Het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) draagt bij aan de ontwikkeling van effectieve en innovatieve communicatie(strategieën). PubLab onderzoekt hoe (crossmediale) communicatie strategisch kan worden ingezet voor een leefbare en duurzame samenleving. Bijvoorbeeld in de manier waarop gedrag beïnvloed kan worden op het gebied van gezondheid, veiligheid, welvaart, duurzaamheid of mobiliteit, hoe de communicatie verloopt tussen overheid en burgers, of wijzen waarop organisaties kunnen inspelen op interactie tussen burgers over sluimerende crises. 

facebookbutton

Even voorstellen…. Maartje Harmelink

Even voorstellen…. Maartje Harmelink

Even voorstellen…. Maartje Harmelink, inmiddels zo'n drie jaar werkzaam bij het PubLab Hoe ben je bij het PubLab terecht gekomen? Daar heeft Annette Klarenbeek onze lector, een grote rol in gespeeld. Ik heb eerst bij de Hanzehogeschool gewerkt. Daar was Annette toen lector. Zij had contact opgenomen met een professor van de Rijksuniversiteit Groningen en gevraagd of hij nog iemand wist die onderzoek voor haar zou willen doen bij de Hanzehogeschool. Toen kwam ik in beeld. Vervolgens ben ik in contact gekomen...

“Aan het typen” Over blauwe vinkjes en andere (interactionele) dilemma’s in WhatsApp-gesprekken

“Aan het typen” Over blauwe vinkjes en andere (interactionele) dilemma’s in WhatsApp-gesprekken

 “Aan het typen”  Over blauwe vinkjes en andere (interactionele) dilemma’s in WhatsApp-gesprekken  De programmalijn “gesprek” van PubLab onderzoekt een breed scala aan gesprekken in het publieke domein. Van alledaagse gesprekken tot gesprekken in institutionele settingen (zoals arts-patiënt gesprekken). Face-to-face en op sociale...

Mediacampagnes voor veiligheid

Mediacampagnes voor veiligheid

Hoe maak je een mediacampagne voor veiligheid: Een greep van films bij het International Media Festival for Prevention Wanneer we een mediacampagne ontwerpen voor, bijvoorbeeld veilig gedrag op het werk, besteden we veel aandacht aan het vinden van de juiste toon. Daarbij...

Zorgt Fear of Missing Out echt voor slaapgebrek?

Zorgt Fear of Missing Out echt voor slaapgebrek?

Leestijd: 7 minuten Auteur: Larissa Velzeboer, derdejaars student Communicatiemanagement Hogeschool Utrecht.  Vera is erg moe en besluit om thuis te blijven vanavond, dus ze gaat lekker vroeg naar bed. Voordat zij gaat slapen pakt ze toch even haar telefoon om Facebook te...

Keep your expectations realistic: your body is under construction

Keep your expectations realistic: your body is under construction

Leestijd: 5 minuten Auteur: Anna Kampman, derdejaars student Communicatiemanagement Hogeschool Utrecht.  Online staat het er boordevol mee. Afbeeldingen met motiverende quotes omtrent de gezonde leefstijl of foto’s van super afgetrainde lichamen. Vaak worden deze geplaatst door fitgirls. Meiden met een grote passie...

Waarom je als ziekenhuis eens een kijkje op Instagram zou moeten nemen

Waarom je als ziekenhuis eens een kijkje op Instagram zou moeten nemen

Leestijd: 5 minuten Auteur: Lisan van Workum, derdejaars student Communicatiemanagement Hogeschool Utrecht.  Op de website van het Radboud UMC wordt verwezen naar hun social media kanalen Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Instagram. Op dat laatste kanaal heeft het Radboud UMC 3.156 volgers, volgen zeOp de website van het Radboud UMC wordt verwezen naar hun social media kanalen Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Instagram. Op dat laatste kanaal heeft het Radboud UMC 3.156 volgers, volgen ze 3.175 mensen én hebben ze 353 berichten...