Even voorstellen: Iris Jansen en Nina van den Heuvel

Even voorstellen: Iris Jansen en Nina van den Heuvel, stagaires bij het PubLab.

Kan je wat over jezelf vertellen?
Nina: In 2013 studeerde ik af aan de opleiding Communicatiemanagement van de Hogeschool Utrecht (HU). Momenteel volg ik de master contemporary social problems. Dat is een brede opleiding binnen de sociologie groep van Universiteit Utrecht. In mijn master volg ik de afstudeerrichting internet, social media and networks. Naast mijn studie houd ik erg van leuke dingen doen zoals uitgaan, winkelen en sporten. Daarnaast heb ik een guilty pleasure om vlogs te kijken op YouTube. Ik vind vlogs best intrigerend. Het is toch bizar dat bijvoorbeeld Enzo Knol miljoenen abonnees en views heeft, terwijl hij vertelt hoe hij met de fiets naar zijn werk gaat.

Iris: Ik volg de opleiding bedrijfscommunicatie aan de HU. Momenteel zit ik in mijn afstudeerfase. Naast mijn studie houd ik erg van koken, ook voor anderen. Ik hou namelijk erg van gezelligheid. Er zijn altijd wel mensen om mij heen. Ik ga dan ook graag gezellig met vrienden wat leuks doen. O, en ik betaal mijn fitness, maar ik ga er niet heen. Mocht er iemand met mij meegaan, dan zou ik sneller gaan sporten. Een beetje peer pressure helpt mij wel. Mijn guilty pleasure is Netflix en met name de serie Please Like Me. Toen ik pas ziek was heb ik echt teveel afleveringen van deze serie gekeken.

Hoe ben je bij het PubLab terecht gekomen?
Nina: Via Martine Heemskerk. Ik werkte met haar op de managementafdeling van de communicatieopleiding. We raakten in gesprek en ze had het over haar werk bij het PubLab. Dat wekte mijn interesse. Martine is toen wat gaan rondvragen en kwam uiteindelijk met het idee voor mijn huidige afstudeerproject. Ik heb nog een gesprek met Reint Jan gehad en dat klikte wel.

Iris: Ik had allemaal lijntjes uitgezet voor mijn afstuderen, ook bij het PubLab. Het leek mij namelijk erg leuk om bij het PubLab af te studeren. Ik had namelijk al eens les heb gehad van Maarten en Jonas en een keer het onderzoeksproject Ouderen op de Fiets van het PubLab als casus gehad in de opleiding. Via Katiuska ben ik met Annette in contact gekomen. Annette legde het komende Stemfestival voor. We hebben hier toen face-to-face over gesproken en zo ben ik in het PubLab gerold.

Wat ga je precies doen bij het PubLab?
Nina: In mijn afstudeeropdracht ga ik onderzoeken hoe jongeren naar verkiezingen kijken en hoe we ervoor kunnen zorgen dat ze meer gaan stemmen. Dit is echter vrij breed. Daarom ga ik eerst de literatuur in om te zien wat hier al over geschreven is en bekijk ik de dingen die nu al worden gedaan. Denk hierbij aan de Stembus met Tim Hofman en het Stemfestival, wat deels vanuit het PubLab wordt georganiseerd. Aan de hand daarvan kies ik een interessant thema waar ik verder op in ga zoomen. Dit ga ik dan uitdiepen met kwalitatief onderzoek, eventueel aangevuld met kwantitatief onderzoek. Daarnaast ga ik helpen met de organisatie van het Stemfestival en voer ik wat ondersteunende taken uit.

Iris: In mijn afstudeeronderzoek focus ik mij specifiek op het stemmen zelf: welke associaties en beweegredenen hebben jongeren om wel of niet te stemmen? Na mijn onderzoek schrijf ik een adviesrapport, waarbij ik laat zien hoe het stemgedrag van jongeren beïnvloed kan worden en hoe zij gemotiveerd kunnen worden zodat ze ook daadwerkelijk te gaan stemmen. Verder ben ik ook betrokken bij de organisatie van het Stemfestival. Het is wel goed om te noemen dat Nina’s onderzoek meer verdieping heeft ten opzichte van mijn onderzoek. Zij heeft een veel uitgebreidere afstudeeropdracht om dat zij een mater volgt en ik een bachelor. Mijn onderzoek is daarom meer een aanvulling op Nina’s onderzoek.

