DLO Innovatiethema’s

Innovatiethema flexibele toetspraktijk

Hogeschool Utrecht wil flexibel en gepersonaliseerd leren mogelijk maken. Dit vereist een andere manier van toetsen. We verschuiven van “leren om een toets af te leggen” naar “een toets afleggen om ervan te leren”. Dit vraagt een holistische benadering van studenten (en lerende professionals) en hun persoonlijke ontwikkeling. Waarbij de student bijvoorbeeld reflectie en (peer) feedback verzamelt in een persoonlijk portfolio gedurende het leerproces.

In deze wijze van toetsen integreren het leren en het beoordelen. Hierdoor kunnen gebalanceerde beslissingen worden genomen over het niveau van de leerresultaten. Het faciliteert ook meer flexibiliteit en een gepersonaliseerd leerproces. De student krijgt hiermee de regie.

Deze toets-transitie is een ontwikkeling waarin digitale didactiek, andere leersystemen, nieuwe technologieën en competentiegericht onderwijs hand in hand gaan. Er is hiervoor niet één beproefd recept. En er is niet één expertise die het allemaal weet of kan. Interprofessioneel samenwerken, leren en het geleerde toepassen is daarom van groot belang in deze beweging. Vanuit het onderwijs, onderzoek en ondersteuning werken we steeds intensiever samen. Waarbij DLO experts samen met TLN-ers en onderzoekers van het kenniscentrum LENI de leergemeenschap ondersteunen. En waarin ook andere relevante actoren zoals kwaliteitszorg en examencommissies betrokken zijn.

De realisatie van de flexibele toetspraktijk is complex. Op meerdere vlakken vindt tegelijkertijd verandering en vernieuwing plaats. Dit vraagt om samen verkennen, experimenteren en innoveren. In kleine experimenten, beperkt in looptijd of omvang. Zo kan de haalbaarheid en schaalbaarheid getest worden van nieuwe concepten. En verzamelen we data uit de praktijk voor het modelleren van processen en architectuurkeuzes, die de flexibiliteit voor de student bevorderen.

Uitgelicht initiatief binnen dit innovatiethema

Het afgelopen jaar is een aantal opleidingen met begeleiding door DLO en TLN experts experimenten gestart. Waarbij op kleine schaal ervaring is opgedaan met verschillende pakketten van leveranciers op het gebied van feedback- en portfoliosystemen. Zoals Scorion, Portflow en Feedpulse. Door de schaal en omvang van onze hogeschool zijn we echter verplicht om tot een aanbesteding over te gaan. Dit doen we in een landelijke samenwerking met SURF. Waarbij we de ervaringen en kennis, opgedaan in de experimenten samen met het onderwijs, inbrengen en gebruiken. Naar verwachting is rond eind mei bekend met welke leveranciers we de komende vier jaar e-portfolio functionaliteit kunnen implementeren en adopteren binnen Hogeschool Utrecht. Met deze opschaling zal de leergemeenschap ook groeien en intensiveren. Gericht op deskundigheidsbevordering in een flexibele toetspraktijk waarin steeds meer opleidingen, vanuit het perspectief van de student centraal, gepersonaliseerd leren en flexibel onderwijs aanbieden.