Het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) draagt bij aan de ontwikkeling van effectieve en innovatieve communicatie(strategieën). PubLab onderzoekt hoe (crossmediale) communicatie strategisch kan worden ingezet voor een leefbare en duurzame samenleving. Bijvoorbeeld in de manier waarop gedrag beïnvloed kan worden op het gebied van gezondheid, veiligheid, welvaart, duurzaamheid of mobiliteit, hoe de communicatie verloopt tussen overheid en burgers, of wijzen waarop organisaties kunnen inspelen op interactie tussen burgers over sluimerende crises. 

facebookbutton

Waarom je als ziekenhuis eens een kijkje op Instagram zou moeten nemen

Waarom je als ziekenhuis eens een kijkje op Instagram zou moeten nemen

Leestijd: 5 minuten Auteur: Lisan van Workum, derdejaars student Communicatiemanagement Hogeschool Utrecht.  Op de website van het Radboud UMC wordt verwezen naar hun social media kanalen Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Instagram. Op dat laatste kanaal heeft het Radboud UMC 3.156 volgers, volgen zeOp de website van het Radboud UMC wordt verwezen naar hun social media kanalen Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Instagram. Op dat laatste kanaal heeft het Radboud UMC 3.156 volgers, volgen ze 3.175 mensen én hebben ze 353 berichten...

Social media challenges: onschuldig of risicovol?

Social media challenges: onschuldig of risicovol?

Leestijd: 5 minuten Auteur: Marlise van den Berg, derdejaars student Communicatiemanagement Hogeschool Utrecht.  In een filmpje op Instagram werd ik door een vriendin getagt en uitgedaagd om een emmer ijswater over mijn hoofd heen te gooien. Natuurlijk heb ik deze “Ice Bucket challenge”...

Even voorstellen: Danielle van Wallinga

Even voorstellen: Danielle van Wallinga

Even voorstellen: Danielle van Wallinga. Sinds januari 2012 werkzaam bij het Publab. Welke studieachtergrond heb je? Ik heb een master communicatiewetenschap gedaan aan de Vrije Universiteit na een bachelor Taal & cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht. Binnen mijn afstudeeronderzoek keek ik naar...

Factcheck: kan Facebook je emoties lezen?

Factcheck: kan Facebook je emoties lezen?

Leestijd: +/- 5 minuten. De zeven universele emoties volgens Paul Ekman (Icerko Lýdia, CC-by 3.0) In de Volkskrant van 27 juni verscheen een alarmerend bericht: Facebook zou ‘emotietargeting’ inzetten. Door je gedrag te volgen op het platform zou Facebook jouw emoties kunnen doorgronden....

Ontwerpers zijn net mensen

Ontwerpers zijn net mensen

Illustratie: Gérard DuBois, leestijd +/-5 minuten Voordat je deze blog gaat lezen heb ik een vraag voor je, die je misschien wat vreemd zal overkomen. Wat weet jij van een deurklink? Als jij jezelf in een schaal van 1 tot 7...

Kan de politiek online onze harten veroveren?

Kan de politiek online onze harten veroveren?

De Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017 zijn inmiddels een tijdje achter de rug. De VVD, de PVV, het CDA en D66 kwamen als de vier grote winnaars uit de stembus. Opvallend deze verkiezingen was de manier van online campagne voeren van de verschillende politici. Het was brutaal, hard tegen hard, maar soms ook grappig. Het is nu eenmaal zo dat de publieke opinie voor een deel te vormen en beïnvloeden is op nieuwe media. Hoe hebben de verschillende partijen social...