 Met de komende verkiezingen in het verschiet: Wat zou je een politieke partij adviseren rondom hun communicatie voor jongeren?
Nina: Ik zou een gave YouTube serie opzetten met thema’s die jongeren aanspreken, waarbij lastige onderwerpen op een leuke manier gepresenteerd worden. Of een lijsttrekker een vlog laten maken, zoals Tim Hofman dat doet met BOOS, zodat je op een leuke aansprekende manier jongeren bereikt. Dat is best vernieuwend en doet het ook wel goed in de pers denk ik.

Iris: Ik vind het slim hoe Jesse Klaver het momenteel doet. Die trekt gewoon door het land. Pas stond hij in het Tivoli voor 2.000 man en kwam hij al highfivend door het publiek naar het podium alsof hij een soort van popster is. Ook zijn manier van praten spreekt jongeren wel aan. Ik zou dus een hele campagne maken waarbij je niet alleen posters en traditionele media gebruikt, maar ook echt mensen ontmoet en plekken creëert voor interactie. Hieromheen kan je een enorme buzz creëren. Het feit dat ik dit nu zo zeg terwijl ik er niet eens bij was in de Tivoli, is denk ik een goed voorbeeld hiervan.

Wat vind je de grootste uitdaging voor de toekomstige communicatieprofessional?
Iris: Social media en online marketing is momenteel een groot ding in communicatieland. Ik denk dat daar wel dingen in gaan veranderen. Online is erg in ontwikkeling en dat zal waarschijnlijk wel zo blijven. Veel richt zich momenteel op Facebook en Twitter, terwijl je ziet dat deze kanalen steeds minder actief gebruikt worden. Denk aan de weinige content die geplaatst wordt door mensen op Facebook. Op een gegeven moment wordt het ook minder relevant voor bedrijven om met Facebook bezig te zijn. Ik zie een verschuiving plaatsvinden binnen de social media die gebruikt worden. Als communicatieprofessional zal je daarin mee moeten. Zo zijn Snapchat en Instagram nu natuurlijk samen, waardoor je ook stories op Instagram kan plaatsen. Als marketeer of communicatieprofessional moet je daar wel van op de hoogte blijven.

Nina: Ik denk dat er een groot gat zit tussen generatie Z, de zogenoemde YouTube generatie, en de rest. Ik hoor dat veel om mij heen. Veel mensen denken inderdaad alleen maar aan Facebook, Twitter en Instagram. Zoiets van: ga maar een fotootje posten ofzo. Het is veel meer dan Facebook en Twitter, zeker bij jongeren. Je moet gaan kijken: wat speelt er nu echt bij de jongeren. Recent zag ik dat Hogeschool Utrecht begonnen was met een vlogteam. Daarvan dacht ik: dat is nou echt een goed idee! Je moet uiteraard wel bekijken hoe het uitpakt. Verder denk ik dat videocontent belangrijker wordt. YouTube filmpjes maken is echt een vak apart. Daar moeten communicatieprofessionals zich echt meer in gaan verdiepen.

Stel dat je het met iemand anders over het PubLab hebt, wat zou je dan meegeven?
Nina: Dat het een heel creatief team is, wat zich met enthousiasme inzet vooral op het gebied van communicatie via de thema’s gedragsverandering en gesprek. De projecten van het PubLab zijn verder erg interessant, dek aan Fietsen met Focus. Het lijkt mij erg leuk om daaraan mee te werken, je kan daar denk ik veel van leren. Verder is de sfeer heel relaxt, is het gezellig en heerst er niet zo’n negen tot vijf mentaliteit. Daar ben ik namelijk echt allergisch voor.

Iris: Wat ik tot nu toe heb ervaren, is dat ieder zijn eigen expertise heeft en dat ook benut bij het PubLab. Iedereen haalt daarbij het beste uit zichzelf en de sfeer is daardoor ook relaxt en creatief.