Leerarrangement leiders onderwijsinnovatie

Waarom dit leerarrangement?

De HU is constant in beweging. Onderwijsinnovaties volgen elkaar snel op. Dit is nodig, omdat wij als HU willen en moeten blijven aansluiten op veranderingen in de verschillende beroepenvelden en de maatschappij. Bovendien willen we als HU voorop lopen als het gaat om bijvoorbeeld didactiek, zodat we verbonden zijn en blijven met onze studenten en hen optimaal kunnen laten leren en ontwikkelen.

Dit vraagt om impactvol (project)leiderschap. Om een innovatie succesvol te kunnen (bege)leiden, is het van belang dat je stakeholders zoals docenten, opleidingsmanagement, werkveld, studenten en examencommissies betrekt in de innovatie. Sterker nog, dat je hen inspireert en motiveert het beste uit zichzelf en hun teams te halen.

Dat gaat niet altijd van een leien dakje. Waar projectleiders innovatie in praktijk vaak tegenaan lopen zijn zaken als:

  • We zien de verandernoodzaak niet en willen alles bij het oude laten
  • We willen wel, maar we weten niet zo goed hoe we het dan moeten aanpakken
  • We zijn halverwege, maar nu zijn er opeens conflicten onderling
  • De planning loopt elke keer in de soep
  • Nou hebben we eindelijk iets moois en nu ligt het werkveld/de examencommissie/de andere collega’s dwars….

Dit gaat langer duren, maar management en systemen vragen om versnelling. Ga er maar aanstaan. Gelukkig lopen ook heel erg veel innovaties goed. Dat is ook relevant. Want wat gaat er dan precies zo goed? En hoe komt dat? Wat leren we er van? Welke elementen kunnen we daaruit destilleren en gebruiken voor een volgende keer?

Gedurende het leerarrangement werk je aan bovenstaande aspecten.

Het leerarrangement

In het leerarrangement leer je hoe je inhoud en vorm kunt geven aan je kerntaken als leider in onderwijsinnovatie. We leggen daarbij de focus op de veranderkundige aspecten. Omdat we weten, dat de veranderkundige blik cruciaal is om succes te behalen. Er is ruimte voor zowel de (actuele) theorie als de praktijk. Dus bijvoorbeeld: hoe vertaal je een veranderkundig model naar de praktijk van jouw innovatieopdracht? Hoe sta je er zelf in? Wie ben JIJ als veranderaar en leider? Je werkt aan de verbetering van je competenties als leider bij innovatie.

We sluiten daarbij aan op de leervragen en behoeften van de deelnemers. Dat betekent dat het programma allerminst vaststaat, maar mede vorm wordt gegeven door de deelnemers zelf. Uiteraard met hulp van de nodige experts. Zo leren we optimaal van en met elkaar. Daarmee is het arrangement uitdagend en leerzaam. Uit de feedback van voorgaande deelnemers blijkt dit ook: zij vinden het van toegevoegde waarde voor hun functie als projectleider innovatie en staan steviger in hun schoenen.

Ingangseisen

Om deel te kunnen nemen is het van belang, dat je leidinggeeft aan een innovatieproject van enige omvang. Om te kunnen bepalen of het leerarrangement voor jou van toegevoegde waarde is, is er voorafgaand aan de definitieve deelname een (digitaal) intakegesprek.

Tijdsinvestering en planning

Deelname vraagt een inzet van ongeveer 0,1 FTE gedurende het studiejaar, inclusief de contacttijd. Het is de bedoeling, dat je bij alle bijeenkomsten aanwezig bent. Bij calamiteiten kan hier in overleg van worden afgeweken.

Het leerarrangement start elk jaar in september met een tweedaagse. Vervolgens worden nog 8 bijeenkomsten van 1 dag gepland door het hele studiejaar heen. De laatste bijeenkomst valt in juni.

Informatie en aanmelden intake

Voor informatie of een intake kun je contact opnemen met Frederique de Jong en Josca Snoei