Bewegen

Hier vind je de interventies die tot nu toe ontworpen zijn op het gebied van bewegen. POKO is een project dat zich non-stop doorontwikkelt, dit geldt ook voor de interventies. Het ontwerpproces is iteratief, wat betekent dat er telkens verbeteringen aangebracht worden.

BLOX.
door Roos Tigchelaar (Student Hogeschool Utrecht, Werktuigbouwkunde)
Februari 2014 – juni 2014

BLOX1

Doel: Het bewegen op de afdeling kinderoncologie verbeteren en het kind de regie op zijn eigen leven teruggeven.
Voor wie: Kinderen met kanker in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar. De energie-levels van deze kinderen bevinden zich in fase 1 tot en met 5. Van kinderen die niks meer kunnen doen tot aan zitten in een stoel op de kamer.
Omschrijving: BLOX bestaat uit een basisset zachte schuimblokken die in en om het bed van het kind geplaatst kunnen worden. De bedblokken kunnen worden gebruikt in de eerste fase van de energiemeter. De blokken geven de kinderen een actieve houding mee; ze geven letterlijk een steuntje in de rug. Op deze manier kunnen de kinderen anders in bed zitten. Daarnaast kunnen kinderen met bedblokken hun creativiteit kwijt en veranderen ze hun eigen omgeving op een speelse manier. Zo is er niet langer sprake van een bed, maar van hun eigen speelplek waar ze alles van kunnen maken. Van een bank, naar een fort of fijne kleine hoekjes waar je jezelf kunt verstoppen.

 

Kidkit
door Lisa van Lent, Robbert van Markus, Kevin Mertens, Joost Plattel, Yoram Roemersma
(Studenten Hogeschool Utrecht, Creatieve Industrie)
Februari 2014 – juni 2014.

Kidkit

Doel: Ouders, kinderen en eventueel zorgverleners in staat stellen zelf op creatieve wijze manieren te bedenken om lekker te bewegen.
Voor wie: Kinderen met kanker in de leeftijd van 6 t/m 10 jaar.
Omschrijving: De KIDKIT is een kaartendoos waarin allerlei kaarten zitten met opdrachten. Deze opdrachten moeten patiënten in het ziekenhuis stimuleren om meer te gaan bewegen. De opdrachten zijn op een zó  geformuleerd dat het de patiënt triggert. Het zijn simpele opdrachten die soms verpakt zijn in een onderzoeksvraag. De Kidkit biedt de ouders een tool om grip te krijgen op de situatie. Wanneer een kind verveeld is, of als het bezoek ongemakkelijk is kan de Kidkit ingezet worden. De Kidkit is ook een hulpmiddel om over de toestand van het kind te praten.

 

Tikkie Takkie
door Daniël van der Boom, Rianne Besters, Ruben Stehouwer, Gaby Ewald, Suzanne Lemmen, Jeffrey van Grumbkow
(Studenten Hogeschool Utrecht, Creatieve Industrie)
Februari 2014 – juni 2014.

Tikkietakkie

Doel: Kinderen op de afdeling in het ziekenhuis meer laten bewegen.
Voor wie: Kinderen met kanker in de leeftijd van 6 tot 10 jaar. De energie-levels van deze kinderen bevinden zich in fase 1 tot en met 5 Van kinderen die niks meer kunnen doen tot aan zitten in een stoel op de kamer.
Omschrijving: De Tikkie Takkie is een klok waarbij bewegen visueel weergegeven wordt zonder getallen. De klok kan samen met het kind ingedeeld worden. De activiteiten worden in de ochtend of de dag ervoor op de Tikkie Takkie klok geplakt in chronologische volgorde. Wanneer er een activiteit voltooid is mag de wijzer van de voltooide activiteit naar de volgende. De activiteiten mogen uiteraard geskipt worden bij gebrek aan energie, of omgewisseld worden als er toch een andere activiteit is gedaan.

Er wordt structuur aan de dagen gegeven en er worden doelen opgesteld. Er is op deze manier meer houvast voor een gesprek over de dag. De activiteiten worden inzichtelijk en de kinderen worden gemotiveerd, omdat de doelen behaald zijn. Aan het eind van de dag wordt de dag doorgenomen en krijgen de kinderen complimenten over de vooruitgang.

 

Racemat
door Rosa de Vries, Xander van den Arend, Demis Oomen, Eric Bramer, Jan van der Zijden, Erik Huijing, Aishwarya Dhall (Studenten Elektrotechniek & Werktuigbouwkunde Hogeschool Utrecht)

Doel: Stimuleren van beweging bij patiënten op de afdeling kinderoncologie
Voor wie: Kinderen met kanker van 12 tot 18 jaar met een laag energieniveau (kinderen die voornamelijk in bed liggen)
Omschrijving: De racemat is een schuimblok dat op het ziekenhuisbed gelegd kan worden. De patiënt kan liggend op de racemat het racespel Mario Kart besturen. De mat stimuleert het gebruik van rug- en beenspieren door de liggende patiënt een leunende beweging te laten maken, die heel natuurlijk aanvoelt. In de racemat zitten sensoren verwerkt die reageren op de leunende bewegingen van de patiënt. Het competitieve spel kan tegen de computer gespeeld worden of de patiënt kan zijn/haar eigen tijd verbeteren. De patiënt beweegt tijdens het spel veel en gedurende langere tijd. Dit gebeurt echter ongemerkt, omdat het spel afleiding biedt. Het huidige prototype is voor individueel gebruik, maar er wordt gewerkt aan een versie waarbij meerdere patiënten die een kamer delen tegen elkaar kunnen racen.

 

Ledboard
door Rosa de Vries, Xander van den Arend, Demis Oomen, Eric Bramer, Jan van der Zijden, Erik Huijing, Aishwarya Dhall (Studenten Elektrotechniek & Werktuigbouwkunde Hogeschool Utrecht)

Doel: Stimuleren van beweging bij patiënten op de afdeling kinderoncologie
Voor wie: Kinderen met kanker van 12 tot 18 jaar met een laag energieniveau (kinderen die voornamelijk in bed liggen)
Omschrijving: Het ledboard is een groot bord dat aan het plafond bevestigd kan worden boven het bed van de patiënt. Het board bevat 308 vakjes met elk een LED-lampje en een infraroodsensor. Doordat de patiënt zijn/haar hand beweegt langs de vakjes, gaan de lampjes aan en uit waardoor spelletjes als vier op een rij of airhockey gespeeld kunnen worden. Doordat het ledboard vrij groot is zal de patiënt de armen veelvuldig moeten strekken om sensoren te activeren en beweegt hierdoor actief, tijdens het liggen of rechtop in bed zitten.