Wat maakt SIPR een aantrekkelijke werkplek voor studenten? In dit interview geven Martijn Rademakers, eigenaar van het online marketingbureau SIPR, en Luke Smook, derdejaars student commerciële economie en digital marketeer bij SIPR, een inkijkje in het werken bij dit bedrijf.
Kun je jezelf even kort voorstellen en vertellen wat het bedrijf precies inhoudt?
Luke: Ik ben Luke Smook, 21 jaar. Ik kom uit Nieuwegein en ik studeer commerciële economie. Ik zit nu in het derde jaar van mijn studie. Ik heb nu een studentenwerk bij SIPR als digital marketeer, waar ik marketingtaken uitvoer.
Martijn: We zijn een online marketingbureau. Mijn naam is Martijn Rademakers en ik ben eigenaar van SIPR. We hebben elf mensen in dienst, waarvan vier werkstudenten. Twee van hen zijn via Werkbijjestudie bij ons terechtgekomen.
Wat zoeken jullie qua eigenschappen in een student dat echt past bij SIPR?
Martijn: We zoeken ondernemende, nieuwsgierige en onderzoekende studenten. We verwachten nog niet dat studenten direct alles kunnen. Het gaat bij ons voornamelijk om hoe snel iemand iets oppakt. We begeleiden ze goed en zorgen dat ze veel leren in de praktijk. Daarnaast moet je online savvy zijn.
En zitten daar bepaalde eisen aan qua opleidingsniveau of bepaalde specifieke opleidingen?
Martijn: Nee, het maakt ons niet zoveel uit, maar het is logisch dat het in de richting van commerciële economie, journalistiek of MCD (Media, Communicatie en Design) ligt. Wat wij vooral belangrijk vinden, is wat je al een beetje kunt vanuit je eigen interesse. Heb je al schrijverservaring of heb je al met Google Ads gewerkt? Dan kunnen we je daarop inzetten.
En wat maakt SIPR een aantrekkelijke werkgever voor studenten?
Luke: Ik denk dat het heel waardevol is omdat je relevante werkervaring opdoet die aansluit bij je studie. Je leert de basis van marketing in de praktijk, zoals hoe je een campagne opzet en analyseert. Daarnaast word je goed begeleid en er wordt veel energie gestoken in je opleiding. Daarnaast verdient het ook goed.
Martijn: Bovendien bieden we een leuke werkomgeving waar je veel kunt leren en waar een ontspannen sfeer heerst. We zijn flexibel in werktijden en er is altijd ruimte voor een grapje tussendoor. We organiseren ook regelmatig leuke activiteiten, zoals suppen, borrels en zelfs plandelen (wandelen en afval opruimen).
Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit, Luke?
Luke: Ik begin de dag vaak met het monitoren van campagnes om te kijken of alles goed loopt en of de budgetten niet worden overschreden. Daarna word ik gebriefd door een collega en werk ik aan verschillende taken, zoals het inrichten van campagnes op Facebook of Instagram en het doen van targeting-onderzoek.
Wat kunnen toekomstige werkstudenten toevoegen aan het bedrijf?
Martijn: Werkstudenten kunnen nieuwe inzichten vanuit hun studie inbrengen. Ze voegen waarde toe door hun up-to-date kennis en vaardigheden, die wij hier in de praktijk kunnen inzetten. Ze brengen nieuwe perspectieven en helpen ons om actueel te blijven in de snel veranderende wereld van online marketing.
Welke eigenschappen kunnen studenten nog ontwikkelen?
Martijn: We selecteren al op sociaal vaardige mensen omdat we een leuk en hecht team willen. Bij ons kunnen studenten verder ontwikkelen door praktische ervaring op te doen, zoals campagnebeheer en doelgroepanalyse. Ze leren om zelfstandig en flexibel te werken, wat waardevol is voor hun toekomstige carrière.