Het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) draagt bij aan de ontwikkeling van effectieve en innovatieve communicatie(strategieën). PubLab onderzoekt hoe (crossmediale) communicatie strategisch kan worden ingezet voor een leefbare en duurzame samenleving. Bijvoorbeeld in de manier waarop gedrag beïnvloed kan worden op het gebied van gezondheid, veiligheid, welvaart, duurzaamheid of mobiliteit, hoe de communicatie verloopt tussen overheid en burgers, of wijzen waarop organisaties kunnen inspelen op interactie tussen burgers over sluimerende crises. 

facebookbutton

Waterbox project op Nederlands Congres Volksgezondheid 2018

Waterbox project op Nederlands Congres Volksgezondheid 2018

Kinderen die op jonge leeftijd ongezonde eet- en drinkgewoonten creëren hebben een grotere kans op overgewicht. Ouders hebben een belangrijke rol om dit te voorkomen. Maar hoe stimuleer je ouders nu gezonde keuzes te maken voor hun kinderen? Dat ouders bijvoorbeeld na babymelk overstappen op water drinken in plaats van ongezondere varianten zoals sapjes of frisdrank? Anita van Essen presenteerde op 10 april hoe het PubLab dit onderzoekt in het project 'Waterbox'. In opdracht van de JOGG gemeenten Breda, Oss en...

Hoe snel ben jij afgeleid in het verkeer?

Hoe snel ben jij afgeleid in het verkeer?

Herken je dit… Je gaat iedere dag op de fiets naar je werk en na een tijd hoef je niet meer na te denken over welke route je fietst. Op een dag bereik je zelfs het punt dat je niet...

PubLab op Stap: waar was het PubLab

PubLab op Stap: waar was het PubLab

  Naast onze werkzaamheden vanuit onze onderzoeksprojecten en activiteiten in het onderwijs, zijn wij ook regelmatig op andere plekken te vinden. In deze rubriek van PubLab op Stap geven we de buitenwereld een kijkje waar het PubLab nog meer een bijdrage heeft geleverd....

Fietsen met Focus 2.0: fase 1 & stand van zaken

Fietsen met Focus 2.0: fase 1 & stand van zaken

Via het gericht inzetten van interventies wil de Provincie Utrecht voorkomen dat jongeren hun smartphone gebruiken op de fiets. Zij heeft daarom PubLab de opdracht gegeven om te onderzoeken hoe smartphonegebruik op de fiets onder jongeren voorkomen kan worden binnen...

PubLab op Stap

PubLab op Stap

  Naast onze werkzaamheden vanuit onze onderzoeksprojecten en activiteiten in het onderwijs, zijn wij ook regelmatig op andere plekken te vinden. In deze rubriek van PubLab op Stap geven we de buitenwereld een kijkje waar het PubLab nog meer een bijdrage...

Just because you’re right, doesn’t mean I’m wrong

Just because you’re right, doesn’t mean I’m wrong

Leestijd: +- 4 minuten Op het Etmaal van de Communicatiewetenschap in Gent bezocht ik een presentatie over perspective-taking, oftewel het kunnen verplaatsen in een ander. Hoewel de resultaten van de experimenten uitgevoerd aan Tilburg University nu niet direct hoopgevend waren*, sloeg mijn fantasie meteen op hol. Wat zou de wereld mooier zijn, bedacht ik me, als mensen zich in allerlei situaties óók eens verplaatsen in een ander, voordat ze hun oordeel vellen. Wacht eens even, hoe ziet deze situatie eruit door...