Onderwijs is nooit ‘af’, het is altijd in beweging. Onze teams zetten zich voortdurend in voor het up-to-date en flexibel houden van het onderwijs, aansluitend bij ontwikkelingen in beroepspraktijk en samenleving en bij de behoeftes van studenten. Drie van deze teams zijn geselecteerd voor de finale van de prijs: Onderwijsinnovatieteam van het Jaar 2024.
Team Bachelor Medische Hulpverlening
Dit team uit het Instituut voor Verpleegkundige Studies maakt een complete curriculumherziening door, met meer regie voor de student, programmatisch toetsen en een goede aansluiting op de beweeglijke beroepspraktijk van gezondheidszorg en welzijn. Met de invoer van leerteamleren ontstaat een feedback-cultuur en werken studenten samen aan het behalen van leeruitkomsten. “Wat het team bijzonder maakt, is hun innovatieve houding: het lijkt er wel ingebakken te zitten. Ze zien overal kansen en mogelijkheden, laten zich niet intimideren of tegenhouden door systemen of tegenslagen. Ze versterken elkaar en zijn niet bang om zich kwetsbaar op te stellen, feedback en hulp te vragen. Het hele team wordt erbij betrokken: je bent zo snel als de langzaamste”, zo staat in de voordracht te lezen. Dat klinkt prachtig – en dat vinden niet alleen wij: “De jury is onder de indruk van de teamprestatie en de vlammende wijze waarop deze is beschreven.”
Project Digitale Geletterdheid & Digitale Didactiek
Het project Digitale Geletterdheid & Digitale Didactiek (DGDD is drie jaar geleden gestart vanuit Instituut Archimedes, in samenwerking met diverse lectoraten en expertisegebieden binnen de HU. Het doel: (1) competenties gericht op digitale geletterdheid bevorderen onder leerlingen, studenten en docenten, (2) de kansen voor alle leerlingen en studenten vergroten door ze toegang te geven tot digitale technologie en (3) leerprocessen van leerlingen en studenten bevorderen door docenten op te leiden in digitale didactiek. “Digitale geletterdheid krijgt weliswaar steeds meer aandacht in het landelijk curriculum van het funderend onderwijs, maar dat kan alleen als de lerarenopleidingen de toekomstige én zittende leraren daarop voorbereiden”, zo staat in de voordracht. De jury spreekt van een project met “een enorme potentie en reikwijdte.” Ze ziet het team dan ook graag terug in de finale voor Onderwijsinnovatieteam van het jaar.
Team Rijke leeromgeving – de regio als campus
Op de vlucht voor oorlogsgeweld zijn vele Oekraïners in onze regio opgevangen. Met oog op deze gemeenschap heeft het HU-team de afgelopen anderhalf jaar een bijzondere, rijke leeromgeving ontwikkeld. Een omgeving die de HU-gemeenschap van studenten, docenten en onderzoekers de kans geeft een bijdrage te leveren aan het welzijn van de Oekraïners. Eerst ontwikkelde het team een huiskamer voor deze mensen, om met hen in contact te komen en te ontdekken wat ze nodig hebben om goed te kunnen landen in de Nederlandse samenleving. Vervolgens koppelde het team deze behoeften aan het leer- en ontwikkelproces van studenten uit meerdere instituten. “Het gaat niet om leeruitkomsten, leslokalen of vakken. Het gaat om levend leren. Echt van betekenis zijn, en daarvan mogen leren”, aldus de voordracht. De jury toont zich onder de indruk van deze vernieuwende aanpak en hoort er op 11 april graag meer over.
De jury
Vanaf 13.30 houdt elke team een pitch voor jury en publiek. De winnaar wordt gekozen door de deskundige jury, bestaande uit Remco Coppoolse, Gert van Hardeveld en Lucie Lolkema.
De winnaar wordt gehuldigd op het centrale festivalplein, om 16:00 uur.