Waar kan je aan denken bij het ontwerpen van online onderwijs?

Online onderwijs voorbereiden

Ga je je onderwijs voorbereiden dan kun je gebruik maken van de bekende didactische modellen zoals het Didactisch Analytisch model van Van Gelder of het 3P-model. Voor het begeleiden van online leren komt echter nog een ander aspect in beeld, namelijk naast de inhoud of content en pedagogisch/didactische principes van het leren speelt de techniek een rol. Het zogenoemde TPack-model pakt deze ICT-kant in het ontwerpen of voorbereiden erbij.  Hoe maak je ICT in je onderwijsbijeenkomst echt zinvol?  (Koppelingen naar een externe site.)Dan gaat het over de leeromgeving (Canvas en Teams) maar ook over de digitale tools die je wilt inzetten.

Een online onderwijsbijeenkomst voorbereiden is eenvoudiger als de module ontworpen is als afstandsonderwijs. We gaan hier verder niet in op een cursusontwerp, maar de ontwerpcyclus (Koppelingen naar een externe site.) is ook voor online onderwijs belangrijk. Probeer uit, experimenteer en evalueer/reflecteer zorgvuldig. Wat zijn bijvoorbeeld de mogelijkheden van animaties (Koppelingen naar een externe site.) in het online onderwijs?

 

Afbeeldingsresultaat voor tpack model nederlands

 

Voor een goede structuur of opbouw van de bijeenkomst zijn weer allerlei formats (bv kop-romp-staart), “lesformulieren” en checklists.  Ook in het online onderwijs werk je hiermee en uiteraard binnen de context van wat technisch mogelijk en haalbaar is. Belangrijk is de structuur aan te geven, te visualiseren (bv op een power point) en te herhalen.

 

Leeractiviteiten

Welke leerprocessen wil je op gang brengen brengen (leerdoelen)? Welke leeractiviteiten ondersteunen dat en op welke manier ga je online in de F2F-bijeenkomst begeleiden ( scaffolding, coaching, guiding, monitoring en/of modelling)?

 

Digitale tools 

Leeractiviteiten kun je online begeleiden maar ook ” op gang brengen” door digitale tools in te zetten. Daarmee kun je je didactiek verrijken en het leren verdiepen. Er zijn veel digitale tools en toolboxen. Ik noem en enkele:

 

a) Digitale Didactiek. (Koppelingen naar een externe site.) Speciaal voor het hoger onderwijs, met activerende online werkvormen.

c) Teacher Toolbox (Koppelingen naar een externe site.) van de HU. Waar gebruik je het voor? En ervaringen.

d) Blendy (Koppelingen naar een externe site.) van Saxion Hogeschool. Online en blended werkvormen.

d) Today’s Teachning Tools. Praktische tips voor digitaal onderwijs (2020).  Irene van der Spoel. (Koppelingen naar een externe site.)