Over Return on Creativity

Accountable werken
Of je nu een groot biermerk in handen hebt of die van de slager om de hoek, als reclame- en communicatiebureau moet je natuurlijk de effectiviteit van je campagne kunnen aantonen. Dat vraagt de klant, maar maakt je eigen bureau ook sterker.Toch had in 2011 een groot deel van de kleinere bureaus de effectiviteit van zijn campagnes niet onderzocht. Marktonderzoek lijkt alleen voor grotere bureaus en adverteerders weggelegd, kleine bureaus hebben er vaak geen tijd of geld voor. Hoe kunnen deze bureaus vorm geven aan accountability?

Return on Creativity
Vorm geven aan accountability was het startpunt van Return on Creativity (RoC), een onderzoek naar de effectiviteit van communicatie door het lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie en de Faculteit Communicatie & Journalistiek van Hogeschool Utrecht. RoC wil reclame- en communicatiebureaus uit het midden- en kleinbedrijf handvatten bieden voor accountability. Tijdens het onderzoek zijn bureaus geholpen met het opzetten en uitrollen van communicatiecampagnes. Het resultaat is een accountability-aanpak voor de creatieve industrie: DUS! (De Utrechtse School).

Partners
Diverse bureaus uit Creative Connection werkten mee aan Return on Creativity. Daarnaast heeft Hogeschool Utrecht de ministeriële (OCW) uitdaging aangenomen verbinding te leggen tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven: HU is sinds 1 januari 2013 initiatiefnemer van het Centre of Expertise Creatieve Industrie en wil dit samen met partners uit de creatieve industrie verder uitbouwen.

RoCplaatje1 logo UCREATE kleincc_logo_groot