Interview met… Raymond van der Jagt

Interview met… Raymond van der Jagt

In oktober is tijdens de DLO parade een contract getekend voor een nieuw systeem voor digitaal inleveren en beoordelen: GradeWork. Raymond van der Jagt is de nieuwe projectleider en vertelt over de fase waarin het project zich nu bevindt.

Wat is jouw rol en hoe ver zijn we in het proces?

“Ik ben de projectleider en dat houdt in dat ik de implementatie ga begeleiden. De aanbesteding is dus afgerond, we hebben een pakket aangeschaft en zijn nu bezig de strategie te bepalen hoe de instituten en opleidingen het systeem het beste kunnen adopteren. Het leuke aan dit project is dat ik veel instituten spreek die enthousiast zijn. Ze staan bij wijze van te trappelen om ermee aan de slag te gaan. De vraag naar een moderne digitale inlever- en beoordelingsbox is groot en dat maakt het wel erg gaaf. Maar voordat het zo ver is dat instituten en opleidingen kunnen beginnen, moet eerst de implementatie aanpak gereed zijn en de plannen moeten goed afgestemd zijn. Daar zijn we nu mee bezig en ook kijken we naar hoe het zoveel mogelijk gelijk kan gaan lopen met de andere projecten, zoals Canvas en Digitaal toetsen. Ook is gestart met het realiseren van een technische koppeling met Osiris, zodat studenten die zich inschrijven op de toets ook toegang hebben tot de toets.”

Wat is GradeWork nou precies?

“Dit systeem biedt één plek waar studenten opdrachten (bv. ook video’s en pdfs) kunnen inleveren. Waar je als docent kunt beoordelen en waar je ingeleverd werk kunt vinden voor accreditaties. Het hele proces hieromheen wordt gestroomlijnd. Het systeem kan zowel individuele als groepsopdrachten aan, het helpt met het digitaal nakijken en ondersteunt de communicatie naar de student. Hierdoor kunnen docenten zich meer focussen op het primaire proces in plaats van het bijhouden van allerlei administratieve zaken. Voor studenten wordt het inzichtelijk wat ze hebben ingeleverd, wat de status ervan is en ze zo precies weten wanneer hun stuk is nagekeken en beoordeeld.”

Een win-win-win situatie voor alle betrokkenen dus?

“Ja zeker! Dit project is onderdeel van het programma DLO van de toekomst en is hierbij gekeken naar de behoeftes van de docenten en studenten. Hieruit is de vraag naar een digitale inlever- en beoordelingsbox gerold en biedt GradeWork uiteindelijk alle voordelen.”

De student:

student

  • Gemakkelijk online inleveren op elk gewenst moment
  • Overzicht van in te leveren documenten en deadlines
  • Ingeleverd werk raakt niet meer kwijt
  • Gestructureerde communicatie met docent over ingeleverd werk
  • Kan zowel individueel werk als groepswerk inleveren
  • Eenvoudig en inzichtelijk dashboard
  • Koppelingen met bestaande pakketten
  • Volledig compliant met wet- en regelgeving

De docent:

  • Eenvoudig en overzichtelijk dashboard
  • Overzicht over wat er wel/niet is ingeleverd en beoordeeld
  • Betere communicatie met student over het ingeleverde werk
  • Op elk gewenst moment en plek volledig beschikbaar en mogelijk om te beoordelen
  • Eenvoudig ingeleverd werk checken op originaliteit d.m.v. de plagiaatscanonderwijsinstelling

De HU:

  • Alle studentendossiers veilig in de Cloud
  • Eenvoudig te vervangen beoordelaars wanneer dat nodig is
  • Papierloos werken
  • Archiefvorming t.b.v. verantwoording

Hoe nu verder? 

“Op dit moment zijn we bezig met het afronden van het plan van aanpak en vindt de technische configuratie plaats. In blok C volgen de afstemmingsgesprekken waaruit duidelijk wordt welke opleidingen straks als eerste van start kunnen met GradeWork. Dan vanaf blok D gaat de pilot met de eerste groep gebruikers plaatsvinden. Hou vooral deze website in de gaten voor meer updates!”