Het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) draagt bij aan de ontwikkeling van effectieve en innovatieve communicatie(strategieën). PubLab onderzoekt hoe (crossmediale) communicatie strategisch kan worden ingezet voor een leefbare en duurzame samenleving. Bijvoorbeeld in de manier waarop gedrag beïnvloed kan worden op het gebied van gezondheid, veiligheid, welvaart, duurzaamheid of mobiliteit, hoe de communicatie verloopt tussen overheid en burgers, of wijzen waarop organisaties kunnen inspelen op interactie tussen burgers over sluimerende crises. 

facebookbutton

AU! Van een gevoelige knie tot een gevoelig gesprek

AU! Van een gevoelige knie tot een gevoelig gesprek

Pijn, iedereen krijgt er in zijn leven mee te maken. Ik ken ze allemaal: een stevige hoofdpijn, menstruatiepijn, pijn na het trekken van een kies, kluspijn (oeps! een klap met mijn hamer op mijn eigen vinger), of afgelopen week: pijn na een ongelukkige val van mijn fiets. Ik viel vol op mijn knieën en moest mijn tanden stevig op elkaar klemmen om de pijn te verbijten. Een val precies op dat deel van mijn  lichaam waar ik al zo lang...

Annette Klarenbeek benoemd tot PubLab-lector ‘gesprek’

Annette Klarenbeek benoemd tot PubLab-lector ‘gesprek’

Op 28 september is Annette Klarenbeek officieel benoemd als persoonsgebonden lector van de programmalijn ‘gesprek’ van het HU-lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab). In haar openbare les schetste Klarenbeek met talloze voorbeelden een gespreksbenadering voor communicatie in het...

Even voorstellen…. Maartje Harmelink

Even voorstellen…. Maartje Harmelink

Even voorstellen…. Maartje Harmelink, inmiddels zo'n drie jaar werkzaam bij het PubLab Hoe ben je bij het PubLab terecht gekomen? Daar heeft Annette Klarenbeek onze lector, een grote rol in gespeeld. Ik heb eerst bij de Hanzehogeschool gewerkt. Daar was Annette toen...

“Aan het typen” Over blauwe vinkjes en andere (interactionele) dilemma’s in WhatsApp-gesprekken

“Aan het typen” Over blauwe vinkjes en andere (interactionele) dilemma’s in WhatsApp-gesprekken

 “Aan het typen”  Over blauwe vinkjes en andere (interactionele) dilemma’s in WhatsApp-gesprekken  De programmalijn “gesprek” van PubLab onderzoekt een breed scala aan gesprekken in het publieke domein. Van alledaagse gesprekken tot gesprekken in institutionele settingen (zoals arts-patiënt gesprekken). Face-to-face en op sociale...

Mediacampagnes voor veiligheid

Mediacampagnes voor veiligheid

Hoe maak je een mediacampagne voor veiligheid: Een greep van films bij het International Media Festival for Prevention Wanneer we een mediacampagne ontwerpen voor, bijvoorbeeld veilig gedrag op het werk, besteden we veel aandacht aan het vinden van de juiste toon. Daarbij...

Zorgt Fear of Missing Out echt voor slaapgebrek?

Zorgt Fear of Missing Out echt voor slaapgebrek?

Leestijd: 7 minuten Auteur: Larissa Velzeboer, derdejaars student Communicatiemanagement Hogeschool Utrecht.  Vera is erg moe en besluit om thuis te blijven vanavond, dus ze gaat lekker vroeg naar bed. Voordat zij gaat slapen pakt ze toch even haar telefoon om Facebook te checken en ze ziet dat een aantal van haar vrienden in de kroeg zitten. Meteen spookt de vraag ‘mis ik iets?’ door haar hoofd. ‘Heb ik wel de goede keuze gemaakt om thuis te blijven?’ Vera wordt overvallen door een...