Het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) draagt bij aan de ontwikkeling van effectieve en innovatieve communicatie(strategieën). PubLab onderzoekt hoe (crossmediale) communicatie strategisch kan worden ingezet voor een leefbare en duurzame samenleving. Bijvoorbeeld in de manier waarop gedrag beïnvloed kan worden op het gebied van gezondheid, veiligheid, welvaart, duurzaamheid of mobiliteit, hoe de communicatie verloopt tussen overheid en burgers, of wijzen waarop organisaties kunnen inspelen op interactie tussen burgers over sluimerende crises. 

facebookbutton

Het Spotify-effect

Het Spotify-effect

Leestijd +- 4 minuten Hoe meet je het effect van communicatie? Als ik studenten daarover college geef, kom ik vaak met hetzelfde voorbeeld. Stel dat de H&M in maart billboards plaatst met een advertentie voor bikini’s, en we meten in april een verhoogde verkoop. Kunnen we er dan vanuit gaan dat dit door de advertentie komt? De meeste studenten beseffen al snel dat de naderende zomer roet in het eten gooit. Misschien zouden die bikini’s sowieso wel gekocht zijn. Er is...

Intimiteit en seksualiteit bespreekbaar maken bij kanker

Intimiteit en seksualiteit bespreekbaar maken bij kanker

Leestijd +- 4 minuten Een tijdje geleden trok de volgende nieuwskop in Trouw mijn aandacht: ‘Kankerpatiënten horen van artsen te weinig over het leven na hun behandeling’. Zij zouden onvoldoende informatie krijgen van zorgverleners over de langetermijngevolgen van behandelingen. Uitkomsten van dit...

Ik wens je een gelukkige evidence base en een weerbarstig 2019!

Ik wens je een gelukkige evidence base en een weerbarstig 2019!

Leestijd +- 5 minuten In mijn dagelijks werk (onderzoek naar ontwerpen voor gedragsverandering) is het een soort toverformule waarmee je indruk maakt op beleidsmakers, communicatiemedewerkers, en onderzoekers. Ik heb het over ‘Evidence based’. Want ja, als jouw interventie of campagne evidence...

Promotievoorstel onderzoeker Irene Kelder gehonoreerd

Promotievoorstel onderzoeker Irene Kelder gehonoreerd

Het promotievoorstel ‘Praten over intimiteit en seksualiteit in een medische setting: een onderzoek naar gesprekken tussen zorgprofessionals en patiënten met kanker’ is gehonoreerd. De thema’s intimiteit en seksualiteit zijn zowel voor zorgprofessionals als patiënten lastig te bespreken, waardoor patiënten soms...

Puur nog een toneelstuk? Beeldvorming over de Tweede Kamer in focusgroepgesprekken   

Puur nog een toneelstuk? Beeldvorming over de Tweede Kamer in focusgroepgesprekken  

Leestijd +- 5 minuten De gespreksonderzoekers van PubLab hebben de afgelopen tijd geanalyseerd hoe mensen in focusgroepen door het hele land in gesprek gaan met ambtenaren van de Tweede Kamer. Hoe toegankelijk is dit instituut nu werkelijk voor burgers? Voelt de...

Een waarheid als een koe

Een waarheid als een koe

Leestijd: +- 4 minuten Afgelopen week kreeg ik van mijn broer een hele serie appjes doorgestuurd van een presentatie waarbij hij aanwezig was. Hartstikke leuk natuurlijk zo’n  live verslag, maar al sloeg bij mij de irritatie toe. En dat lag niet aan mijn broer. De presentator had allerlei uitspraken op zijn slides staan waar ik het als onderzoeker echt niet mee eens kon zijn. Zo werd onder andere beweerd dat ‘informatie vertrouwen alleen maar kan schaden’ en dat ‘de basis van...