regie van Veiligheid samenwerken met professionals uit het communicatie-en veiligheidsdomein. 

In ons onderzoek naar crisis beïnvloed door sociale media is het de vraag welke social mediakanalen we betrekken in ons onderzoek. De laatste weken komen er telkens berichten over het wisselen in gebruik van communicatietools. Het aantal gebruikers van Facebook stijgt, maar dat zegt niet zo veel over de toekomst. Het zijn vooral volwassenen die Facebook blijven ontdekken. Een groeiend aantal jongeren lijkt genoeg te hebben van de sociale netwerksite en is op zoek naar nieuwe media. Zo is te zien dat het aantal bezoeken van Facebook en Twitter daalt (Comscore, 2015).

Dezelfde beweging zagen we eerder bij Hyves. De netwerksite is inmiddels ter ziele. Jongeren zijn snel verveeld als het gaat om communicatietools, apps en games. We zien een verschuiving van tekst naar beeld. Pinterest, Snapchat en Instagram zijn nu ‘hipper’ dan Facebook, omdat deze media draaien om beeld (Van Dijk, 2015).

Jongeren voelen er steeds minder voor om hun hele levensverhaal te delen, wetende dat ouders, de baas, docenten en veiligheidsdiensten meekijken. Facebook is het nieuwe massamedium geworden en heeft de plek ingenomen van tv, kranten en magazines. Sociale media worden gebruikt door bedrijven en overheden om een boodschap of een merk te communiceren. Die massa is ook direct het probleem. Jongeren hebben geen behoefte om onderdeel te zijn van een groot netwerk. Zij willen uniek zijn en zichzelf kunnen zijn tussen soortgenoten, zonder te worden gestoord door vreemden die meekijken of hun timeline vervuilen (Van Dijk, 2015). Bij mij in de les zie ik dan ook nog steeds dat er wordt gefacebookt. Vooral om te lezen en minder om te posten. Snapchat is helemaal van nu. Het posten van foto’s op ongeregelde momenten zorgt ervoor dat er een minder gepolijst en meer realistisch beeld ontstaat. Veel jongeren geven aan er genoeg van te hebben op social media alleen maar aan te geven dat het leven leuk is.

meerkat2

De nieuwste telg in de social mediafamilie is Meerkat. Hiermee is het mogelijk om direct video te streamen. Via je Twitteraccount kan je de link verspreiden en kunnen mensen meekijken. De afgelopen dagen heb ik gevolgd wat men de voor- en nadelen vindt. Zo werd er een bewonersbijeenkomst gestreamd in Leidsche Rijn, zodat mensen die thuis op de bank konden volgen. En in het programma RTL-late night werd er achter de schermen gefilmd. Zo heb je met Meerkat eigenlijk je eigen televisiestation. De veiligheidsdiensten en de journalistiek hebben hiermee ogen en oren erbij gekregen. Slechts met een smartphone met Meerkat kan je live op locatie uitzenden. Handig bij crisissituaties waar omstanders altijd als eerste aanwezig zijn. Voor andere betrokkenen zal het problemen opleveren op gebied van privacy.

Deze ontwikkelingen roepen voor ons als onderzoekers de vraag op welke social media kanalen we in het onderzoek betrekken. Laten we niet volledig willen zijn. Onderzoek is trager dan de ontwikkelingen op social media. De beweging van gebruikers van Hyves naar Facebook naar Snapchat laat zien dat het gebruik niet te vangen is in één kanaal. Met oog op de toekomst en een duurzaam bruikbaar onderzoek is die beweging een belangrijke les.

Bronnen:

 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.