De training gericht op het uitvoeren van spontane taalanalyses (STA) bestond uit twee trainingsdagen. De eerste dag stond in het teken van de theorie over grammaticale ontwikkeling bij kinderen in de leeftijd van 7-10 jaar met en zonder TOS, methodes voor het uitvoeren van STA en het transcriberen van een taalsample in de software CHAT. Tijdens de tweede trainingsdag stonden we vooral stil bij het analyseren van uitingen en de opbrengst van een STA.
Het doel van de training was het vergroten van kennis en ervaring van logopedisten met STA. Aan de hand van een vragenlijst op drie verschillende momenten (T0, T1 en T2) zijn we nagegaan of meer kennis en ervaring ervoor zorgt dat logopedisten vaker een STA uitvoeren. Een van de conclusies naar aanleiding van de training is dat de software CHAT in de huidige vorm niet aansluit bij de behoeften van de logopedist. Daarnaast gaven logopedisten aan dat zij wel meerwaarde zien in het uitvoeren van de STA en door de training anders te kijken naar de grammatica van de kinderen die zij in behandeling hebben.
Hieronder wat quotes van de deelnemers aan de training!
“Door het uitschrijven van de sample wordt je je veel meer bewust wat er precies fout en goed gaat”
“Zelfs zonder analyse krijg je al meer inzicht. In spontane taal in gesprek ben je snel tevreden en mis je toch veel grammaticale fouten en complexiteit”